Ukeoppgaver 6:  4. - 8. okt (INF1000 - Høst 2010)

Klasser og objekter (kap. 8.1 - 8.14)

Mål
Få et første innblikk i hvordan man programmerer med klasser og objekter.

Oppgaver til teoritimen

  1. KursRegister.java:  (basert på eksempel fra forelesning uke 6)
    (a) Studér følgende program, som er bygd opp på samme måte som eksemplet på side 10 i forelesningsnotatene uke 6.  Finn ut hva som er klassene, objektene, og pekerne i programmet, og hvordan disse er brukt.  Undersøk gangen i programmet når det kjøres.  Hvorfor skriver det ut forskjellig informasjon om to kurs når det bare er én System.out.println i programmet?  Begge klassene lagres i én fil, kalt KursRegister.java.
    class Kurs {
        // Objektvariabler:
        String kode;
        int studiepoeng;
    
        // Objekt-metode (dvs. uten "static"):
        void skrivUt() {
    	System.out.println("Kurs med kode: " + kode
    			   + ", og studiepoeng: " + studiepoeng);
        }
    }
    
    class KursRegister {
    
        // Klasse-metode (dvs. med "static"):
        public static void main(String[] args) {
    
    	Kurs inf, mat; // pekere (variabler som kan peke på Kurs-objekter)
    
    	inf = new Kurs(); // Lager et objekt av klassen Kurs
    	inf.kode = "INF1000"; // Setter verdier i objektet...
    	inf.studiepoeng = 10;
    	inf.skrivUt();
    
    	mat = new Kurs(); // Lager et objekt til av klassen Kurs
    	mat.kode = "MAT1001";
    	mat.skrivUt();
        }
    }
    
    KJØREEKSEMPEL:
    > java KursRegister
    Kurs med kode: INF1000, og studiepoeng: 10
    Kurs med kode: MAT1001, og studiepoeng: 0
    

    (b) Mange kurs: Endre programmet slik at kursene lagres i en array av Kurs-pekere, i stedet for enkelt-pekerne inf og mat.  F.eks. skal første element i arrayen være kurs[0], og koden til denne (kurs[0].kode) skal være "INF1000".  Lag en løkke som oppretter tre kurs-objekter, setter verdien 10 som studiepoeng i alle, og setter kode til kursene ved å ta ett og ett navn fra følgende tilleggsarray:
    String[] koder = { "INF1000", "MAT1001", "INF1080" };
    Løkken skal til slutt kalle metoden skrivUt() for å skrive ut info om kursene som opprettes. 

    (c) Legg til foreleser: Anta at hvert kurs har én foreleser og at vi bare ønsker å lagre navnet på foreleseren i hvert kurs.  Utvid programmet med objektvariabelen String foreleser i klassen Kurs, og slik at verdien i denne initialiseres med følgende foreleser-navn for de tre kurs, henholdsvis "Ragnhild K.", "Erik L.", og "Roger  A.".  Utvid også metoden skrivUt() slik at det får tak i og skriver ut navnet på foreleseren i hvert kurs.

    (d) Legge til studenter: Anta at hvert kurs har maks. 200 studenter.  Hvordan kan vi legge til informasjon om studentene i kursene? Undersøk følgende to muligheter: Legge til en array String[] studenter; vs. å lage en ny klasse Student med en objektvariabel navn.  Hvilken av de to variantene vil være mest hensiktsmessig hvis vi vil lagre enda mer informasjon om hver student i systemet?


  2. Oppgave 1 i kapittel 8 (side 174)
    Lag et program hvor main ligger i en klasse Prog1, og skriv en annen klasse ABC med et heltall int i.  Begge klassene skal være i samme fil (Prog1.java).

    (a) Deklarer en peker pek til ABC-klassen i main.
    (b) Lag et objekt av klassen ABC, og la pek peke på det objektet.
    (c) Sett verdien av i til 14 i dette objektet.
    (d) Skriv ut på skjermen verdien av i vha. en setning i main.
    (e) Deklarer en metode dobbelt() i ABC som dobler verdien av i.
    (f) Kall denne metoden fra main to ganger, og skriv så ut fra main verdien av i i objektet.


  3. Oppgave 2 i kapittel 8 (side 174)
    Fjern klassen ABC fra fila Prog1.java og legg den på en egen fil, kalt ABC.java, i samme mappe.

    (a) Kompilér så ABC.java og Prog1.java hver for seg.
    (b) Kjør nå Prog1.java og se at du får det samme resultat som i Oppgave 1.


  4. Oppgave 3 i kapittel 8 (side 174)

    (a) Deklarer en objektvariabel double x i klassen Prog1.
    (b) Lag en objektmetode double settX(double y) i klassen Prog1 som setter verdien av x til parameterens verdi, og som returnerer den gamle verdien av x før den fikk den nye verdien.
    (c) Lag en ny metode som tester settX() med 10 000 kall i en løkke.


  5. Oppgave 4 i kapittel 8 (side 175)
    Utvid klassen Konto med get- og set-metoder for tekstene eier og adresse (dvs. metoder som kan returnere verdien, og sette nye verdier i disse objektvariabler).
    class KontoEksempel {
    
        public static void main(String[] args) {
    
            Konto k1 = new Konto();
    	k1.bestemKontonr();
    
            k1.settInn(500);
            System.out.println("Saldo er: " + k1.saldo);
    
            k1.taUt(300);
            System.out.println("Saldo er: " + k1.saldo);
        }
    }
    
    class Konto {
        int kontonr;
        int saldo;
        String eier, adresse;
        double rente = 2.5; // 2.5% per år
        static int nummer = 0; // Klassevariabel
    
        void bestemKontonr() {
    	nummer++;
    	kontonr = nummer;
        }
    
        void settInn(int innskudd) {
    	saldo = saldo + innskudd;
        }
    
        boolean taUt(int uttak) {
    	if (uttak > saldo) {
    	    return false;
    	}
    	saldo = saldo - uttak;
    	return true;
        }
    
        int getSaldo() {
    	return saldo;
        }
    }
    
    KJØREEKSEMPEL:
    > java KontoEksempel
    Saldo er: 500
    Saldo er: 200
    


  6. Oppgave 5 i kapittel 8 (side 175)
    Lag en metode årsoppgjør() som legger renten til saldo for et år.  Ikke gjør endringer på saldo direkte, men kall settInn-metoden fra årsoppgjørmetoden for å løse problemet.


  7. Oppgave 6 i kapittel 8 (side 175)
    Lag to klasser A og B som har pekere til hverandre, og bruk disse pekerne til å kalle en metode i A fra B, og tilsvarende bruk pekeren i A til å kalle en metode i B.  Begge disse metodene skal skrive ut en tekst på skjermen.  Kjør programmet og se at du får riktig utskrift.


Oppgaver til terminaltimen


Løsningsforslag

Her kan du finne løsningsforslag til disse oppgavene. Det anbefales å løse oppgavene på egen hånd før du studerer løsningsforslagene.


Tibakemelding om dette oppgavesettet kan du skrive i bloggen eller sende på mail til josek [a] ifi.uio.no