Spyder (Mac og Windows)

Spyder

Spyder er en såkalt IDE (Integrated Developer Environment), som inneholder det du trenger for å skrive og kjøre Python-programmer. Bruk og utseende er litt forskjellig fra det dere vil se på forelesninger og Linux-maskinene på Universitetet, så vi anbefaler primært å bruke en vanlig editor og terminalvindu. Spyder er også en ok løsning, og her er en kort innføring i hvordan det brukes.

Steg 1; Start Spyder

På Windows finner du Spyder i Start-menyen:

figs/win/windows_start.jpg

På Mac åpner du Spyder via Anaconda navigator, som du finner under Applications (Programmer):

figs/mac/navigator2.jpg

Når du åpner Spyder får du et vindu omtrent som dette:

figs/mac/spyder1.jpg

Steg 2; Skriv et Python-program

Rammen til venstre er en editor, hvor du skriver Python-programmene dine. Rammen nederst til høyre er et iPython-vindu hvor du kjører programmene. Øverst til høyre finner du en ramme med verktøy for debugging.

Teksten i editor-rammen er en kommentar som ignoreres av Python. Du kan slette den eller la den stå. Skriv en eller flere linjer med lovlig Python-kode i editoren, f.eks:

print("Welcome to IN1900")

Vær nøye med at linjen skrives eksakt som angitt. Det skal ikke være mellomrom før print, og parenteser og anførselstegn må stemme.

figs/mac/spyder2.jpg

Velg Save As fra File-menyen, og lagre filen på et passende sted og med et filnavn som slutter på .py, for eksempel welcome.py på Desktopen:

figs/mac/spyder3.jpg

Steg 2; Kjør programmet

Flytt musmarkøren til iPython-vinduet nederst til høyre, og naviger til katalogen hvor du lagret programmet. Bruk cd for å navigere, og ls for å se innholdet i en katalog. Dette er standard Unix-kommandoer, som også virker inne i iPython.

Skriv run welcome.py. Teksten Welcome to IN1900 skal skrives ut i vinduet:

figs/mac/spyder4.jpg
Av Joakim Sundnes
Publisert 6. aug. 2018 18:50