Alt om uke 46

I uke 12 introduserer vi det siste nye temaet i høst; tilfeldige tall og Monte Carlo simuleringer. Dette er et veldig nyttig verktøy for å beregne sannsynligheter og simulere stokastiske (tilfeldige) prosesser. Typiske eksempler er terningkast, som ikke er et spesielt nyttig eksempel men bra for å introdusere metodene. Hva er sannsynligheten for å få to seksere hvis du kaster to terninger? I klassisk sannsynlighetsregning vil vi bruke at de to terningkastene er uavhengige av hverandre, og regne ut at sannsynligheten er \( (1/6)^2 = 1/36 \). For å finne svaret med programmering bruker vi en for-løkke til å simulere mange terningkast, og teller opp hvor mange av dem som ga to seksere. Fordelen med denne metoden er at vi kan regne ut veldig kompliserte sannsynligheter, som er umulig å finne med klassiske metoder. På fredag blir forelesningen om modellering av smittsomme sykdommer, som er tema for det avsluttende prosjektet neste uke.

Læringsmål for uke 11:
  • Kjenne til Python-funksjoner for å trekke tilfeldige tall, og hvordan disse kan brukes til enkle Monte Carlo simuleringer.
Av Joakim Sundnes
Publisert 6. aug. 2018 18:48 - Sist endret 15. aug. 2019 11:20