Proto

Hei, vi er Proto!


Vi hører stadig om eldrebølgen i Norge og eldre som møter på utfordringer med det at kroppen aldres. I prosjektet vårt ønsker vi å snakke med eldre og sammen med dem lage et produkt som kan gjøre hverdagen litt lettere.


Tema
Vi har valgt temaet velferds-teknologi som handler om å utvide handlingsrommet eldre har når kroppen reduserer deres evner.


Målgruppen
Vi har valgt målgruppen pensjonister som er 65 år og eldre.


Problemstilling
Brukerne våre sliter med å vite om de har fått i seg for lite eller for mye vann. Det kan være en helsetilstand som gjør at brukeren ikke må få i seg for mye vann eller at hukommelsen svikter så brukeren ikke husker hvor mye vann de faktisk har drukket i løpet av dagen. Brukerne ønsker derfor en løsning som gjør det enkelt å spore hvor mye vann de har drukket og hvor mye de mangler av dagsbehovet.


Datainnsamling
Semi-strukturert intervju har vi brukt flittig gjennom hele prosjektet. Vi har holdt kontakt med våre to eldre brukere og en ekspert som jobber med eldre. Etter å ha utformet en intervjuguide og plan var det bare å sette i gang med intervjuene. Vår første intervjurunde gikk ut på å utforske problemer brukerne har i hverdagen og ha en veldig åpen samtale rundt det å bli eldre for å finne mulige behov. Etter å ha transkribert intervjuene valgte vi å kode intervjuene for å finne fellesnevnere hos brukerne våre. Vi identifiserte tre forskjellige problemstillinger brukerne hadde.


Prototyper
Før vi kom frem til vårt siste produkt lagde vi et par produkter med forskjellige løsninger på den samme problemstillinger. 
Den ene prototypen skulle registrere vannmengden med en vekt.

En annen av våre prototyper skulle brukeren selv sette sitt dagsbehov for vann og legge inn mengden vann basert på om det var et vanlig glass eller stort glass.

En annen prototype vi viste til våre brukere var en stor vannbeholder som sporet hvor mye vann som var drukket i løpet av dagen ved å registrere vekten som stadig minket i løpet av dagen for å regne ut om dagsbehovet var møtt.

Vår ferdige prototype tok inspirasjon fra alle prototypene både i funksjonalitet, form og form-konsept.



"Drikk-Mer"
Etter en intervjurunde med fokus på designkritikk endte vi til slutt opp med prototypen Drikk-Mer. Drikk-Mer er en prototype som skulle være en enkel løsning for brukeren å spore brukeren sitt dagsbehov for vann. Tiltenkt design for prototypen er at den skal kunne oppbevares i alle rom hos brukeren uten å være for forstyrrende.


Gruppemedlemmer:

  • Gabriel Selmer Wangsmo
  • Svein Magne Haug
  • Sindre Kruse

 


Presentasjon 1

Presentasjon 2

Video presentasjon

 

Publisert 3. mai 2023 17:45 - Sist endret 30. mai 2023 21:37