Garduino

I Garduino vil vi prøve å utvikle et verktøy som kan forbedre bærekraft og planteliv. Vi spesifeserer oss innen bærekraft i håp om å forbedre teknologi og å lage et bedre miljø for alle. 

Målgruppe         

Vi visste at vi ville jobbe med noe som var knyttet til miljø, men det er fortsatt veldig bredt. Basert på vår interesse i dette temaet, utførte vi intervjuer hos elever som gikk på jordbrukslinjen på en videregående skole. Disse intervjuene var generelle og gikk mer på de store temaene innenfor bærekraft. Det kom frem fra flere av de, at automatisering er viktig for å hjelpe bærekraft. Vi fikk senere kontakt med Losæter som er en veldig miljøbevisst instutisjon. Hagearbeidet, dyrkingen og matlagingen hos de fikk oppmerksomheten vår, og vi ville jobbe videre med de for å identifisere potensielle behov og problemer.

 

Datainnsamling

Vi valgte å gjennomføre kvalitative undersøkelser for vårt prosjekt med en veldig typisk metode for kvalitativ forskning, nemlig intervju. Målet med disse intervjuene var først og fremst hvordan intervjuobjektene sitt forhold med bærekraft var. Som sagt tidligere, begynte vi med å intervjue videregående elever som gikk på jordbrukslinjen. Disse intervjuene bestod av strukturerte spørsmål og var godt planlagt på forhånd. For å fordøye dataen, gikk alle i gruppen gjennom disse intervjuene. Videre valgte vi å fokusere på en helt annen målgruppe som vi hadde identifisert. Vi kom i kontakt med Losæter og begynte straks å sette opp intervju for disse også. Intervjuene her var semi-strukturerte og var mer som en hverdagslig samtale med brukeren. Her kom det fram store og små problemer. 

 

Problemstilling

Etter intervju med Losæter kom det frem noen problemer de hadde. Kunnskapsformidling var et av de, hvor brukeren nemlig er opptatt av at kunnskap skal kunne bli formidlet. Dette "problemet" kunne derimot være litt vanskelig å fikse ved hjelp av en Arduino. Et annet behov som kom frem var tilpasningsdyktighet. Et problem på Losæter var å kunne arbeide mens jorda var våt. Det var også behov og problemer om å tilpasse seg været og hvordan det kunne påvirke dyrkingen. Et siste problem var kompostdriften. Komposten på Losæter er en stor del og må tas vare på. Komposten trenger nemlig en temperatur mellom et minimalt punkt og maksimalt punkt. De må ofte gå å sjekke dette for at soppene ikke dør ut som igjen er viktige for kompostutviklingen. 

 

Prototyper

Vi fikk laget noen low-fidelity prototyper som svar til behovene som brukerene våre har nevnt. Vi begynte med å skissere tankene våre og hvordan funksjonaliteten skulle foregå. Det viktigste i starten var å få noe frem til brukeren som gjorde at tanken vår ga mening sånn at vi kunne diskutere det videre. Vi beveget oss senere inn i modellering og 3D-printing. 

 

Prototype 1

Prototype 1 er en skisse av de forskjellige komponentene vi skal ta i bruk til kompost løsningen. Her ser man 2 deler som skal brukes av 2 forskjellige Arduino Uno circuitboards. Den ene Arduino skal være i komposten med komponenter som kan måle temperatur. Via en bluetooth modul så skal kompost Arduinoen sende informasjon til Arduinoen som er i huset til Losæter. Her har Arduinoen rødt, blått og grønt lys som skal informere brukeren om hvor nivået til temperaturen er.

 

 

Prototype 2

Prototype 2 er en enkel 3D modell av boksene som Arduinoene skal ligge i. Formen for denne boksen er ikke særlig avansert, men etter dialog med brukeren kom det frem at ønsket var å ha det så enkelt som mulig. Brukeren satte funksjonalitet over design og form, så vi tenkte en boks ville være en grei start. Boksen rommer nødvendig komponenter og ledninger. Boksen har utganger til LED-lys og temperatur sensor. Dette er en viktig del av prototypen, hvor brukeren må tydelig se informasjonen som kompost-boksen sender til hus-boksen. Det er også gravert inn navn og logo på lokket, i tillegg til hull som bruker kan henge opp med.

 

 

Prototype 3

Den siste prototypen kan fremstå som veldig lik prototype 2. Etter å ha hatt 2 workshops/evalueringer med bruker om prototype 2, kom det ikke frem så mange forbedringspotensiale eller nye ønsker. Brukeren sa at prototype 2 var akkurat det de ville ha, men vi prøvde å fiske etter mer. Vi kom frem til at hjørnene kunne være mer avrundet og at boksen kunne vært større på grunn av plass i den forrige prototypen. Vi valgte å ta brukeren sitt ord på det og finpusse prototype 2. 

 

 

Medlemmer i Garduino:

John Christian Fredriksen

Eirik Øye Andersen

Yoana Adriyanova

Bleron Strana

William Ødegård

 

 

Diverse lenker

Presentasjon 1 Presentasjon 2 YouTube Video Kode

 

Publisert 12. juni 2022 16:39 - Sist endret 13. juni 2022 11:08