Milepæreplan
Målgruppen
Vi valgt å ta for oss målgruppen gamere. Dette er en bred målgruppe, men vi har valgt å begrense oss til gamere som spiller 20+ timer i uken.
Metoder og funn
-
Strukturert intervju
-
Workshop
-
Uformelle evalueringer og samtaler
Gjennom strukturert intervju og workshop har vi kommer fram til at de ikke får i seg nok vann mens de spiller. Vi har sammen med brukerne kommet frem til å designe en form for dockingstasjon til gaming-pulten. Målet er å gi gamere en påminnelse om å drikke vann. Ut fra datainnsamlingene kom vi sammen med brukerne fram til et design vi var enige om.
Designet
Sammen kom vi frem til å gå for en minimalistisk look. Fargen svart ga prototypen en "stealth look", som ikke skiller seg ut fra resten av utstyret. Øvest på prototypen har vi en skråstilt vinkel på dockingstasjonen. Når kanten ikke blir så høy, blir flasken enklere å løfte opp. Det var viktig for brukerne at prototypen passer inn i set-upet deres. Vi ble enig om å bruke lys som påminnelse. Det mest estetiske og praktiske ville da være en RGB-stripe.
Stripen er programmert på en måte slik at lyset gradvis bygger seg opp frem til det er tid for å drikke vann. Til å begynne med vil RGB-stripen være av. Etter en bestemt tid vil ett lys skrus på. Etter samme bestemte tid vil to og to lys gradvis tenne over en viss tid. Når hele stripen lyser, den begynne å blinke. For å skru av blinkingen må brukeren fysisk løfte opp flasken fra dockingstasjonen. Når flasken settes tilbake, vil timeren starte på nytt, og stripen går tilbake til null. Dette svarer på problemet, fordi brukeren ikke har en enkel mulighet til å ignorere prototypen.
Endelig prototype i "real space"
3D-modell
For å gjøre montering av komponenter enklere delte vi modellen i to deler, og limte de sammen etter alt var på plass.
Oppdatering på prosjektet (22.04.24)
Etter å ha diskutert tilbakemeldingen vi fikk etter presentasjonen av prosjektideer landet vi på at vi ønsket å jobbe med hobbymusikere. Vi skaffet et par deltagere som passet målgruppen, men etter avlyste møter, frafall av brukere og en lite verdifull datainnsamling bestemte vi oss for å gå tilbake et steg. Vi bestemte oss for å velge en annen målgruppe som vi var sikre på at var mer pålitelig og enkel å involvere i designprosessen. Dette ble "gamere".
Veien så langt (11.03.24)