Spark ✨

Hei! Vi er Julie, Daniel, Stella, Ingrid og Kantima og vi har dannet gruppen Spark . I denne gruppen ønsker vi å utforske utfordringer
og fordeler rundt temaet hjemmekontor for unge mennesker. Dette ønsker vi å knytte til årets tema om "Av og på" og interaksjon uten skjerm.

 

Hils på Spark teamet:

Litt om oss:

Ansvarsfordeling:

 

 

 

Målgruppe 👨‍👩‍👧

Målgruppen vi ønsker å jobbe videre med er unge mennesker med hjemmekontor. 
Grunnen til dette er fordi vi har sett en stigende trend med det å ha hjemmekontor, som flere i gruppen også har erfart selv. Valget av unge mennesker som målgruppe begrunnes i tilgjengeligheten vi har til denne demografien. Denne beslutningen støttes også av råd fra gruppelærere, som har påpekt viktigheten av å velge en målgruppe man har god tilgang til.

 

Datainnsamlingsmetoder 🔍

Vi har benyttet semi-strukturert intervju med brukere, selv-rapportering og observasjon i naturlige omgivelser i starten av prosjektet. Dette ga oss nok data til å utvikle flere prototyper som vi presenterte for brukerne våre i uformelle samtaler og fokusgruppe. Fra fokusgruppen ønsket de enstemmig fokuslampen, som vi valgte å gå videre med. Deretter valgte vi å vise den endelige protoptypen i en uformell evaluering med en bruker, for å få en slags validering for at vi lade en prototype som nådde opp til problemstillingen.

 

Problemstilling 🤔

I dag er hjemmekontor et tilbud mange arbeidstakere selv kan velge å benytte, i motsetning til under korona-pandemien da det ikke var et valg. I vår brukergruppe som er unge med hjemmekontor opplever vi at de fleste har en positiv assosiasjon med hjemmekontor, der fellesnevnere er fleksibilitet og økt kreativitet. Gjennom intervjuer, observasjoner og selvrapportering har vi sett at mange velger hjemmekontor på grunn av fleksibiliteten. Vi har også observert en sideeffekt av dette. Denne sideeffekten er at mange opplever vanskeligheter med å skille mellom fritid og arbeid mens de jobber hjemmefra, som igjen bidrar til mindre produktivitet. Det er dette vi har valgt å fokusere på i vår problemstilling; "Hvordan kan vi hjelpe brukere å skille mellom fritid og jobb på hjemmekontor, slik at produktiviteten optimaliseres?”.

 

Iterasjoner 🏃‍♂️

Vi delte designprosessen av prototypen vår inn i 4 iterasjoner. Iterasjon 0 var i startfasen av prosjektet hvor vi idemyldret hva vi skulle lage. Iterasjon 1 gikk på datainnsamling og lage low-fidelity prototyper som vi kunne vise til brukerne våre. Iterasjon 2 gikk på å samle tilbakemeldingene fra brukerne og gå videre med de prototypene brukerne likte, og lage noen mer videreutviklede prototyper av de. I iterasjon 3 viste vi brukerne disse i en fokusgruppe og velge en vi skulle gå videre med. Iterasjon 4 gikk på å utforske og ferdigutvikle en high fidelity prototype og evaluere. 

 

Iterasjon 0:

 idemyldring:

Vi har utforsket flere idéer knyttet til løsninger innenfor forskjellige områder. Blant annet har vi vært innom temaer som mental helse, plante-eiere og hunde-eiere, folk med hjemmekontor og stressmestring. Som nevnt over valgte vi å utforske mer rundt "unge folk med hjemmekontor". Bildet ovenfor viser hvilket punkter vi valgte å gå videre med.

 

Iterasjon 1:

Vi utførte flere typer datainnsamling for økt dybdeforståelse og reliabilitet. Vi gjennomførte semi-strukturert intervju, observasjon og selv-rapportering, og kodet det med affinity diagram.

Bilde fra analysearbeid og crazy8:

Det resulterte i 6 low fidelity prototypene; buddyplant, fokuslampe, in the zone - teppe/put, tracker klokke, fokus sound og tableboss. 

 

Iterasjon 2:

De 6 prototypene vi hadde lagd, viste vi til brukerne og vi fikk blandet tilbakemelding. De 3 som brukerne likte best og som vi gikk videre med var fokuslampe, tableboss og buddyplant. Brukerne kom også med tilbakemelding på form og funksjon til dem. Dermed videreutviklet vi de 3 fysiske prototyper ved å samle inn tilbakemeldingene fra brukere i et affinity diagram, og bestemme hva vi skulle gå videre med. De nye prototypen skulle vi vise til brukerne våre i en fokusgruppe, med beskrivelse og tiltenkt funksjon. 

Tableboss 👔

Fokuslampe💡

Buddyplant 🌱

 

Iterasjon 3:

Fokusgruppe 🔍

Det 3 prototypene våre ble vist i en fokusgruppe med brukerne våre. Brukerne ga tilbakemeldinger på form og funksjonalitet, og hva de likte. Det resulterte i at brukerne enstemmig valgte fokuslampen, som den prototypen de likte best. Dermed valgte vi gå videre med den. 

 

Iterasjon 4:

Vi startet med å smått prototype hvordan den ferdige prototypen ville bli. Etter tilbakemelding fra presentasjon av prototypen, utforsket vi flere muligheter for designet på high fidelity prototypen av fokuslampen. Vi fant fort ut at det ville bli vanskelig å gjøre noen store endringer med tanke på hvor lang tid vi har til prosjektet. Vi hadde slått fra oss ideen om at man skulle kunne justere tid med en vri-knapp.

Vi tenkte en flate under lampen med noe under som treffer knappen på breadboardet. Vi prøvde en tidlig løsning på dette med å feste en skrue til en plate under lampe-hodet som skulle treffe en knapp på breadbordet, men vi fant ut at det var en lite robust løsning som ikke alltid startet knappen. Dermed måtte vi tenke nytt.

 

Vi fant ut at å ha en større knapp og heller to plater i mellom knappen, er mer robust og treffer alltid. For å holden den oppe under lampen, så trengte vi planker som holdt dem oppe. Deretter fikk vi tak i en treboks, som vi lagde hull for lampen og to mindre for knapp og ledning.

     

 

  

                          

Til slutt evaluerte vi ferdige prototypen med brukere, og kort oppsummert så var de fornøyde med produktet. Brukerne likte prototypen men det var noen små ting som kunne endres på. Det ene var lysfarge-valget lilla på arbeidsmodus, som er noe vi kunne lett endret på. Det andre var at man skulle kunne bytte over til pausemodus på egen hånd, som vi kunne gjort hadde vi hatt mer tid. Samlet sett virket brukerne fornøyde. 

 

Endelig produkt:

Den ferdige prototypen vår fokuslampe skiller mellom hvit, lilla og grønt lys. Når lampen slås på, lyser den i en “standardmodus” i hvitt lys som en vanlig lampe. For å starte et arbeidsintervall, trykker brukeren ned pæren. Da skifter lampen til lilla lys, og en 25-minutters timer starter for å indikere arbeidsperioden. Før timeren går ut, pulserer lampen med lilla lys for å varsle brukeren om at pausen snart begynner. Deretter skifter den til grønt lys, og en 5-minutters pause starter. Før pausen avsluttes, pulserer lampen med grønt lys for å varsle brukeren om at arbeidsperioden snart begynner igjen. Når pauseperioden er over, skifter det grønne lyset tilbake til lilla, og et nytt arbeidsintervall starter.  

Etter fire arbeidsintervaller, pulserer lampen med hvitt lys for å spørre om brukeren ønsker å fortsette med intervallene. Hvis brukeren ønsker det, kan de trykke ned lampen mens det hvite lyset pulserer. Hvis ikke, går lampen tilbake til “standardmodus” som en vanlig lampe. Lampen slås helt av ved å trykke på den svarte bryteren.  

Denne prototypen svarer til problemstillingen vår om å øke produktiviteten ved å hjelpe bruker skille mellom fritid/pause og jobb for unge med hjemmekontor. Unge sliter i stor grad med å konsentrere seg og spesielt med hjemmekontor kan det være mange distraksjoner som ødelegger for arbeidsflyten. Dette er noe vi tror ikke mange er så bevisst på, og det minsker produktiviteten i arbeidet. Lampen har har lyssignal som hjelper brukeren bli mer bevisst på når brukeren skal arbeide og ikke. Fokuslampen svarer til "av og på" ved at vi har knapp som slår av og på løsningen som interaksjonskomponent, også løsningen svarer til av og på ved at du enten er "av" altså har pause fra arbeid eller "på" at du arbeider.

 

En visuell oppsummering av vår designprosess:

 

Lenker:

Lenke til presentasjon 1

Lenke til presentasjon 2

Lenke til video

Lenke til koden

Lenke til grupperapport

Lenke til teknisk rapport

Publisert 24. apr. 2024 10:55 - Sist endret 28. mai 2024 22:20