Pensumliste for INEC1831 Strategi, våren 2020.

Pensum er på totalt ca 800 sider. I tillegg kommer noen avisutklipp som legges ut fortløpende i semesteret.

Hovedbøker:

Göran Roos, Georg von Krogh, Johan Roos og Lisa Fernström (2014). Strategi - en innføring. Fagbokforlaget. ISBN/EAN: 9788245014532 (482 + 113 sider). Merk at kapittel 11, 12 og 13 ikke er i boken, men fås elektronisk av foreleser.

Pettersen, Lene (2020). Hva er strategi? Universitetsforlaget. Utgis våren 2020. Studentene får på første forelesning en kopi av manus  utlevert av foreleser (som er forfatteren av boken). (ca 150 sider).

Artikler og casetekster:

Bharadwaj, A., El Sawy, O.A., Pavlou, P.A., og Venkatraman, N. (2013). Digital business strategy: toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 37(2), 471–482. 11 sider.

Birkeland Lome, Karina og Espen Andersen (2019). Finn.no: En metode for disiplinert strategisk eksperimentering. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 3/2019, s 68-72. 4 sider.

Eisenmann, T. R., Parker, G., og Van Alstyne, M. W. (2006). Strategies for two sided markets. Harvard Business Review, Vol. 84(10), s 92-101. 9 sider.

Pettersen, Lene og Krumsvik, Arne H. (2019). Rocking the Boat: Proposing a Participatory Business Model for News. Journal of Media Innovations.  ISSN 1894-5562. 16 sider.

Iden, Jon, Vilde Koch Fredriksen og Iselin Kvitstein (2019). Muligheter og konsekvenser ved å delta på digitale plattformer. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 3/2019, s 18-24. 6 sider.

Kalsnes, Bente og Lene Pettersen (2019). Algoritmer, analysedata og automatisering i det digitale medielandskapet – en avkledningsmanøver. Lederartikkel, Norsk medietidsskrift 1/2019 (volum 26). 18 sider.

Martin Torp-Holte, Kristina Marcelius Hjulstad, Bendik Bygstad og Jon Iden (2018). «STRATEGIZING» I EN SMART OG TILKOBLET VERDEN EN KVALITATIV STUDIE AV HVORDAN STRATEGI PRAKTISERES I NORSKE IOT-SELSKAPER. Vol 26 No 1 (2018): Proceedings from the annual NOKOBIT conference held at Svalbard the 18th-20th of September 2018. 14 sider

Olaisen, Johan, Revang, Øyvind og Rosendahl, Tom (2018). Verdiskapende kommunikasjon i endringsprosesser. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 4/2018 s. 49-59.

Osmundsen, Karen og Jon Iden (2019). Robotisert prosessautomatisering i DFØ. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 3/2019 s 51-57.  

Parker, van Alstyne og Choudary (2016). Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy. HBR, 2016. 14 sider

Porter, M. E. (1996). "What Is Strategy?" Harvard Business Review 74, no. 6 (November–December 1996): 61–78.

Sveen, Tanja og Espen Andersen (2019). Norsk Tipping. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 3/2019, s 36-42.  Utgår fra pensum.

Publisert 18. des. 2019 10:50 - Sist endret 26. feb. 2020 11:53