Om dagens talkshowøkt om presentasjonsteknikk

Hei alle - håper dere fikk mange gode tips og vink til hvordan holde en presentasjon i dag (selv om vi fikk litt dårlig tid på slutten).

Noen stikkord som jeg noterte meg fra dagens og semesterets siste talkshowøkt var betydningen av å trekke inn Aristoteles tre bevismidler - logos, pathos og ethos (Kjell Terjes tre spyd) - og elte disse sammen til en deig; åpningen av presentasjonen er viktig (da setter man det viktige førsteinntrykket); snakke rolig og se i kamera; fremstå autentisk og litt personlig; forsøke å fortelle en historie; huske på at/fremstå som at du kan det du snakker om; forsøke å skape et fellesskap til mottakerne; bestemme seg for hvor man skal holde hendene (!); det er både lurt og lov med "jukselapp"; power points funker dersom man ikke fyller den opp med tekst og bulletpoints (og leser punktene opp), men bruker den som en støttespiller; bruke Auduns fire spørsmål i planleggingen av presentasjonen.

Det eneste vi ikke fikk snakket så mye om er kroppen (utover poenget med hendene), hvor jeg kan legge til at kroppsspråk er vikig - hvor det å snakke med en åpen kropp (dersom du velger å stå foran kameraet (slik jeg har gjort foran kjøleskapet mitt dette semesteret) er med på å signalisere selvtillit og at du er trygg. Om du velger å sitte foran kameraet er det for eksempel viktig å justere kameraet slik at du ikke ser ned, men direkte på skjermen.

Et siste tips fra meg er å si kort hva du skal gjøre når du begynner og deretter gjøre det du sier du skal gjøre (også Audun sitt poeng). Husk at hva du har på deg også er med på å skape et førsteinntrykk.

Også i fjor var Sunniva og Audun gjester i INEC1831 Strategi om presentasjonsteknikk, og Audun skrev en bloggpost om dette besøket i etterkant hvor han gav sju råd til knallgode presentasjoner som dere kanskje kan ha lyst til å kikke på.

Faglige tiltak

En annen sak, som jeg nevnte på første del av forelesningen, er at MN har via UiO fått midler til å ansette studenter for å gi faglig oppfølging av andre studenter, som en del av regjeringens krisepakke. Dersom du noen forslag til noen faglige tiltak eller har lyst til å være med å lage noe opplegg kan dere sjekke ut https://www.mn.uio.no/ifi/om/jobb/studentjobber.html

Publisert 19. apr. 2021 14:30 - Sist endret 19. apr. 2021 14:30