Ifi Solution

Fellesarealer som kontorer har ofte grønne planter for å gjøre området triveligere, men når ansvarsfordelingen ikke er klar kan plantene visne og heller gjøre rommet ukoselig. Vi ønsker å finne en løsning som gjør det enklere å holde den grønne jungelen i live og dermed atmosfæren koselig for de som oppholder seg i nærheten. 

Ifi Solution er her for å finne en easy solution.

Bildet kan inneholde: person, ansikt, smil, hud, hode.

Fra venstre: Sander Tolloczko, Thorvald Rogne, Viola Nivanna Wasmuth, Anna Cecilie Hjelle

Målgruppe

Målgruppen vi har valgt er «brukere av et fellesareal med planter». Man kan dele målgruppen opp i sekunder- og primærbrukere av vår artefakt. Sekundærbrukere er de som ikke bruker produktet selv, men påvirkes av artefakten ved at plantene holder seg friske og grønne. Primærbrukerne er de som benytter seg av artefakten og vanner plantene. Alle i målgruppen kan gjerne bli primærbrukere. Derfor ønsker vi å tilrettelegge slik at brukerne av fellesarealet vet hvordan plantene skal vannes.

Fellesarealet vi har jobbet med består av kontorer og kantine. Det ligger i 6. etasje i Ole Johan Dahls hus ved Universitetet i Oslo. Brukeren vi har samarbeidet med er ansvarshavende for plantene på fellesarealet. Vi valgte denne personen som vår hovedkontakt fordi vedkommende var den som best kunne identifisere problemområder, kan eventuelt implementere artefakten og har mest å si for plantene på området.


Datainnsamlingsmetoder

Datainnsamling i dette prosjektet bestod av flere undersøkelser og observasjoner i ulike kontekster. Det ble gjort testing, observasjon og datainnsamling både med og uten bruker. Formålet med datainnsamlingen var å kunne avdekke behov og krav hos brukeren, samt samle inn teknisk data og tall for å kunne utvikle en prototype med de funksjonalitetene og ikke funksjonelle kravene som bruker hadde fremstilt i intervjuene.

 

 


Foreløpige idéer

Her er et tankekart over tidlige idéer som vi enten har gått bort fra, eller utforsket videre i prosjektet.

Før vi endte opp med planter som tema hadde vi også en liten brainstorming rundt andre temaer. Dette lagde vi også tankekart over.


Vår endelige prototype

Bildet kan inneholde: væske, væske, ingrediens, gass, drikke.

Bildene viser den siste iterasjonen av prototypen vi rakk å lage for dette prosjektet. Her har vi tatt enkeltelementer fra alle de tidligere prototypene. Den har mest ting til felles med tilleggsdel-prototypen. Prototypen er høyoppløselig i sin funksjonalitet og man kan derfor teste artefaktens rolle og implementering. Den består for det meste av materialer som lim, papp og plast. Dette gjør at prototypen er svært egnet for videre utvikling av sin utforming. Disse materialene har ikke den type varighet som vil være forventet av en ferdig løsning.

BBildet kan inneholde: tre, sirkel, tømmer, naturlig materiale, spiker.asert på våre møter med brukeren kom vi frem til at det var viktig med en artefakt som var brukervennlig. Vi kom frem til konseptet “brukervennlighet for fellesarealet”. Etter hvert oppdaget vil likheten mellom tilleggsdelen og en “fleksibel” ïwaR rune (uttales “ivaz”). Dermed ble formkonseptet “ ïwaR runen”. Runens betydning er barlind, som jo er en plante, noe som passet ekstra godt til temaet vårt.

 

Prototypen som ble vårt endelige resultat består av to hoveddeler, Arduino systemet og varslingsboksen. Disse to elementene er koblet sammen med et bøyelig materiale, en vanntett slange, som gjør at prototypen kan festes til plantepotter av forskjellige størrelser. Prototypes ïwaR form fremmer funksjonen ved at den er fleksibel i bruk. Den øverste “knekken” kan festes på pottekanten, mens den nederste kan vinkles og tilpasses til flere størrelser for optimal måling. Hvis potten blir for stor vil målingen imidlertid bli noe mindre nøyaktig, fordi den nederste delen ikke vil nå bunnen av potten. I en videreutvikling kunne man kanskje ha en form for feste mellom Arduino-systemet og varslingsboksen bestående av et strekkbart materiale. 


Prototyper

Prototype 1: Hel potte

Ideen om en hel potte med et integrert system baserte seg på de to første intervjuene, der brukeren sa at det var dette vedkommende ønsket seg. Vi skisset for å utforske ulike former, implementering løsninger og farger. Vi tenkte blant annet på et lys rundt potten som feedback. Og at vi kunne utforske farger som får planten til å se vissen ut for å få brukerne til å ville vanne den. Vi valgte å ikke lage veldig høyoppløselige prototyper fordi både vi og brukeren etterhvert ble mer interessert i en enklere løsning, nemlig tilleggsdelen.

Prototype 2: Tilleggsdel - arduino i potte 

I de første samtalene med bruker konkretiserte vi oss fort mot en plantepotte som aktuell artefakt, men når man så på krav og behov var det absolutt mulig å dekke disse med andre utforminger. Slik kom ideen om en tilleggsdel som man kan plassere i potten. Fordelen med denne utformingen er at man kan bruke artefakten på plantepotter man allerede har. Bruker påpekte at dette var en mer bærekraftig løsning. Ideen var å gjemme selve Arduino-systemet under jorden sammen med planten, hvor den skulle ha en sensor for å måle fuktighet. Brukeren ville fått feedback med et LED-lys festet til kanten av potten. 

Bildet kan inneholde: anlegg, blomsterpotte, stueplante, blad, botanikk.

 

 

Prototype 3: Tilleggsdel - arduino på potte

Dette er en variant av den første ideen om tilleggsdel. Her plasseres arduinoen på utsiden av potten i stedet for nede i jorden. Tanken er at brukeren hekter boksen på kanten av potten og kan plassere fuktmålerne i jorden der det passer. På boksen er det plass til lys og meldinger til brukeren.

Bildet kan inneholde: brun, font, materiell egenskap, skrivesaker, begivenhet.Bildet kan inneholde: håndskrift, gul, font, ingrediens, oppskrift.Bildet kan inneholde: håndskrift, gest, font, finger, plasseringskort.

Venstre: En samling av feedback varianter og hvordan en plante blir opplyst blant andre planter.

Midten: Videreutvikling av ideen med flere lys som viser plantens status. Boksen på bildene er beregnet til både en arduino og et breadboard, med margin, altså boksens maksimale størrelse. Ved videre undersøkelser kunne boksen blitt gjort mye mindre.

Høyre: En tilpasning av ideen om opplysning av planten, med en knapp man trykker på når man har vannet.


Linker

Presentasjon av prosjektidé     Prosjektvideo på youtube 

Presentasjon av prototyper      Kode på github


Gruppemedlemmer

Thorvald Rogne          Sander Tolloczko

Anna Cecilie Hjelle     Viola Nivanna Wasmuth

Publisert 13. mars 2022 14:12 - Sist endret 12. juni 2022 18:34