Bubo Bubo

Vi ønsker å utforske hvordan digital teknologi med håndgripelig interaksjon kan brukes i læringsaktiviteter til barn i alder 4-5 år.

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Trine, Aileen, Astrid, Alexandra, Synnøve

 

Problemstilling

Hvordan kan vi med digital teknologi og håndgripelig interaksjon stimulere barn til aktiviteter som utvikler blyantgrep og øye-hånd koordinasjon? 

 

Datainnsamlingsmetoder

Vi har besøkt 2 barnehager, intervjuet pedagogene og observert barna. Det har gitt oss innsikt i hvordan dagene er lagt opp, hvilke aktiviteter de har og hvordan læring er integrert i aktivitetene. Vi har også fått en innblikk i læringsområder for barna i aldersgruppen 4-5år.

Vi spurte 2 pedagoger om konsekvenser med at barn brukte nettbrett. Den ene svarte at 2 av barna hadde fått forbud fra lege mot å bruke nettbrett da synet sto i fare for å bli skadet. Den andre vi intervjuet, sa at barn som begynner på skole idag har dårligere utviklet “pinsettgrep” grunnet bruk av nettbrett hjemme. Dette er bakgrunn for vårt valg av problemstilling.

Vår brukergruppe består av 4 barn i alder 4-5 år. Ved å gi barna oppgaver har vi utdypet vår innsikt om barnas ferdighetsnivå. Samtidig har vi fått vite hva de liker og ikke liker.

Fig: Når barna jobber med labyrint, utvikles blyantgrep og øye-hånd koordinasjon.

 

    Krav og ønsker til hva vi skal lage

    • Øver opp blyantgrepet 
    • Vil oppfordre til repetisjon 
    • Elementer av lek
    • Dynamisk, ulike ferdighetsnivåer
    • Engasjere nysgjerrighet hos barnet
    • Motivasjon til å utforske
    • Få barnet til å forsøke flere ganger
    • “feil” skaper positivitet i den forstand at barnet blir ivrig til å prøve igjen 
    • Gjentagelse uten at det blir kjedelig    

    Hvilke prototyper vi har laget? 

    Fig: Dyrelotto, en løsning der bruker flytter dyrefigurer til riktig plass. Ugla gir lyd til dyret som skal flyttes.

    • Dyrelotto - en 3-D modell som viser utforming og og hvordan den er tenkt å fungere 
    • Labyrint - en papp modell for å ta med til brukergruppe og få innspill på designvalg, form, farge, fortellende elementer
    • Labyrint - en 3-D modell for å illustrere Arduino løsningen

    Endelig prototype av Labyrint

    Et produkt som barnehagebarn kan bruke i sin hverdag, som kan være til hjelp for å utvikle barnas blyantgrep. Prototypen er engasjerende for barna og bidrar til å utvikle deres blyantgrep gjennom mengdetrening. 

    Gjennom flere iterasjoner har vi samlet inn data, analysert disse og basert vår prototype på krav og behov som kom frem i analysen og vi har under hele prosessen tatt hensyn til brukerne våre.

    Fortellingen i labyrinten er å hjelpe en figur å gjøre seg klar til å gå på skolen. Før han er klar må han gjøre ting som å pusse tenner og spise. Dette er aktiviteter som også brukerne må gjennom hver morgen og er relaterbart for dem. Labyrinten er designet slik at det ikke er kun en riktig vei gjennom den og alle punkter kan hentes i en vilkårlig rekkefølge.

    Prosjektvideoen viser hvordan prototypen er laget og hvordan den oppfører seg ved reel bruk samt bakgrunnen for valget av prototype. 

    Lenke til projektvideo her>>

     

     

     

    Publisert 19. feb. 2016 11:43 - Sist endret 13. juni 2016 15:47