@Override

                                      Fra venstre: Lars, Pia, Amir, Mir, Emma
 
Gruppen vår ønsker å lage en løsning som fokuserer på gamere sin helse
 

Milepæreplan

 

Målgruppen

Vi valgt å ta for oss målgruppen gamere. Dette er en bred målgruppe, men vi har valgt å begrense oss til gamere som spiller 20+ timer i uken.

 

Metoder og funn

  • Strukturert intervju

  • Workshop

  • Uformelle evalueringer og samtaler

Gjennom strukturert intervju og workshop har vi kommer fram til at de ikke får i seg nok vann mens de spiller. Vi har sammen med brukerne kommet frem til å designe en form for dockingstasjon til gaming-pulten. Målet er å gi gamere en påminnelse om å drikke vann. Ut fra datainnsamlingene kom vi sammen med brukerne fram til et design vi var enige om. 

Designet

Sammen kom vi frem til å gå for en minimalistisk look. Fargen svart ga prototypen en "stealth look", som ikke skiller seg ut fra resten av utstyret. Øvest på prototypen har vi en skråstilt vinkel på dockingstasjonen. Når kanten ikke blir så høy, blir flasken enklere å løfte opp. Det var viktig for brukerne at prototypen passer inn i set-upet deres. Vi ble enig om å bruke lys som påminnelse. Det mest estetiske og praktiske ville da være en RGB-stripe. 

Stripen er programmert på en måte slik at lyset gradvis bygger seg opp frem til det er tid for å drikke vann. Til å begynne med vil RGB-stripen være av. Etter en bestemt tid vil ett lys skrus på. Etter samme bestemte tid vil to og to lys gradvis tenne over en viss tid. Når hele stripen lyser, den begynne å blinke. For å skru av blinkingen må brukeren fysisk løfte opp flasken fra dockingstasjonen. Når flasken settes tilbake, vil timeren starte på nytt, og stripen går tilbake til null. Dette svarer på problemet, fordi brukeren ikke har en enkel mulighet til å ignorere prototypen.

Lenke til GitHub

Lenke til video

Endelig prototype i "real space"

3D-modell

For å gjøre montering av komponenter enklere delte vi modellen i to deler, og limte de sammen etter alt var på plass.


Oppdatering på prosjektet (22.04.24)

Etter å ha diskutert tilbakemeldingen vi fikk etter presentasjonen av prosjektideer landet vi på at vi ønsket å jobbe med hobbymusikere. Vi skaffet et par deltagere som passet målgruppen, men etter avlyste møter, frafall av brukere og en lite verdifull datainnsamling bestemte vi oss for å gå tilbake et steg. Vi bestemte oss for å velge en annen målgruppe som vi var sikre på at var mer pålitelig og enkel å involvere i designprosessen. Dette ble "gamere".

 
Resultat av datainnsamlinger
Etter første datainnsamling landet vi kjapt på hvilket problem vi ville utforske. Deltakerne vektla at de ofte glemmer å drikke vann under gamingen. Sammen med brukerne kom vi frem til en ide om en vannflaske som minner brukeren på å drikke vann. Tanken var at man skulle bruke lys for å få brukerens oppmerksomhet og dermed minne de på å drikke litt vann.
 
Fra datainnsamlinger:
 

 
 
Gjennom andre datainnsamling fikk vi bedre svar på hva deltakerne er ute etter: en
dockstation med et minimalistisk og sleek design, nøytrale farger og RGB-lys som kan tilpasses etter bruker sitt ønske. 
 
Oppdatert milepæreplan:
 

 
Første prototyper:

Disse prototypene utforsker løsningens form ("look and feel"). Vi har 3D-printet modellene og presentert de for brukerene.
 
 
 

Veien så langt (11.03.24)

Ettersom vi fortsatt er ganske tidlig i prosessen har vi ikke helt landet  på hvilken målgruppe vi ønsker å jobbe med. Vi har diskutert mye hvilke målgrupper vi har tilgang på, samt hvilke vi kunne ønske oss å jobbe med. Mange gode ideer har kommet fram, men vi ønsker gjerne å få tilbakemelding og innspill fra ekspertene før vi forplikter oss til en av de.
 
Noen av ideene til tema er blant annet musikk, påminnelser, og søvn. Uansett hvilket tema og målgruppe vi lander på ønsker vi å holde fokusgrupper og samtaler med potensielle brukere. Målet med dette er at vi skal få et inblikk i hvilke tanker de har til tema og definere deres behov. 
 
 
 
 
Publisert 11. mars 2024 13:44 - Sist endret 7. juni 2024 13:16