Jaqz

Ifølge en statistikk fra SSB i 2019, opplevde 47% at de hadde for mye å gjøre, ofte eller alltid som kan være en utløsende faktor for stress. Ifølge LHL beskrives stress slik: “Stress skyldes ofte en eller annen form for fysisk eller psykisk ubalanse på grunn av problemer i omgivelsene, som man enten blir overveldet av eller ikke klarer å mestre”. Vi ønsker å hjelpe med stressmestringen deres under jobbhverdagen, ved å lage en løsning som inneholder avspenningsteknikker. 

 

Bildet kan inneholde: symbol, font, kunst, logo, tegning.

Fra venstre: Jiaqi, Zehra, Jannina, An

 


Målgruppe

Målgruppen som vi har valgt er konsulenter innen kjøkkenbransjen med en hektisk arbeidsdag, grunnen til det er fordi vi ønsker å undersøke hvordan de opplever stress og hvordan vi kan lette på deres hverdag. Vi var nysgjerrige på om det var noe andre faktorer som påvirket stress, og ønsker derfor å komme med artefakter som vil motivere brukeren til å komme seg gjennom arbeidsdagen uansett hvor mye stress det er. 


Datainnsamling 

Til prosjektet vårt har vi tatt for oss kvalitative undersøkelser som undersøkelsesmetoder. De ulike metodene som vi har tatt for oss har vi valgt å ha intervju og observasjon som undersøkelsesmetoder for triangulering av data. Hvor vi intervjuet flere konsulenter. Observasjonen ble utført i deres naturlige omgivelser, hvor vi samlet inn bilder og notater fra deres jobbhverdag.


Milepælsplan


Intervju 

Da vi forberedte oss til intervju, lagde vi en intervjuguide til et semi-strukturert intervju. Til intervjuguiden valgte vi å ha ulike kategorier som vi ønsket å lære om. Vi tok for oss arbeidsdag, arbeidsoppgaver, pauser, overtid, ergonomi og det sosiale. Før vi møtte til intervju sendte vi ut et samtykkeskjema på mail til brukerne. 

Vi holdt fire intervjuer under samme dag, som var under deltakernes arbeidstid. I tillegg til dette har vi intervjuet én til i etterkant, da en av deltakerne er blitt sykemeldt ut perioden vi har prosjektet vårt. For hvert intervju vi gjennomførte satt gruppen inne i deltakernes kontor. 


Analyse og funn

Vi benyttet oss av koding (affinity diagram) som metode, og brukte metoden for både intervju og observasjon. Gruppa gikk gjennom både notater og lydopptak fra undersøkelsene våre. Vi gjennomførte to runder med affinity diagram fysisk, hvor vi kategoriserte post-it lapper under temaer som vi benyttet oss av under intervjuet. Her tok vi utgangspunkt først fra intervjuet, og deretter observasjonen.  

Etter å ha gått gjennom første runde med affinity diagram fra intervjuet, fikk vi en bred oversikt og fant mange likheter fra de ulike deltakerne, som var en fin pekepinn til mulige behov som vi kunne ta for oss. I tillegg gikk vi en ekstra runde med lydopptak og gjennomførte litt transkribering der vi valgte det viktigste og som kunne være interessant.

 

 

Under andre omgang av affinity diagram, kategoriserte vi observasjonen med samme fremgangsmåte som intervjuet. Her sammenlignet vi observasjonen med dataen fra intervjuet, og så at disse stemte godt overens med hverandre, særlig uforutsigbarhet. Fordeling av arbeidsoppgaver var ulike, men likevel nokså like.


Problemstilling

Vi kom med ulike tema som vi ville utforske: ergonomisk, utfordring, overtid, sosialt, pause osv. Opprinnelig tenkte vi å utforske konsulenter som jobber overtid, men etter å ha gjennomført intervjuet så fant vi et nytt problemområdet som var mer egnet.

Den endelige problemstillingen ble:

"Hvordan kan vi lette på arbeidsdagen ved å ha stress som nøkkelfaktor?"


Prototype-ideer

Prototype 1:

 

prototype 2:

 

prototype 3:

 

prototype 4:

 


Høyoppløselig prototype:

JAQZ presenterer ZENsation – en teknologisk plante med innebygd skjerm og knapp som er ment for å kunne gi noen minutter av «zen», altså ro, med bruker under hektiske arbeidsdager.  

Vår artefakt består av en potte laget av leire som består av fire hovedkomponenter; LED-lys, piezo, LCD-skjerm, en knapp, kuntige planter og bomull med etterligning av mose. Artefakten består også av en pute for å kunne trykke ned på planten. Til slutt har vi to Arduino Uno som er ment for å få plass til i planten.

 

ZENsation skal befinne seg inne på et kontor. Funksjonaliteten til prototypen er å kunne varsle bruker om å ta en fem-minutters pause i løpet av en arbeidsdag. Planten vil kunne varsle bruker ved hjelp av piezo for å fange brukerens oppmerksomhet. LCD-skjermen vil også lyse. Brukeren bekrefter beskjeden ved å trykke på planten, der LED-lys vil blinke og melodi avspilles for å indikere at beskjeden er mottatt og bekreftet. Systemet vil da starte å gi bruker øvelser som skal gjøres i 5 minutter, som er ment for å gi bruker fem minutter av zen i løpet av dagen.  


Lenker:

Kode:

https://github.com/anvoo/anvoo

Video:

https://vimeo.com/719607810

presentasjoner:

Finnes på sidemeny

 

Publisert 12. juni 2022 20:12 - Sist endret 12. juni 2022 20:38