Prosjektoppgave
Innledning
Spenst er prosjektgruppen vår, der vi sammen vi har valgt å fokusere på målgruppen strikkere. Vi ønsker å bruke en kombinasjon kvalitative og kvantitative metoder, slik som spørreskjema og dybdeintervju. På denne måten har vi mål om å bli bedre kjent med målgruppen, samtidig som vi får avdekket eventuelle behov.
Vi skal planlegge og utføre en løsning med arduino, basert på data som vi samler inn. Gjennom dette prosjektet håper vi å utviklet et produkt som kan være til nytte for strikkere og forenkle fremtidige strikkeprosjekter.
Målgruppe
Målgruppen vi har valgt er strikkere.
Visjon
Vår visjon er å utvikle noe som kan støtte strikkere i strikkeprossessen.
Milepælsplan
Datainnsamling
I et møte med foreningen Strikk og Drikk har vi utført en deltakende observasjon av strikkere.
For få mer kunnskap og kunne undersøke temaet strikking nærmere, bestemte vi oss for å ha workshop med strikkere fra Strikk og Drikk. I workshop 1 hadde vi som mål å finne problemområde og ulike krav strikkerne hadde til et ferdig produkt. Workshop 2 hjalp oss med å komme med idéer om hvordan vi kan prototype for et spesifikt problem.
Presentasjoner
1. Lenke til presentasjon om prosjektidé
2. Lenke til presentasjon om prototyper
Første iterasjon
Workshop 1
Plan for workshop 1:
Visuell representasjon av sortering av idéer fra workshop 1:
Prototyper fra første iterasjon
Tema: Kommunikasjon av ønsker på strikk og drikk
Ved hjelp av en workshop kom vi fram til 2 ulike problemområder:
1. Indikere ønske om hjelp
Storyboard:
2. Indikere ønske om å ikke bli forstyrret
Skisse:
Andre iterasjon
Workshop 2
Plan for workshop 2:
Tanker om løsninger foreslått under workshop 2, som vi ønsket å se mer på:
Prototyper fra andre iterasjon
Vi endte opp med å ta ett skritt tilbake etter tilbakemeldinger fra faglærere og gruppelærere. Derfor utforsket vi dataene våre på nytt.
En av lappene fra den første workshopen som fanget interessen vår var et sitat “Jeg prøvde å lære katten min å dra ut tråden min for meg”. Dette synes vi var en spennende ide, og planla derfor en ny Workshop med dette problemet som fokus.
Problemområde: å surre ut garn fra garnnøstet, uten for mye fysisk påkjenning
Prototype 1: hanske med knapp oppå hånda
Denne prototypen gjør det mulig for brukeren å aktivere den uten å måtte ta henda av strikketøyet. Ved å slå bakhånden mot noe vil et signal trigges og maskinen aktiveres. Denne prototypen har ikke definert hvordan garnet skal surres ut, men kunne blitt kombinert med prototype 4 for å få en fullstendig løsning.
Prototype 2: pedal
Pedalen lar brukeren aktivere løsningen uten å måtte flytte på henda, som kan påvirke strikkingen. Når pedalen blir trykket ned vil stativet med garn snurre. Dette alternativet ble ikke videre utviklet, ettersom det ble sett på som et mulig problem at strikkeren må sitte med foten på pedalen eller finne hvor pedalen er på bakken når den skal trykkes.
Prototype 3: belte med knapp på siden
Denne prototypen ble tatt videre med til siste prototype. Brukeren kan aktivere systemet ved å klemme albuen eller armen mot siden av magen. Beltet kan festes der brukeren selv synes det er mest hjelpsomt. Vi så gode muligheter for at brukerne kunne tilpasse denne løsningen selv, ved å strikke egne belter.
Prototype 4: stativ som snurrer garnet
Inspirasjon fra denne prototypen ble med videre til siste prototype. Denne prototypen viser en strikkenål som nøster kan tres på. Strikkenålen er festet i en bunn, som gjør at nålen vil rotere. Denne prototypen er inspirert av den originale historien til problemstillingen, om en strikker som prøvde å lære katten sin å surre ut nøstene for seg. Denne prototypen benytter seg av en maskestopper med kattehode, for å pynte stativet.
Endelig prototype
Prototype 3 og 4 fra andre iterasjon ble inspirasjon for den siste prototypen som ble laget under prosjektet.
Det forestilte produktet ville benyttet en servo som kan snurre 360 grader, men på grunn av begrensninger benytter den endelige prototypen seg av en servo som kun kan gå 180 grader.
Lenke til video om den endelige prototypen
Den siste lenken lenker både til kode for løsning som går 180 grader (kode brukt til prototypen) og kode for løsning som går 360 grader (kode for ønsket løsning).