Eksamen i praksis

Hei. 
Her er noen flere pekere på hvordan eksamen blir i praksis.
Det er ikke noe veldig spennende nytt, men en presisering av hva som har vært sagt tidligere, som nå er mulig etter at vi har gått gjennom prosessen med å lage oppgavene. 

1: Oppgavetekstene er skrevet inn i inspera, og de vil foreligge som en egen pdf-fil. Pdf-filen vil nok være hakket bedre lesbar, siden inspera ikke har monospace fonts og highlighting/ farger tilgjengelig i oppgavevinduet. Ellers vil innholdet i pdf- og inspera være likt / redundant.   


2: Eksamen vil blant annet ha oppgaver der dere skal skrive egen kode. Denne koden skal skrives inn i egne kodefelt, på samme måte som dere har gjort på tidligere eksamener i programmering. Inspera har fremdeles ikke noe verktøy for å highlighte VHDL kode, så kodefeltet vil være et "generisk" programmeringsfelt. Det betyr at feltet har en monospace font, men ikke noe mer. Vi ønsker at dere lagrer koden for hver oppgave i disse feltene, da dette gjør det praktisk (og dermed mulig) å rette samme oppgave for mange, i stedet for å rette én eksamensbesvarelse av gangen. Dette for å bidra til en rettferdig bedømming av hver enkelt oppgave. 

3: Eksamen vil ha oppgaver der dere skal skrive svar i tekstform eller laste opp diagrammer. For tekstoppgaver vil dere ha et vanlig "langsvarsfelt" i inspera. For oppgaver med diagrammer, vil dere måtte laste opp en pdf fil med diagrammet/diagrammene. Inspera tillater bare én type svar per oppgave, så det vil ikke være mulig å laste opp og skrive langsvar i samme oppgave. 

4: For å forhindre at svakheter i inspera blir avgjørende for eksamen, så vil dere bli bedt om å laste opp all kode og diagrammer/ tekst i en zip fil til slutt. Hvis dere for eksempel har behov for å forklare noe med et diagram vi ikke bad om opprinnelig, så gir dette mulighet til å henvise til zip-filen. I og med at vi ønsker å gå gjennom eksamen mest mulig 1 oppgave av gangen, er ikke det noe vi ønsker skal være nødvendig, men det gir mulighet til å absorbere noen av svakhetene i eksamensverktøyet. Vi vil at alle laster opp en zip-fil, selv om man har fått svart greit innenfor de feltene som er gitt. Benytt 7zip med standardinnstillig for å pakke inn filene. Arkivet må ha .zip som ending pga begrensninger i inspera. (Dette for å forsikre oss om at vi får zip filer som kan leses- vi kan ikke bruke tid på korrupte eller krypterte zip-filer).

5. I praksis, så gjør disse tingene det mulig for dere å løse eksamen som en hvilken som helst oblig, men med den forskjell at dere skal laste opp både individuelt og samlet. 

6. Vi har diskutert behovet for simuleringer, og kommet til at vi ikke vil kreve simuleringsresultater. Gitt eksamensformen (hjemmeksamen), så kan dere simulere og teste etter eget ønske, men det er ikke et krav, og det vil ikke bli gitt bonus for å levere waveforms eller andre rapporter fra simulerings-eller implementasjonsverktøy. Oppgavene vil bli gjennomgått kvalitativt, slik vi alltid har gjort. Muligheten til å kompilere og teste er et tveegget sverd, fordi det kan øke tidsbruken betraktelig, og det gir ikke noen garanti for at koden kvalitativt blir bedre, selv om det kan brukes til å luke ut feil. Så min anbefaling er å gjøre alle besvarelsene ferdige før man eventuelt tester hvis man har tid. Men også her finnes det varianter. Det kan f.eks være greit å bruke et verktøy med highlighting slik som notepad++ eller emacs, og så kopiere koden over i inspera når hver modul er ferdig, men man kan også sitte i inspera og gjøre mesteparten av besvarelsen før man laster opp. Nøyaktig hvordan dere gjør dette vil bli opp til dere. Tilgangen til verktøy på ifi vil være som nå, men eksamen kan gjennomføres uten.   

7: Det dere vil ha behov for utenfor inspera er et verktøy å få laget en pdf-fil for diagrammer og tekst, og et verktøy (7zip) å få laget en zip fil. 

8: I forhold til spørsmål under eksamen, så skal de rettes gjennom fakultetets kanaler, ikke til gruppelærerne (De har ikke anledning til å svare ut spørsmål under eksamen). Vi som er faglærere vil svare ut eventuelle uklarheter i oppgavene, slik som har vært vanlig på trøsterunder. Eventuelle meldinger til alle vil bli gjort som beskjed her, lik denne beskjeden. Skulle det vise seg uklart eller ikke fungere å benytte fakultetets instruks på dette, så benytt epost til både Alexander (alexawo) og Yngve (yngveha) samtidig. 

Publisert 23. mai 2020 08:27 - Sist endret 23. mai 2020 08:38