Læringsmål alle uker

Uke 0
Kunne logge på Ifis maskiner, skrive og endre et Java-program i en passende editor, kompilere og kjøre det.
Kunne skrive Java-programmer som skriver ut tekster på skjermen
Ha noe kunnskap om begrepene informatikk, datasystem og programmering
Ha noe kunnskap om Java som programmeringsspråk
Alle bør videre ha kjøpt og gjort seg kjent med pensumboken og med semestersiden i emnet og de ressurser denne lenker til.


Uke 1
Kunne skrive små Java-program som løser enkle problemer
Vite hva variabler er, hva de brukes til og hvordan man deklarerer de i Java
Kjenne til datatypene int, double og String
Vite hvordan man kan få lest inn en tekstlinje fra tastaturet
Kunne legge inn beslutninger i programmer (if-else)


Uke 2
Kjenne igjen noen av de mest typiske feilmeldingene man får i Java, vite hva de skyldes og hvordan dette kan rettes opp (man trenger ikke kjenne til nøyaktig hva alle termene i de typiske feilmeldingene betyr).
Skjønne hvordan uttrykk blir regnet ut på en enkelt linje, og hvordan et program flyter fra linje til linje.
Kjenne til void-metoder og hvordan kontrollflyten blir når man kaller metoder.
Vite hva metode-parametre er, og hvordan disse får verdier fra argumenter når metoden kalles.
Være i stand til å unngå redundans i koden ved å flytte tilnærmet repetetiv kode over i metoder som kalles flere ganger, om nødvendig med parametre som skreddersyr oppførselen til denne koden for hver gang metoden kalles.


Uke 3
Vite hvordan man kan repetere kjøring av de samme kodelinjene med en while-løkke, og kunne anvende dette i løsing av problemer
Kjenne til for-løkke, og hvordan dette egentlig bare er en forkortet skrivemåte for et typisk bruksområde av (while-) løkker
Kjenne skrivemåte og egenskaper til en array, samt forstå hvilke fordeler en array har kontra en tilsvarende mengde variabler med enkeltverdier
Forstå sammenhengene mellom løkker og arrays - hvorfor man ofte bruker disse sammen når man løser problemer


Uke 4
Vite hvordan data for en problemstililng kan representeres i en fil og leses inn i et program
Vite hvordan man definerer og bruker metoder med returverdi
Være i stand til å løse problemer som involverer bruk av beslutninger, løkker, arrayer og/eller metoder på data fra fil.


Uke 5
Forstå hva en klasse er.
Kunne definere grensesnittet til en klasse.
Kunne gi en klasse en implementasjon.
Enkel håndtering av objekter.


Uke 6
Læringsmål denne uken
Ha en overordnet forståelse av informasjonsteknologiens
- bærende teknologiske komponenter og deres utvikling
- drivkrefter og aktører
Kunne nevne eksempler på
- positive og negative samfunnsmessige effekter av IT
- muligheter, ansvar og utfordringer i informatikk-faget
Kunne diskutere lovligheten av et gitt datasystem i lys av Personopplysningsloven med henvisning til relevante paragrafer.


Uke 7
programmere klasser med konstruktører og grensesnittmetoder med parametre
forstå forskjellen på klassevariabler og objektvariabler (og tilsvarende for metoder)
programmere med arrayer og ArrayList
kunne programmere en kommandoløkke
kunne lese en tekstfil linje for linje og skrive til en tekstfil linje for linje


Uke 8
Kunne ta et problem og arbeide fram et ferdig program.
Kunne dokumentere og teste klasser.
Kunne lage UML klassediagrammer.


Uke 9
Denne uken vil dreie seg om å prøve å formidle hvordan man kan tenke som programmerer.
en kort oppsummering om klasser og hvordan de brukes; mye av dette har vært nevnt før, men samles nå.
HashMap;

 

Uke 10
Vi skal se på hvordan
- heltall (int etc)
- flyt-tall (double etc)
- tegn
- bilder
- lyd
lagres og hvordan dette angår oss som programmere.

 

 


 

Publisert 6. nov. 2014 17:49