Capsa

Vi i Capsa ønsker å hjelpe ungdomsskolelærere med å redusere uønsket bruk av iPader i klasserommet. Vi har gjennom en bruksorientert designprosess utviklet padPause - en kontrollstyrt beholder for iPad som er ment til ungdomsskoleelever. 

Tema og målgruppe

Prosjektets tema er "smarte omgivelser der menneske-maskin interaksjon foregår uten skjerm". Vår målgruppe er ungdomsskolelærere.

 

Problemstilling

Skolen vi har samarbeidet med er med på et prøveprosjekt for iPad til bruk i skolehverdagen kalt "digital skolehverdag". Problemområdet ble i første omgang å løse problemer knyttet til arbeidsdagen som lærer, hvor vi lagde et førsteutkast på problemstilling: "Hvordan kan vi ved hjelp av teknologi (men uten skjerm) bidra til å gjøre lærerens arbeidsdag enklere?"

Videre ut i prosjektet da vi hadde gjort grunleggende datainnsamling, ble problemstillingen modifisert som følge av funnene. Vår problemstilling ble da til slutt: "Hvordan kan ungdomsskolelærere unngå at iPaden blir et forstyrrelsesmoment i klasserommet?"

 

Datainnsamling
Vi har benyttet semistrukturerte intervjuer og direkte observasjon i naturlige omgivelser. Vi deltok også på et møte vedrørende iPad-bruk i skolen som gav oss nyttig data. Her kom det frem at lærerne bruker både mye tid og energi på å unngå at elevene bruker iPaden i tider hvor det er meningen at de skal følge med.

 

Prototypen

Gruppens endelige prototype er padPause. padPause er en iPad-beholder med en kontroll for å åpne og lukke beholderen. Interaksjonen er instruerende med få funksjoner - åpne og låse. padPause har et grensesnitt som bygger på samspillet mellom menneske og maskin via kontrolleren. Kontrolleren styres av brukeren ved at han/hun trykker på åpne eller lukkeknappen. Prototypen gir læreren kontroll på iPad-bruken, og bidrar til mindre unødvendig bruk og hindrer at iPaden blir et forstyrrelsesmoment i klasserommet.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publisert 28. jan. 2017 16:59 - Sist endret 8. jan. 2020 13:31