Kaffegjengen

Kaffegjengen

Oda Fahlvik, Sara Ghaffar, Hanna Jørgensen, Ida Klundseter Eneroth

Bilde: Oda Fahlvik, Sara Ghaffar, Hanna Jørgensen, Ida Klundseter Eneroth

Hva smaker vel bedre enn en god kopp med kaffe? Denne lille koppen er et avbrekk for mange mennesker i en stressende hverdag. Kaffepause er et veletablert konsept, og danner grunnlag for gode samtaler. Det finnes tusenvis av kafeer og kaffebarer rundt om i landet vårt. Men hvem er disse menneskene som lager kaffen vi nyter? Baristaer er en yrkesgruppe som jobber med mye forskjellig, og i et høyt tempo. Hva slags utfordringer møter de på? Dette skal vi i Kaffegjengen finne ut av!

 Målgruppe

Vår målgruppe er frivillige baristaer fra Cybernetisk Selskab. Baristaene jobber i Escape, og har jobbet et fast skift i minst ett semester. Vi tenker at dette er en spennende målgruppe fordi jobben deres krever mye kunnskap, samt et høyt tempo. Derfor ønsker vi å undersøke om det er mulig å avlaste noen av deres oppgaver gjennom vårt prosjekt.  

Problemstilling

Hvordan kan vi avlaste arbeidsoppgavene til baristaene i Escape?

Datainnsamling

For å finne vår problemstilling ønsket vi å ta en ganske åpen innfallsvinkel. Dette ble først gjort ved en observasjon, under denne fikk vi et par ideer om hva vi skulle fokusere på videre når vi skulle sette opp et intervju.

Intervjuet var den delen vi begynte å se sammenhenger mellom problemer brukeren nevnte og dette ga oss en mulighet til å begynne å samle opp data. Vi brukte forskjellige metoder for å se sammenhneger slik som tankekart, koding og affinity diagrammer. På denne måten kom vi frem til de viktigste temaene. 

Bilde 1 viser en oversikt over ideer samlet fra intervju 1 i form av et tankekart

Bilde 2 viser affinity diagram 1 hvor vi begynte å sette sammen data til teamer

Bilde 3 viser affinity diagram 2 - Tilslutt grupperte vi teamene videre og eksluderte de teamene som ikke hadde nok data til å bli støttet

Visjon

Etter disse øvelsene var det mulig for oss å begynne å konkretisere funnene våre. Vi lagde først lavoppløselige prototyper og introduserte disse raskt for brukeren. Det var bedre å gjør dette enn å gå for dypt inn i detaljer før vi hadde fått innspill. En fordel var at brukeren var relativt teknisk og hadde derfor en god forståelse av skissene våre. Videre fikk vi god tilbakemelding fra både gruppelærer og brukere som ga oss muligheter til å gjøre flere justeringer.

Form og formkonsept var sentralt i denne oppgaven, det var etter tilbakemeldinger og workshops at vi kunne utvikle prototypen i detaljer. For eksempel, valg av materiale var noe vi fant ut av ved å iterere med brukeren sånn som at prototypen må tåle vann og lignende. Formen på konseptet vårt valgte vi også grunnet tilbakemeldinger, for eksempel at den måtte være plasseffektiv. 

Sluttprodukt og video

Bilde 4 viser sluttproduktet slik som den er sett av kunden

Bilde 5 viser sluttproduktet som sett av baristaer

 

Helt tilslutt kom vi frem til en prototype som er vist i bildet over. Her har vi 4 bokser utstyrt med LED lamper, disse er koblet til arudinoen og kan kommunisere over lengre avstander. Hver boks står på en trykksensor. Når boksen står på trykksensoren vil lampen være skrudd av, men når boksen er med kunden og kaffen settes på trykksensoren så vil lampen lyse. 

Altså, en kunde kan bestille en kaffe fra en barista. Så vil barisaten legge kviteringen på hyllen ved å bruke en magnet brikke. Deretter vil kunden ta en boks og sette seg. Når kaffen er ferdig vil baristaen sette kaffen på trykksensoren og lampen vil lyse opp. På denne måten blir det signalisert til kunden at kaffen er ferdig. Kunden vil deretter komme opp, sette boksen på trykksensoren og lampen vil slås av.  

Video 

Github kode

Kode

Presentasjoner

 

 

Link til presentasjon: Prosjektideer

Link til presentasjon: Prototype

 

Grupperapport

Teknisk rapport