Uke 6 læringsmål og ressurser (29.9 - 5.10)

Oblig 6 publiseres 6.10 (frist 20.10).

Undervisningen uke 6

Denne ukens forelesning handler om informasjonsteknologien i et samfunnsperspektiv: Muligheter, utfordringer og trusler. Hvordan kan et slikt perspektiv være av betydning for dere som (fremtidige) informatikere?

Sentrale deler av Personopplysningsloven vil bli gjennomgått. Oppgaver i anvendelse av denne har vært gitt de siste årene på INF1000-eksamen.

Gisle Hannemyr, UiO/ Ifi og medlem av Personvernnemnda vil bidra med dagsaktuelle problemstillinger.

Pensum og lærebok

Arne Maus' notat "Informasjonsteknologi, vitenskap og samfunnsmessige virkninger" forutsettes lest. Boken "Digitale medier" av Hannemyr, Liestøl, Lüders og Rasmussen (NB 3. utgave) kan leses som tilleggsstoff eller et utvidet og oppdatert alternativ til notatet. Personopplysningslovens oppbygning og hovedpunkter skal være kjent, og lovteksten anbefales skrevet ut til forelesning og eksamen.

Læringsmål denne uken

  • Ha en overordnet forståelse av informasjonsteknologiens
    • bærende teknologiske komponenter og deres utvikling
    • drivkrefter og aktører
  • Kunne nevne eksempler på
    • positive og negative samfunnsmessige effekter av IT
    • muligheter, ansvar og utfordringer i informatikk-faget
  • Kunne diskutere lovligheten av et gitt datasystem i lys av Personopplysningsloven med henvisning til relevante paragrafer.

Hvordan jobbe med INF1000 i uke6?

  • Forbered forelesningen ved å lese notatet til Arne Maus eller boken Digitale Medier, og kikke på Personopplysningsloven
  • Delta på forelesningen, gjennomfør flervalgstesten for uke 6
  • Jobb med programmeringsoppgaver for å etablere et solid nivå på det som er gjennomgått så langt. Flere oppgaver finner du ved å følge lenker i høyre kolonne eller selv søke opp oppgaver med ønsket nivå/ uke i Trix.
  • Delta på gruppetimene, her vil dere få kontinuitet i arbeidet og nyttige tips og triks - samt oppklaringer om det trengs. Vurder ekstragruppe for repetisjon eller grublegruppe for mer utfordringer (mer informasjon under Ekstra undervisningstilbud).
Publisert 28. sep. 2015 12:29 - Sist endret 29. sep. 2015 23:32