Unge Voksne

Unge Voksne introduserer The Email Buddy, en høyoppløselig prototype som skal hjelpe brukeren med å skape bedre balanse mellom jobb og fritid.

Du vet hvem vi er.

Unge Voksne: Vetle Alexander, Pål Mathias, Emil, Irén, Irene og Kristine

Målgruppe og tema 

Målgruppen for The Email Buddy er mennesker i alderen 25-30 år som nylig (mellom 1-3 år) har kommet ut i fast jobb etter endt studie, en jobb det er lett for å ta med seg hjem.

Vi rekrutterte en brukergruppe fra målgruppen som vi fulgte gjennom prosessen. Vi startet bredt med temaet "vaner i hverdagen", slik at vi gjennom datainnsamling kunne få en bred forståelse av brukergruppen og deres problemområder.

Problemstilling

Gjennom datainnsamling ble det klart at brukergruppen hadde et behov for å redusere stress i hverdagen, og det mest fremtredende problemområdet til brukergruppen var å balansere jobb og fritid. 

Vi hadde i starten en midlertidig problemstilling. Utover i prosessen kom vi frem til den endelige problemstillingen:

Hvordan kan vi hjelpe målgruppen med å balansere det å være forberedt til en ny arbeidsdag samtidig som de skal kunne koble av etter jobb?

Datainnsamlingsmetoder

Gjennom prosessen har vi brukt ulike metoder for datainnsamling, alt etter hva vi mente ville gi oss best data på det vi ønsket å undersøke.

Semistrukturert intervju (innledende datainnsamling)

Vi utførte semi-strukturerte intervjuer med brukergruppen som innledende datainnsamling. Vi gjorde dette fordi vi ville utforske temaet ved en åpen samtale. Vi utformet en intervjuplan- og guide, slik at vi kunne sikre å komme gjennom de spørsmålene vi ville ha svar på, samtidig som vi fikk et utgangspunkt for sammenligning av data.

Fokusgruppe (1. iterasjon)

Mot slutten av første iterasjon uførte vi en fokusgruppe der vi evaluerte konseptene vi hadde til nå med brukergruppen. Vi innså også at vi trengte ytterligere data rundt problemområdet, noe vi også brukte fokusgruppen til. Vi ønsket diskusjoner rundt prblemområdet og konseptene.

Semistrukturert intervju (2. iterasjon)

For å undersøke hvilke av to konseptuelle retninger for design brukergruppen foretrakk, og for å få tilbakemelding på hvilke funksjoner som var ønskelig i de to konseptuelle designene, utførte vi igjen semistrukturerte intervjuer. Vi trengte raske tilbakemeldinger og vi ønsket at intervjuobjektene skulle få svare åpent, samtidig som vi hadde noen konkrete spørsmål. 

Brukbarhetstesting med intervju (3. iterasjon)

Etter at vi hadde utformet en prototype i papp evaluerte vi denne ved hjelp av brukbarhetstes med intervju. Vi ønsket å undersøke prototypens brukbarhet og brukeropplevelse - om interaksjonen var ønskelig og forståelig, og brukerens tilfredshet ved bruk, ved å stille spørsmål om hvordan de opplevde å bruke produktet.

Feltstudie med intervju (4. iterasjon)

Vi utførte et feltstudie fordi vi ønsket å observere prototypen i bruk og hvor godt den ble integrert i brukerens hverdagslige kontekst. Slik kunne vi oppdage misforståelser eller feilbruk og se brukerens reaksjoner på interaksjonen direkte. Vi supplerte med et semi-strukturert intervju siden opplevelse av bruk kan være vanskelig å måle kun gjennom observasjon.

Veien mot en høyoppløselig prototype

Tidlige konseptskisser (1.iterasjon)

Skisser (2.iterasjon)

To konseptuelle retninger: The Email Buddy & Digital Pause

Skisser av mulige funksjoner (2.iterasjon)

Papp-prototyping av The Email Buddy (3.iterasjon)

papp-prototype-1.jpg

Utvikling av høyoppløselig prototype (4.iterasjon)

Resultat: The Email Buddy

The Email Buddy er en høyoppløselig prototype som skal hjelpe brukeren med å skape bedre balanse mellom arbeidstid og fritid. The Email Buddy er ment å brukes hjemme etter normert arbeidstid. Brukeren legger mobilen sin på The Email Buddy og det startes automatisk pausetid på to timer. Buddyen er koblet til brukerens jobbmail, og når tiden er ute vil den gi et varsel om brukeren har fått nye mail, i form av et lys. På denne måten vil brukeren kunne ta seg aktive pauser fra jobb, i en gitt periode, samtidig som man etter pausene kan holde seg oppdatert på jobbfronten om man ønsker det. Vi håper at The Email Buddy skal kunne bidra til å redusere stresset som er en følge av økt digital tilgjengelighet.

Teknisk løsning

Vår løsning drives av Arduino UNO og baserer seg på kommunikasjon via Blynks skyserver. Dette løses med at en ESP8266 WiFi-modul kobler seg opp mot en server, hvor den henter informasjon om mail. Informasjonen blir sendt til server gjennom en oppskrift opprettet på nettsiden IFTTT. Stemmen blir generert av Emic 2 Text-to-Speech som er koblet til et høyttalerelement. Telefonen registreres ved hjelp av en LDR-motstand og LED-lys er brukt som lyskilde.

Hvordan ivaretar The Email Buddy behovet?

Brukergruppen har behov for mindre stress. En faktor som øker stress er varsler fra mobilen om nye mail fra jobben. Brukergruppen har uttrykt at terskelen er lav for å sjekke nye mail når man har mobilen i lomma. The Email Buddy kan hjelpe brukeren å legge mobilen helt bort i en gitt periode for å få fri fra disse varslene. For at ikke brukeren skal bekymre seg for om det har kommet inn nye mail, sier Buddyen i fra med et behagelig lys som erstatter de konstante plingene fra mobilen.

Buddyen vil ikke si i fra før to timer har gått, og kan dermed hjelpe brukeren å ha mer kontrollert og mindre sporadisk sjekking av mail. Den hjelper også brukeren å generelt komme bort fra skjerm.

Hvordan har The Email Buddy forsøkt å møte kravene?

Vi har forsøkt å gjøre prototypen enkel å forstå ved enkel utforming og tydelig feedback på interaksjonen. For å ikke bidra til stress varsler prototypen med et diffust lys som ikke skal virke forstyrrende. Den vil virke motiverende og gi vennlig feedback i form av et smil, øyne som våkner opp ved å lyse når du slår den på og ved at den snakker til deg når du interagerer med den. Dette kan også gi en følelse av at den vil deg godt. Den streber etter lav terskel for bruk ved å ha enkel interaksjon og ikke for mye å holde styr på. Vi har forsøkt å gjøre prototypen estetisk tilfredsstillende for brukeren ved å ha en enkel og ren utforming.

Prosjektvideo

Emneord: INF1510, design, informatikk Av vetleag, kristroy, ehfugler, irensolb, irenan, paalmbr
Publisert 19. feb. 2016 11:38 - Sist endret 13. juni 2016 14:22