Veles

VELES

F.v: Mari, Isabelle, Anna, Shannen, Linn og Viljar

 

I årets prosjektoppgave kunne man velge mellom to oppgaver, velferdsteknologi og å sanse det ikke sansbare. Etter en brainstorming gjennomførte vi en avstemning over de ulike temaene og kom frem til at dyrepåkjørsler var noe vi ønsket å utforske. Dette mener vi faller innenfor oppgaven, ved at mennesker ofte ikke sanser dyrene før det er for sent. I tillegg knyttes dette opp mot “a more than human world”, hvor man designer for en verden ikke kun bestående av mennesker. Målet med prosjektet er å designe en artefakt som hjelper å forhindre at dyr mister livet som konsekvens av menneskeskapt infrastruktur. Dette har vi prøvd å visualisere i moodboardet nedenfor, altså en konflikt mellom naturen og det menneskeskapte. 

 

Brainstorming og moodboard
 

 


Målgruppe
 

Målgruppen er voksne og erfarne sjåfører som har hatt førerkortet i over fem år, kjører jevnlig i forbindelse med jobb og ferie, og anser seg selv som trygge førere.

 

 

Litt om oss
 



Fordeling av ansvarsområder

 

Milepælsplan


Datainnsamlingsmetoder

 


Semistrukturerte intervjuer

Pilotintervju 1: 11.mars
Hovedintervju 2: 17.mars
Hovedintervju 3: 20.mars
Hovedintervju 4: 22.mars
Hovedintervju 5: 25.mars
Ekspertintervju 6: 27.mars
 






 

 
Gjennomganger


Påske


 

 

 

 


 


Workshops

Workshop 1: 19.april
Workshop 2: 24.april





 

Iterasjon 1: Intervju & funn


Semi-strukturerte intervju

Etter en utforskingsfase hvor vi økte kunnskapen vår om problemområdet, kom vi fram til at det som var egnet for oss var kvalitativ analyse med semi-strukturerte intervjuer som teknikk for å samle inn data. Da funn fra intervjuene i stor grad ville påvirke videre fremdrift, ønsket vi å teste intervjuplanen og intervjuguiden før hovedintervjuene. Vi utførte derfor et pilotintervju med et intervjuobjekt innenfor vår målgruppe. Vi gikk så videre med fire hovedintervjuer. Det sjette intervjuet var et ekspertintervju med to domeneeksperter innen kjøring. Deltakerne var en yrkessjåfør og en kjørelærer. Vi inkluderte disse i datainnsamlingen for å få et større helhetlig bilde av situasjonen, og undersøke en annen side av problemområdet.

Alle intervjuene ble utført med lydopptak og notering for å sikre at vi hadde nødvendige data for videre idémyldring. Før hvert intervju fikk alle deltakerne utdelt skriftlig informasjon om prosjektet gjennom et samtykkeskjema. 

Analyse av intervjudata

Data fra intervju ble sortert i egne farger. 
 

Vi analyserte funnene ved bruk av affinity diagram. Istedenfor å gjøre en full transkribering av intervjuene brukte vi notater, sitater og tanker fra intervjuet. Affinity diagram hjalp oss med å sortere dataen vår inn i ulike kategorier. Kategoriene som ble utformet basert på dataen vises på figuren nedenfor. Det vi blant annet oppdaget var at våre brukere hadde behov for trygghet, og da gjennom en form for varsling mot hjortevilt.

Hovedkategoriene basert på analysen.

Her er affinity diagrammet.

Crazy eight & gjennomgang

Etter intervjuene hadde vi fått noen tanker og ideer på mulige løsninger. For å ikke ta den første åpenbare løsningen ønsket vi å utforske og utvide vårt idérom. Dette gjorde vi ved å gjennomføre Crazy eight innad i gruppen for å utvide idérommet. Det ble generert idéer basert på funn og skisser fra intervjuene, men også nye.

Skisser fra Crazy eight. 
 

Med fire av brukerne hadde vi med hver av dem en gjennomgang der vi presenterte idéene. Her fikk brukeren komme med innspill og kommentere på skissene. Det var hovedsakelig to ideer som alle brukerne var positive til, en form for et dynamisk veiskilt og en varslingsenhet i bilen.

 

 

 

 

 

 


Venstre: Skisse av enhet i bil. Høyre: Skisse av dynamisk veiskilt. 

Iterasjon 2: Workshop
 

Lavoppløselig prototypingsøkt

Her har vi to prototyper vi lagde under en lavoppløselig prototypingsøkt, den til venstre er en varslingsenhet som skal være i bilen. Til høyre har vi en prototype for et digitalt skilt som skal stå ved veikanten. Vi mente enhet i bil passet mer til å utforske rolleaspektet, mens for det dynamiske skiltet utforsket vi formaspektet. Med disse to prototypene tilhører også storyboards som ble brukt i workshoppen.
 

Workshop

Vi holdt to workshoper, der det var to brukere til stede på hver workshop. Gjennomføringen av workshopene fulgte samme oppsett. Først viste vi arduino og forklarte i korte trekk hvordan den fungerte. Dette koblet vi opp mot prosjektet og snakket om hvilke muligheter og begrensninger denne teknologien gav oss. Deretter gikk vi videre til de to ulike løsningene for varsling, dynamiske skilt og varslingsenhet i bil. For hver prototype diskuterte vi form og funksjon. Siste delen av workshopen gikk til å skissere ned en visuell framstilling av løsningen sammen med brukerne som de hadde diskutert fram.

     

Brukerne fra begge workshopene ville ha varslingsenhet i bil framfor dynamiske skilt langs veien. Nedenfor ser du skissene som ble lagd i samarbeid med brukerne.  


Konsept, formkonsept og visjon

På slutten av workshopen ble vi enige med brukerne om et konsept. Her nevnte brukerne trygghet, varsling og tilgjengelighet som forslag. Sammen ble vi enige om konseptet varsling og senere la vi til oppmerksomhet. Basert på de tilbakemeldingene vi fikk fra brukerne under workshopen, diskuterte vi oss imellom hvilket formkonsept som kunne være aktuelt. Vi var innom varseltrekant, skilt og elghode som mulige former, men bestemte oss til slutt for «mobil». Visjonen er å gjøre brukerne mer oppmerksomme på dyr i området gjennom varsling, som kan bidra til å dekke deres behov for trygghet.
 

Iterasjon 3: Prototyping


Prototyping

Funn fra forrige iterasjon brukte vi til å utforske artefakten. Underveis i denne fasen kontaktet vi våre brukere for å ta beslutninger knyttet til materialer og form. Den fysiske prototypen ble satt sammen med den tekniske delen, og formet vår endelige løsning som vist nedenfor.



 

Evaluering med bruker
 

Evalueringen fant sted i en stillestående bil, med brukeren og minst en fra gruppen til stede. Brukeren satt i førersetet der de kunne teste ut og interagere med artefakten, mens vi satt ved siden av og observerte interaksjonen etterfulgt av et intervju.


Noen siste ord

Veles vil til sist takke våre fantastiske brukere som tok prosjektet like seriøst som oss, og tok seg tid til å bidra.
Vi vil også takke vår gruppelærer Ina for sin veiledning og tilgjengelighet til å svare på våre spørsmål, 
Tone og gruppelærerne for tilbakemeldinger underveis i prosjektet,
og til Adrian på Sonen for uvurderlig teknisk assistanse. 


TAKK FOR OSS!