Gruppebilde av ifibabez.
Gruppebilde av ifibabez. F.v.: Ola, Jørgen, Synne, Julie og Martine.

Logo for ifibabez.


Da Norge stengte ned 12. mars 2020 som følge av Covid-19, ble samfunnet brått snudd på hodet. Det ble rask iverksatt tiltak for å forhindre spredning av koronaviruset, og et av disse tiltakene var massevaksinering. De siste to årene med pandemi og vaksinering har lagt et stort trykk på samfunnet, og spesielt på helsesektoren. Jevnlig vaksinering kan bli en del av hverdagen i fremtiden.

Inspirasjonen til denne oppgaven kom fra de mange medieoppslagene om vaksinesvinn, som "Over 126.000 vaksinedoser i Norge ble kastet i 2021". Dersom massevaksinering skal fortsette, vil unødvendig svinn påføre samfunnet store kostnader. Vi i Ifibabez ønsket å finne ut om disse medieoppslagene var sanne, og forhåpentligvis utvikle en løsning som kunne bidra til å minske svinn – resultatet ble et samarbeid med et av Oslos største vaksinesentre om en trådløs artefakt for registrering av vaksinedoser.

Hva laget vi?

Bildet kan inneholde: gest, deling, font, albue, band spiller.

Gjennom dette prosjektet har vi laget en artefakt i to deler som følger det vi har valgt å kalle "trykk & print"-konseptet. Dette systemet henter inspirasjon fra produksjonslinjen kjent fra fastfoodkjeden, der de som lager maten ikke kommuniserer med brukeren som står ved kassen, men får beskjed om hva som skal lages når gjennom bestillinger – gjerne i form av lapper/kvitteringer som skrives ut og som følger bestillingen fra kjøkken til kunde.

Vår artefakt gjør noe av det samme, bare at det er faktiske vaksineetiketter som skrives ut i andre enden. Ideen er enkel: En sykepleier som sitter i innregistreringsskranken på vaksinesenteret kan "bestille" en dose av en gitt vaksine ved å trykke på en knapp, og de som sitter på opptrekksrommet får umiddelbart beskjed om hva som har blitt bestilt. Vi tror og håper dette både øker effektiviteten, bedrer kommunikasjonen og reduserer faren for vaksinesvinn.

Bildet kan inneholde: rektangel, duppeditt, font, elektronisk apparat, maskin.
Bilder av input-delen av den endelige prototypen.

Hvem var brukerne våre?

Før vi bestemte oss for å ha vaksinasjon som tema for prosjektet, var vi innom en rekke potensielle brukergrupper. Noen av disse var blant annet: lokførere, syklister, internasjonale familier og arbeidsinnvandrere. Da vi etter hvert landet tema bestemte vi oss for, basert på gruppas interesser og tilgang på brukere, å definere brukergruppen som:

- "Helsepersonell ved Ullern vaksinesenter (som også har vært vaksinesenter for bydel Frogner og bydel Vestre Aker de siste månedene)".

Brukerne vi faktisk jobbet med gjennom hele prosjektet var to helsearbeidere ved Ullern vaksinesenter i alderen 25-30 år. Disse brukerne deltok på to intervjurunder hver, tre prototypeworkshops sammen, og hadde ellers løpende kontakt med oss underveis i designprosessen.

Dette står det også mer om under fanen "designprosessen": https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v22/prosjekter-var-2022/ifibabez/designprosessen/.

Personas av brukerne som har deltatt i prosjektet

Hvem er vi?

Bildet kan inneholde: topp, smil, nese, hud, hake.
Oversikt over medlemmene i Ifibabez, med personlighetstyper fra 16Personalities-testen vi tok i begynnelsen av prosjektet.

Hvem gjorde hva?

Bildet kan inneholde: font, antall.


Vi var hele veien opptatt av å skape best mulig gruppedynamikk, og det var derfor veldig viktig for oss å spille på hverandres og samtidig ha et bevisst forhold til svakhetene våre.

For å finne en god ansvars- og oppgave-fordeling gjorde vi derfor en personlighetstest i begynnelsen av prosjektet for å bli kjent med hverandre og for å finne ut hvordan vi best kunne jobbe sammen. Tabellen til venstre viser den endelige oppgavefordelingen.

Milepælsplan:

Fremdrifts- og milepælsplan for ifibabez.

Prosjektvideo:

Videoen er også tilgjengelig fra UiO-avspilleren (Vortex) under "video"-fanen: https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v22/prosjekter-var-2022/ifibabez/video/.

Flere bilder:

Bildet kan inneholde: datamaskin, laptop, personlig datamaskin, inndataenhet, utgangsenhet.
Noen bilder fra prototypingen og monteringen. Boksen og festene er 3D-printet hos Ola og i Sonen, utviklingskortet vi bruker er en ESP32.

 

Bildet kan inneholde: kretskomponent, rektangel, font, skråningen, parallell.
Schematic over komponentene som er med i boksen (input-delen av artefakten).

Tilbake til toppen