Uke 4
- Hvis du ikke har gjort det allerede anbefaler vi sterkt følgende codelabs før du fortsetter/jobber med obligen
- ViewModel and State i Compose
- Og codelaben Getting data from the Internet fra seksjonen Connect to the Internet
- Lag en app som henter data fra følgende endepunkt med bruk av ktor-client og gson som viser frem vitsene i en LazyList. Tips: Json to kotlin data class plugin
- Forsøk å gå inn på emulatoren og juster tekststørrelsen i instillingene til 200%. Hvordan fungerer appene du har laget så langt? Test også dette på andre apper du har installert på din egen mobil, hvor godt funker det der?
- En del teoretiske spørsmål:
- Ligger under siden teoretiske spørsmål
Ekstra utfordringer:
- Endre vitseappen til å hente fra et valgfritt api som tilbyr tilfeldige vitser. Implementer “swipe to refresh”-funksjonalitet med bruk av pulltorefresh sånn at det blir lastet inn nye vitser hver gang en bruker gjør denne handlingen.
- Lag en app som spør brukeren om tilgang til posisjon, henter lokasjonen og viser dette til en bruker. Tips: runtime permissions in compose
Uke 3
- Fullfør de ukesoppgavene du ikke ble ferdig med i Uke 2. Ta en fot i bakken og reflekter rundt det du har lært så langt. Forsøk å tegn skisser av strukturen og flyten i appene du har laget og sett så langt og beskriv det for en annen.
- Bli bedre kjent med Kotlins høyere ordens funksjoner.
- Følgende enhet i kurset Android basics with compose:
- Noen teoretiske spørsmål:
- Hva er forskjellen på smidig utvikling og fossefall?
- Beskriv noen tiltak for psykologisk trygghet i et team og drøft fordeler/ulemper rundt tiltaket. Hvor tenker du at det funker/ikke funker?
- Forklar noen forskjeller på Scrum og Kanban.
- Beskriv tre smidige praksiser. Beskriv noen fordeler og ulemper med hver praksis.
- Nevn noen suksesskriterier innenfor utvikling av programvare.
- Nevn noen faktorer som skal til for å øke effektiviteten i et Software-team.
Ekstra utfordring:
- Utvid Pokemon-appen med en ekstra skjerm der du henter mer info om en spesifikk Pokemon med bruk av PokéApi. Eksempel på endepunkt for en spesifikk Pokémon https://pokeapi.co/api/v2/pokemon/387. Vi anbefaler å titte på endepunktet i enten Postman, Firefox eller fra siden til PokéApi for å få oversikt over noe av informasjonen som er der.
Uke 2
- Noen utvalgte koans: Hello World, Data Classes, Collections Introduction, Sort, Filter Map, Named Arguments
- Les Architecting your Compose UI og Guide To App Architecture
- Gjør codelab-en Tilstand i Compose
- Lag en true/false quiz der hvert spørsmål inneholder ett bilde og en påstand om bildet. Quizen burde ha minst 3 spørsmål.
- Lag Pokémon-appen fra tredje forelesing.
- Følgende enheter i kurset Android basics with compose:
Ekstra utfordring:
- Utvid Pokémon-appen. Når en bruker fanger en Pokémon skal det komme opp en snackbar som lar brukeren angre fanging av en Pokémon.
- Utvid Pokémon-appen med en Navigation Bar der man kan navigere mellom teller-skjermen fra forelesning 1 og hello-skjermen fra forelesning 2. Når du navigerer tilbake til Pokémon-skjermen fra en av de andre skal de Pokémonene du har fanget fortsatt være fanget.
Uke 1
- Last ned Android Studio, sett opp en Resizable Emulator og kjør en app i emulatoren
- JetBrains Kotlin-tour
- Jetpack Compose Tutorial
- Les thinking in Compose
- Lag en app med der du viser frem navnet ditt, en fun-fact og en liste av emner på IFI som du har tatt
- Følgende enheter i kurset Android basics with compose