Diseñadores

I dette prosjektet har vi fått i oppdrag å lage noe som kan hjelpe mot følelse av isolasjon. Prosjektet vårt endte opp med å se nærmere på mennesker som bor alene i blokk uten kontakt med naboene sine. Vi så på dette som en unik mulighet for sosial interaksjon. 

Card Back Card Front

Fra venstre:  Eilif Tanberg, Emma Rist Malkomsen, Sara Haug Amundsen, og Magnus Stokkeland.

Bildet kan inneholde: rektangel, font, elektrisk blå, logo, parallell.

Målgruppe

Målgruppen vi har valgt er unge mennesker i alderen 20-25 år som bor alene i blokk eller leilighetskompleks. Bakgrunnen for at vi har valgt denne målgruppen er blant annet på grunn av snevert utvalg av deltagere grunnet corona-restriksjoner. Ikke bare det, men vi ser på naboforholdet i en blokk eller leilighet som en mulighet til å fungere som et verktøy som kan motvirke følelse av isolasjon.

Datainnsamling

I den innledende datainnsamlingen gjennomførte vi semistrukturerte intervjuer, "Walk and talk" (mindre strukturert gruppeintervju), og indirekte observasjon via loggføring fra brukerne. Basert på analysen fra denne datainnnsamlingen utformet vi følgende behov fra brukerne: 

  • Tid- og stedsuavhengig interaksjon
    Å ha muligheten til å møte andre mennesker uten å møtes fysisk, og på ulike tidspunkt.
  • Motivasjon
    En motiverende faktor som gjør det enklere å engasjere seg i naboforhold.
  • Tilretteleggelse
    En plattform som muliggjør interaksjon med naboer på en naturlig måte.

Problemområde

Under datainnsamlingen fant vi ut at begge deltakerne våre ikke hadde noen forhold til naboene sine, men hadde et behov for interaksjon med andre for å lette på følelsen av isolasjon og ensomhet. Dette var en problemstilling vi, sammen med brukerne, ønsket å gå videre med. Med tanke på alle restriksjonene som har vært i Oslo den siste tiden, så måtte vi lage en koronavennlig løsning som kunne skape en interaksjon mellom naboer uten at de trengte å være tilstede samtidig. 

Vi endte opp med problemstillingen,

«Hvordan kan vi hjelpe mot følelse av isolasjon og ensomhet for unge mennesker som bor i blokk alene?».  

Konsept og visjon

Konseptet i prosjektet vårt var tilgjengelighet. Det viktigste for brukerne våre var at prototypen skulle være lett å bruke, lett å lære seg, og lite tidskrevende. 

Visjonen vår var å skape et samlingspunkt for naboer i blokk - uten at naboene trengte å være der samtidig. 

Tidlige ideèr og prototyper

Bildet kan inneholde: håndskrift, tavle, font, skrive, sirkel.

De tidligste ideène var blant annet: 

  • Samarbeidsplante/kosebamse for naboene
  • Ulike typer veggspill i gangen - spille mot naboene sine
  • Tegnebrett i gangen - fullføre hverandres tegninger
  • En måte å skape samtaler med naboene sine på ala post-it lapp-aktig

De tidligste prototypene:

Bildet kan inneholde: håndskrift, produkt, azure, font, tavle.Tegne-sammen artefakt
Vår ene bruker, Kari, lagde et storyboard med to scenarioer; en uten artefakten, og en med. Dette var for å vise hvordan brukeren samhandler med systemet. Artefakten Kari så for seg var et slags tegnebrett der naboene kunne fullføre hverandres tegninger på vei inn og ut av hjemmet sitt. 

 

Bildet kan inneholde: håndskrift, post-it lapp, produkt, font, rektangel.Spille-sammen artefakt

Vår andre bruker, Ola, utviklet et storyboard som viser naboer i en gang som samhandler sammen via en spill-artefakt. Eksempelet han brukte var et quiz-spill der man kunne se poengrangeringen på naboene sine. 

 

 

Grunnen til at disse idéene ikke ble med videre var på grunn av at de brukte skjerm, og at det like gjerne kunne vært en app. Men, konseptene som brukerne kom frem med i disse artefaktene; tilgjengelighet og samskaping, ble brukt videre i den endelige prototypen.

Endelig prototype

Fjellprototypen vår bidrar med å løse problemstillingen ved at brukerne, og deres naboer, får et felles mål om å nå toppen av ett «fjell». Når en i blokka registrerer kortet sitt, tar prototypen å regner om hvor mange meter etasjen som personen bor i tilsvarer. Dette legges til i en teller som holder styr på hvor mange etasjer som er gått av alle naboene som registrerer seg. Dette gjenspeiles i LED-stripen på utsiden av boksen, som vil øke etter hvert som naboene skanner kortet sitt. Når man når ulike forhåndsbestemte høyder, «Base camps», så vil luken på boksen åpne seg og vise et rom med lapper som man kan skrive på til neste nabo som når en Base Camp eller toppen. Dette er Varde-elementet i prototypen. På denne måten får naboene se spor av hverandre, og det er med på å skape en motivasjon for tid- og stedsuavhengig interaksjon mellom dem (teksten er hentet fra vår tekniske rapport).

Bildet kan inneholde: triangel, rektangel, tre, kunst, pyramide.

 

Bildet kan inneholde: rektangel, triangel, tre, farger og nyanser, font.

 

Av Sara Amundsen, Magnus Stokkeland, Eilif Tanberg og Emma Rist Malkomsen
Publisert 12. mars 2021 10:08 - Sist endret 7. juni 2021 13:38