Beskjeder

Publisert 18. mai 2021 11:17

Hei alle og gratulerer med vel gjennomført eksamen! Det var spennende, interessant og ikke minst gøy å lese prosjektoppgavene dere skrev. På muntlig eksamen holdt samtlige tiden og dere hadde plukket opp tips og vink fra presentasjonsteknikkøkten vi hadde - bra jobba! DN syntes det var veldig lærerikt og spennende å være med på muntlig eksamen - og sa at de hadde trua på fremtiden etter deres presentasjoner :)

Jeg vil takke for et annerledes og spennende semester. Selv om jeg fikk møtt de færreste av dere ansikt til ansikt, opplever jeg at vi ble litt kjent gjennom Zoomland. Det har vært fint å være foreleseren deres - og jeg håper jeg har klart å vise at strategifaget både er viktig og spennende.

Jeg ønsker dere alle lykke til videre og håper dere får en fin sommer når ferien kommer.

/Lene

Publisert 7. mai 2021 08:44

Nå er oppsettet for muntlig eksamen klart (se nedenfor for når du skal inn). Dersom tidspunktet ikke passer kan dere bytte internt, men det må være et annet tidspunkt på den samme dagen som du er satt opp. Send informasjon om eventuelle bytter så snart som mulig på epost til Lene lenpe@ifi.uio.no og senest innen mandag klokka 0800.

Du blir satt i venterom og slippes inn i Zoomrommet når det er klart. Til stede på muntlig er faglærer Lene Pettersen, ekstern sensor Hans Erik Næss fra Høyskolen Kristiania og en fra DN. På mandag vil Ingeborg Volan, redaktør for publisering og visuell journalistikk, DN, delta. På tirsdag frem til lunsj vil Julie Lundgren, strategi- og produktdirektør, DN, delta. Etter lunsj og på onsdag vil Ingrid Indseth, produktsjef DN, være med på muntlig.

Dere har som kjent ti minutter til presentasjon av deres strategiske råd, etterfulgt av fem...

Publisert 3. mai 2021 08:54

Du kan velge mellom to problemstillinger som du skal presentere på muntlig eksamen:

Enten:

1) Presenter de strategiske mulighetene til DN i tiden fremover der målet er å være leserens digitale førstevalg og hennes foretrukne abonnement. Hvilke strategiske råd vil du gi DN for å øke inntjeningen, innovere sine produkter og tjenester og for å tiltrekke seg flere fra den yngre målgruppen? Hvordan kan DN bruke teknologi for å lykkes med dette? Presenter dine strategiske råd med utgangspunkt i de du har formulert i prosjektoppgaven og pensum.

Eller:

2) Hvilke strategiske råd vil du gi DN for bruk av teknologi, data og kunstig intelligens til å bygge fellesskap med algoritmer? Fellesskap i form av en kombinasjon av å A) gi brukeren relevant innhold (det hun har fortrukket tidligere) og B) innhold av mer p...

Publisert 19. apr. 2021 14:30

Hei alle - håper dere fikk mange gode tips og vink til hvordan holde en presentasjon i dag (selv om vi fikk litt dårlig tid på slutten). 

Noen stikkord som jeg noterte meg fra dagens og semesterets siste talkshowøkt var betydningen av å trekke inn Aristoteles tre bevismidler - logos, pathos og ethos (Kjell Terjes tre spyd) - og elte disse sammen til en deig; åpningen av presentasjonen er viktig (da setter man det viktige førsteinntrykket); snakke rolig og se i kamera; fremstå autentisk og litt personlig; forsøke å fortelle en historie; huske på at/fremstå som at du kan det du snakker om; forsøke å skape et fellesskap til mottakerne; bestemme seg for hvor man skal holde hendene (!); det er både lurt og lov med "jukselapp"; power points funker dersom man ikke fyller den opp med tekst og bulletpoints (og leser punktene opp), men bruker den som en støttespiller; bruke Auduns fire spørsmål i planleggingen av presentasjonen.

Det eneste vi ikke fikk snak...

Publisert 14. apr. 2021 08:12

Nytt spørsmål om prosjektoppgaven:

Q: Dersom vi henviser til informasjon som vi har fra casebeskrivelsen vi har fått om DN, for eksempel det som står i PDF-en eller det som er i presentasjonen, hvordan skal vi bruke dette i teksten? Skal vi anta at leseren har all informasjonen i casebeskrivelsen og lignende som vi har fått fra deg? Eller, skal vi referere på en eller annen måte?

A: Dere kan vise til informasjon i oppgaven på flere måter, for eksempel "Ifølge oppgaveteksten blabla" eller "Fordi kvalitetsjournalistikk er kjernen i DN (oppgaveteksten), er det rimelig å blablabla" eller "DN Investor, DNtv, nyhetsbrev og webinarer er noen av tjenestene blablabla" (DNs strategivedlegg) eller "(...), jmf at den meste leste saken av DNs kvinnelige lesere er blablabla (DNs excelvedlegg)". Dersom dere viser til spesifikke detaljer, som for eksempel ulike tall i ulike faner, som er veldige viktige for deres/dine poeng, så bør dere slenge på fanenavn og kolo...

Publisert 13. apr. 2021 16:45

Hei, det har kommet inn et spørsmål om prosjektoppgaven:

Q: Vi lurer på hvordan du foretrekker besvarelsesformen når det kommer til business model canvas. Holder det at vi besvarer oppgaven med punkter i en business model canvas mal eller bør vi svare i en tekst?

A: oppgaven ber om at dere analyserer og beskriver DN sin forretningsmodell med bruk av business model canvas rammeverket. Som kjent vil man få god oversikt over poenger ved å sette de inn i en tabell eller i malen til BMC-rammeverket. Siden oppgaven ber om en beskrivelse bør også en eller annen tekst med for å gi litt kontekst til eventuelle tabeller/oppsett. Men som sagt flere ganger tidligere: Hvordan dere velger å sette opp og løse oppgavene er opp til dere. Det viktigste er at det henger sammen og gir mening.

Publisert 13. apr. 2021 09:26

Hei alle og takk for gøy og spennende økt med C4IR Ocean i går! De skal lage en nyhetssak om besøket som vil publiseres ila kort tid i deres sosiale mediekanaler: 

Opplegget for de to siste forelesningene i INEC1831 Strategi er som følger:

På mandag 19. april er det presentasjonsteknikk som er tema. Vi har først en kort økt (12:15-12:45) hvor jeg deler litt informasjon om muntlig eksamen mm. Deretter tar vi 15 minutter pause og har en hel time til talkshowøkten som vi begynner klokka 13:00-14:00.

I talkshowøkten vil vi få tre spennende gjester med profiler som vil gi dere en masse innsikt i hvordan holde en god og overbevisende presentasjon. I semesterets siste s...

Publisert 7. apr. 2021 14:16

Hei igjen, her følger litt informasjon fra studieadmin om hvordan dere skal gå frem ifm innleveringen av prosjektoppgaven.

Dere setter selv sammen gruppene i Devilry - studieadmin har satt opp selvorganisering på prosjektet i Devilry. Det er satt opp anonym innlevering i Devilry etter at gruppene er sammensatt.

Dere må logge dere inn for å lage prosjektgruppene innen fredag 16.april kl 9.59. Etter at dere har ordnet gruppene legger studieadmin inn kandidatnumrene slik at gruppene blir anonyme for sensorene.

Her er veiledning for hvordan dere ordner gruppene deres:

Invite other students to join your group

...
Publisert 5. apr. 2021 21:29

Hei!

Håper alle hadde en god påske! Nå på onsdag (7.4) tenker vi å kjøre en runde til med veiledningstimer hvis det skulle være noe mer dere lurer på rundt prosjektoppgaven, nå som dere har kommet litt i gang.

Dere kan som normalt booke dere en time på denne siden. Vi bruker samme Zoom-rom som ved tidligere veiledninger. 

//Ludvig

Publisert 31. mars 2021 11:34

Hei igjen, et spørsmål har kommet inn vedr. spørsmålsteksten i oppgave 3:

Q:"Når det er snakk om å "øke inntjeningen", menes det inntekter eller ordinært resultat?"

A: Spørsmålet i oppgaven lyder: "Hva bør DN gjøre for å øke inntjeningen?" Og med det menes hva bør DN gjøre for å tjene mer penger (på produkter og tjenester).

Publisert 25. mars 2021 15:26

Under følger Lenes svar på spørsmål gikk igjen i gårsdagens gruppeundervisning:

​Skal hele oppgaven skrives som én tekst, eller deles opp i separate oppgaver slik de er gitt i oppgaveteksten?

Som i fjor bør teksten være én sammenhengende tekst - med innledning til hele besvarelsen, fire deloppgaveavsnitt med eventuelle underavsnitt og én samlende avslutning. Anbefaler dere å ta en titt på denne guiden til akademiske oppgaver fra NTNU.

I hvor stor grad skal begreper, konsepter og rammeverk fra pensum beskrives og forklares?

En god tommelfingerregel er å definere sentrale begreper i vitenskapelige/akademiske tekster. Dette kan gjøres på ulike måter som ikke trenger å ta så mye plass.&...

Publisert 24. mars 2021 13:24

Hei!

Vi har nå satt opp flere veiledningstimer på fredag, slik at de som ikke fikk plass i dag også kan få muligheten til å stille spørsmål rundt prosjektoppgaven. Dere kan booke en time på denne siden. Som alltid vil timen "finne sted" på det vanlige Zoom-rommet.

Lykke til i arbeidet videre med oppgaven!

//Thea

Publisert 24. mars 2021 12:25

I går og i formiddag tok jeg turen hjem til våre flinke co-piloter og de av dere som har vunnet INEC1831koppen Veldig stas å treffe noen av dere (eller deres romkamerater eller familemedlemmer) ansikt til ansikt (utenfor og med to meters avstand) ...

Publisert 23. mars 2021 16:19

Hei alle!

1) Det har kommet inn et spørsmål om dere kan være fire stykker som skriver oppgaven sammen da det står 2-3 i selve prosjektoppgaveteksten. Det riktige svaret er at dere kan være inntil 4 stykker som skriver sammen, jmf. hva som er beskrevet under 'eksamen' på emnebeskrivelsen.

2) Jeg har sjekket litt opp ang. spørsmålet om hvordan utfallet av de to karakterene (prosjektoppgave + muntlig) i INEC1831 vektes (50% hver). Sensur for de to eksamensformene sendes inn til administrasjonen som brukes FS utregningsmetode, som forklarer utregningen som følger:

"I FS er de forskjellige bokstavkarakterene gitt følgende tallverdier: A=65, B=64, C=63, D=62, E=61, F=60

La oss si følgende resultat skjer:

A = 65 * 50 % (0,5) = 32,5
E = 61 * 50 % (0,5) = 30,5

Summen av dette blir 63, dvs karakteren C.

eller slik studenten spør om

A = 65 * 0,5 = 32,5
B = 64 * 0,5 = 32

Summen er 64...

Publisert 22. mars 2021 14:07

Prosjektoppgaven i INEC1831 Strategi er nå publisert og tilgjengelig her.

Lykke til!

Publisert 18. mars 2021 09:18

Hei alle, nå er datoene for individuell muntlig eksamen fastlagt, de er:

  • Mandag 10. mai (9-16)
  • Tirsdag 11. mai (9-16)
  • Onsdag 12. mai (9-12)

Dere får utlevert problemstillingen (her på emnesiden) for den muntlige eksamenen mandag 3. mai klokka 0900. Problemstillingen er relatert til prosjektoppgaven din. Muntlig eksamen teller 50% av karakteren din i INEC1831 Strategi.

På muntlig eksamen har du ti minutter på å presentere din løsning av problemstillingen, etterfulgt av fem minutter med eventuelle spørsmål. Dersom du vil kan du benytte digitale slides eller annen presentasjonstøtte i din presentasjon. Vi vil avbryte deg etter ti minutter dersom du ikke holder tiden. Jeg vil informere mer om det muntlige opplegget senere på en av de siste forelesningene.

Oppsettet over når du skal inn på muntlig eksamen publiseres på emnesiden fredag...

Publisert 16. mars 2021 15:44

Hei igjen, Thanh ville at noen andre enn henne skulle vinne ukas kopp (siden hun allerede hadde vunnet en) - et skikkelig 71° nord team-trekk for INEC1831-laget, spør du meg. Så da har jeg trukket en ny vinner fra poolen av folk som hadde sendt inn rett svar. Den heldige vinneren ble..... ....

Publisert 15. mars 2021 15:04

Hei, jeg opprettet en mappe i venstremenyen hvor jeg har delt pensumlisten med lenker til de to amerikanske artiklene som flere av dere ikke fikk tilgang til, som pdf'er.

Alle de andre artiklene ligger fritt tilgjengelig på nettet.

 

/Lene

Publisert 9. mars 2021 10:54

Hei alle - strømmarkedet var tema i Debatten på NRK for en måned siden, hvor også Tibber gjester studioet. Anbefaler alle å se innslaget for å få innsikt i hvordan den norske strømmarkedet fremstår for forbrukerene som nyttig bakteppe for ukas caseoppgave. Innsikten viser godt hvordan Tibber retter blikket mot kundens behov i sitt verdiforslag (jmf business model canvas rammeverket), i tillegg til å være et godt eksempel på disruptiv innovasjon.

/Lene

 

 

Publisert 8. mars 2021 15:50

I en av hovedbøkene våre (Göran Roos, Georg von Krogh, Johan Roos og Lisa Fernström. (2014). Strategi - en innføring. Fagbokforlaget) er kapittel 11-13 et digitalt vedlegg - som dere finner her.

Publisert 8. mars 2021 14:21

Hei!

Ukens caseoppgave er nå publisert på denne siden.

Lykke til!

Publisert 5. mars 2021 13:32

Jeg nevnte på sist forelesning at jeg skulle legge ut litt informasjon om hva dere burde hatt med i besvarelsen av oblig 1, og her følger noen innspill til denne.

Det aller viktigste i obligatoriske innleveringer (og eksamensoppgavene som kommer senere) er å vise analytisk og selvstendig tenkning og anvende pensum til dette/i denne prosessen. Det vil derfor være flere muligheter til å løse Oblig 1. Nedenfor er dog noen stikkord for hva du burde hatt med i besvarelsen (hvor argumentasjonen og resonnementet du fører er viktigere om det er «feil» eller «rett» svar.). Alle obliger og eksamensoppgaver skal bruke pensum og derfor referere til denne ved å bruke vitenskapelig referansepraksis.

Oppgave 1 (vektes ¼): Hvilken av Porter sine tre generiske strategier var den mest betegnende for Bouvet, ifølge talkshowgjest Sverre Hurum? Hvorfor er denne strategien den mest betegnende for Bouvet? ...

Publisert 1. mars 2021 13:46

Hei!

Ukas caseoppgave - LEGO - er nå publisert på denne siden.

Vi minner om at alle kan melde seg opp til å presentere ukas case, selv om dere har gjennomført de tre obligatoriske presentasjonene :-)

Lykke til!

Publisert 22. feb. 2021 17:13

Informasjon om oblig 2 er nå publisert her.

Lykke til!