Q&A: Prosjektoppgave

Under følger Lenes svar på spørsmål gikk igjen i gårsdagens gruppeundervisning:

​Skal hele oppgaven skrives som én tekst, eller deles opp i separate oppgaver slik de er gitt i oppgaveteksten?

Som i fjor bør teksten være én sammenhengende tekst - med innledning til hele besvarelsen, fire deloppgaveavsnitt med eventuelle underavsnitt og én samlende avslutning. Anbefaler dere å ta en titt på denne guiden til akademiske oppgaver fra NTNU.

I hvor stor grad skal begreper, konsepter og rammeverk fra pensum beskrives og forklares?

En god tommelfingerregel er å definere sentrale begreper i vitenskapelige/akademiske tekster. Dette kan gjøres på ulike måter som ikke trenger å ta så mye plass. Studentene kan ta for gitt at sensor har kjennskap til pensum. 

Vedr. tallene i feks. "Mest lest blant kvinner"-fanen i Excel-sheetet: det står at disse er oppgitt i prosent. Vil det si at "Direktestudio: koronaviruset" er lest/sett av 0,047 % av kvinnene, eller av 4,7% av kvinnene?

Man må gange med 100 -  det er 4,7% 

Kan man "plagiere" seg selv fra tidligere strategi-obliger uten å vise til dette som kilde?

- Ja, dette er greit.

Kan man ha med vedlegg som ikke teller med i ordgrensen? feks. at man gjør en fullstendig PESTEL-analyse der og kun bruker ord på å vise til sentrale elementer i selve oppgaven.

- Både den eksterne sensoren og jeg er enige i at dette ikke bør gjøres da det fort kan bli mange vedlegg, og vi er begge enige i at det å avgrense oppgaven er viktig.

Generelt rundt struktur:

Siden dette er en caseoppgave er de fire oppgavene tett forbundet, for eksempel har de to første oppgavene overføringsverdi for de to siste oppgavene, slik at det er mulig å komme tilbake til/plukke opp igjen noen poeng fra de første oppgavene til de siste dersom man ønsker det. Hvordan man velger å systematisere analysene i de ulike rammeverkene er opp til studentene og kan gjøres på mange måter, men en god tommelfingerregel er å alltid argumentere (kort) for sine valg.

Håper dette var til hjelp! Send eventuelt en mail til Lene eller en av oss gruppelærerne dersom det skulle være noe. Vi kommer forøvrig også til å sette opp en ny runde med veiledningstimer etter påske :-)

//Thea

     

     

      Publisert 25. mars 2021 15:26 - Sist endret 25. mars 2021 15:27