Gruppe 404

En barnefamilie har stort sett en veldig hektisk hverdag, og det er ikke alltid tiden strekker til. Gruppe 404 ønsker å gi barnefamilier mer tid sammen ved å inspirere og motivere til samarbeid. Ønsket er at dette kan gjøre de hverdagslige aktivitetene morsommere for både store og små.

FV: Mari Roen Fredriksen, Lars Fredrik Holst-Try, Bjørn Harbo Dahle & Jonas Olsen

Tema og målgruppe

I en barnefamilie må det tas hensyn til flere forskjellige individer i en og samme hverdag. Familiemedlemmene har ofte ulike interesser og gjøremål som skal utføres, og alt skal passe inn i familiens plan. Vi ser at det kan være flere vanskeligheter med å få en uke til å gå opp på en tilfredsstillende måte for alle parter, og har derfor valgt barnefamilier med barn i grunnskolen som vår målgruppe for dette prosjektet.

Temaet vi har valgt er tid. Dette fordi det er et relevant tema til vår målgruppe.

 


 

Problemstilling

Hvordan gi en familie mer tid sammen uten at det går utover noen av de enkelte individene? 

Datainnsamling

For å kunne utføre dette prosjektet på en god og grundig måte var det essensielt at vi hadde nok informasjon om målgruppen. Vi begynte vår datainnsamlingsprosess med å gjennomføre en observasjon i naturlige omgivelser for å skape en inspirasjon til spørsmål vi ikke tidligere hadde tenkt på, og for å se hvordan brukergruppen gjennomførte sin hverdag. Håpet var at en slik observasjon kunne gi gruppen flere idéer om hva som kunne gjøres annerledes, og at vi muligens kunne observere noen forbedringspotensialer. Etter en vel gjennomført observasjon fortsatte vi datainnsamlingen ved å gjennomføre en intervjurunde. Kunnskapen vi hadde tilegnet oss under observasjonen ga oss muligheten til å stille bedre spørsmål, og vi ønsket å benytte oss av et semistrukturert intervju for å kunne stille både åpne og lukkede spørsmål. Tanken var at de lukkede spørsmålene kunne la oss bekrefte elle avkrefte tanker og antagelser vi hadde, mens de åpne spørsmålene kunne vi bruke for å tilegne oss enda mer kunnskap rundt målgruppen og vårt tema. Et pilotintervju ble gjennomført for å teste spørsmålene i vår intervjuplan og intervjuguide, og deretter ble det gjort små endringer før vi utførte fire forskjellige hovedintervjuer.

 

Idéer

Vi har utforsket fire forskjellige idéer i ulik grad, men vi har besluttet å kun gå videre med to av dem. Disse idéene kan alle hjelpe vår målgruppe med motivasjon, effektivisering og samarbeid når det gjelder de hverdagslige oppgavene familien har. 

Middagsplanlegger

Den første idéen vår var å lage et produkt som skulle fungere som en slags digital kokebok. Vi ønsket at denne digitale kokeboka skulle basere seg på de varene du hadde hjemme for å hindre kasting av mat, og for å finne en løsning på problemet som stadig kommer opp, "Hva skal vi ha til middag?". Tanken vår var at en kunne scanne inn alle sine matvarer etter en handletur inn i denne digitale kokeboka og den ville basere sine oppskrifter på disse matvarene, og de matvarene som tidligere har vært scannet inn. Ønske var at en slik idé skulle gjøre middagsprosessen enklere, og at bruken av en digital kokebok skulle gjøre det lettere å samarbeide både for store og små som ville gi familien mer familietid selv når det ble gjort husarbeid.

Belønningssystem

For å få barna til å frivillig hjelpe til med husarbeid så hadde vi en tanke om et slags belønningssystem som skulle motivere litt mer enn for eksempel ukepenger. Tanken er at barna får en viss mengde mynter, klinkekuler eller lignende for det husarbeidet de gjør og at disse myntene da kan plasseres i en slags personlig sparegris. Den personlige sparegrisen gir deg ulike premier i bytte mot myntene du har fått for husarbeidet ditt. Vi håpte at denne idéen skulle skape motivasjon rundt husarbeidet, og at dette til slutt skulle medføre at foreldrene fikk mer tid til å tilbringe med barna fordi de slapp å gjøre alt husarbeidet.

Prototyper

To prototyper ble produsert til hver idé. Til kokebok-/middagsplanleggeridéen har vi kommet opp med en prototype som ser ut som en slags bok med en dockingstasjon som har forskjellige knapper for å styre prototypen, den har også en skanner for å skanne inn forskjellige matvarer. Den andre prototypen til denne idéen har en annen utforming når det kommer til utseendet bestående av en stor skjerm og knapper for å kunne styre prototypen, den har også en funksjon for å skrive ut handlelister.

Til belønningssystemsidéen har vi lagd en prototype som har en skjerm som viser hvor mange poeng hvert barn har, og hva barnet ønsker seg for det arbeidet de gjør, den har også knapper for å styre prototypen. Den siste prototypen består av to flasketopper som en kan legge klinkekuler eller lignende i for hver arbeidsoppgave du utfører, den har også en skjerm som viser hvor mange poeng du har, og på flasketoppene står det hvor mange poeng du trenger for å oppnå en premie.

Det endelige produktet

Til slutt valgte vi å fortsette med ideén om middagsplanleggeren. Produktet har vi kalt "Den Digitale Kokeboka" og kokeboka lar deg slå opp oppskrifter til middag basert på matvarene du har skannet inn, og basert på hvor mange som skal ha middag. Denne enheten gjør det lett for barn og voksne å samarbeide når det skal lages middag, og et grensesnitt med flere farger inspirerer barna til å delta. For hver vare som blir skannet inn på denne enheten vil det komme et bildet opp på skjermen med bildet og navnet på matvaren, dette skal tilfredstille læring hos de yngre barna. Skanneren lager også en pipelyd som gir beskjed om at en matvare er skannet inn, som på et kasseapparat. Dette håper vi vil inspirere spesielt barna til å tenke på dette som en lek, og ikke som arbeid. 

Publisert 19. jan. 2017 17:40 - Sist endret 31. mai 2017 13:51