Prototyping for seilbrett

En tråd man kan dra i for å øve på og få balanse og trimme seilet riktig i forhold til vinden. Vi diskuterte også et balansebrett for å øve seg. Vi gikk bort fra disse ideene da det virket urealistisk å simulere naturen maskinelt og at man nok lærer bedre i naturlige omgivelser.

Vi har gjennomført en iterativ prosess hvor vi har jobbet med ulike former og ideer. Her er ulike prototyper for å hjelpe brettseilere som vi jobbet med.

Vi jobbet med ulike konsepter i starten

 

Spill hvor seilere kan konkurrere med hverandre. Ideen er å skape en sterkere felles opplevelse under brettseiling for å gjøre det enklere å få med seg flere til å seile sammen med.
En stoppeklokke synkronisert med konkurrent
Nødbluss som er festet inne i en vanntett plastbeholder på brettet. Knapp på deksel fjerner taket på boksen og skyter ut nødbluss. Vi evaluerte videre ideen om en nødknapp, men ettersom vi lærte at brettseilere har svært mye forskjellig utstyr fant vi ut av at verktøy ikke bør være festet i utstyret.
En vindmåler i toppen av seilet og et display som skal gi seileren informasjon om fart og vindstyrke som var noe mange på spørreundersøkelsen svarte at de ville ha under seilturen.
En måte å gjøre designet mobilt på var å lage et smykke. Smykket har 3 farge LED for feedback og en knapp for å utløse SOS-nødhjelp signal. Knappen er konkav slik at knappen ikke trykkes unødig.
En slags halv-hanske som har varmetråder i seg i, slik at den ikke hindrer grepet men holder varme. Vi diskuterte også en selvvarmet bom. Ideene virket dessverre for energikrevende for å implementeres.

Vi brukte også mye tid på å finne ut av posisjon for verktøyet på seilbrettet

Utfordringen vi jobbet med er at brettseilere beveger seg på begge sider av seilet. Om man har et hjelpemiddel festet til bommen eller masten vil man ikke kunne se den om er på feil side av brettet. Brettseiler er i bevegelse og konsentrerer seg om seilig, så vi pørvde å finne en enkelt måte for dem å få informasjon. I tillegg måtte vi lage en vanntett løsning.

en klokke med 3 rgbLED ibestemt posisjon slik at bruker kjapt kanse hva event er i gang (event som i enbestemt hendelse som påvirker seiler).Denne skissen kom fram etter intervjuhvor informant beskrev behovet for raskoppdagelse og forståelse avinformasjon.
Et bevegelig display på bommen som seiler kan dra med seg når de beveger seg.
Feste på mast, 4 led lys som lyser til fire retninger, som gjør det mulig for seileren å se info fra ulike retninger.
(1) En beskyttet knapp som kan bli gjort tilgjengelig ved å åpne lokket som gjemmer knappen. (2) Et belte med lys som lyser opp og ned på kroppen til bruker slik at bruker får en stor overflate med lys indikation. (3) Et smykke med 3 Led som vibrerer når et event forekommer. (4) Lys i kragen til bruker og lyd som gjør bruker ops på ny info.
Feste til mast: en mulig feste metode av pvc plater og skruer.
Videre skisser av smykker som utforskerposisjon på kropp og ulike lys ordninger.

Vi utforsket også hvordan vinddata kunne bli representert

En rekke med lys som indikerer vindstyrke samt blinkende lys for vindkast. Differansen indikerer vindens stabilitet. Under er et kompass med et blinkende blått lys som indikerer vindretning på for brukeren i forhold til posisjon de står i. Rødt lys indikerer nord.
Vinddata brutt ned til 4 tegn; vindstyrke / vindkast og retning (NV=nordvest)

En funksjonell prototype

Vi utviklet så konseptet vårt “Havørn” til å omfatte værvarsel for vindkast, vindstyrke og kompass med vindretning, samt en SOS-knapp.

Vi startet litt sent med å implementere den funksjonelle prototypen vår og konsekvensen ble at vi ikke fikk testet særlig mye og justert den. Vi hadde bestilt en liten vanntett boks for å gjøre det enklere å plassere den, men dette gjorde at vi fikk svært liten plass å implementere på. Vi måtte presse komponentene inn i boksen og klarte ikke å skjule implementeringen en gang. Havørn vår som vi i utgangspunktet ønsket å gjøre svært brukervennlig og gi tydelig informasjon med fikk til slutt et ganske irriterende grensesnitt :)

 

Havørnen vår ble til slutt svært lite sjenert over sin Arduino-implementasjon. Her ser man kompass som består av en LED-ring. Tallet til venstre er vindstyre, mens tallet til høyre er vindkast (som egentlig blinker)

Prototypen har et fungerende kompass med vindretning, samt to tall som indikerer vindstyrke og vindkast (tallet for vindkastet blinker). For å skape konsistens er all vinddata representert med blått farget lys.

Kompasset består av en LED-ring hvor rødt lys indikerer nord som på et vanlig kompass, vindretning indikeres med et blått lys som blinker i den retningen vinden kommer fra, og hvitt lys indikerer øst/sør/vest. Lysene beveger seg som et kompass i forhold til retningen brukeren står i så brukeren kan få informasjon om vindretning på en tydelig og rask måte. Dette skaper et spatialt grensesnitt hvor brukeren vil få pekt ut hvor vinden kommer fra uavhengig av om de vet retningen til nord og sør der de er. Målet er at dette skal gjøre det enklere å orientere seg om kritisk vinddata på nye steder, samt skape en kognitiv avlastning.

Ideen er at prototypen skal oppdatere vinddata nøyaktig på den posisjonen brukeren befinner seg på ved bruk av Meteorologisk Institutt sitt grensesnitt og så oppdatere seg etterhvert som brukeren er på tur ved bruk av GPS-koordinater. Dette vil skape mer nøyaktig vinddata enn det brukeren vil finne på yr som mange brettseilere typisk bruker. I tillegg slipper de å gå på telefonen og lete opp posisjonen sin på stedsnavn.

Interaksjonsknappen er lokalisert øverst til høyre på boksen. Dersom man trykker knappen inn 1 gang vil man få vinddata om en time. Trykker man 2 ganger, vil vinden om 2 timer representeres, osv.
Havørnen i i SOS-modus. SOS kan utløses ved å holde knappen inne i 4 sekunder. Knappen øverst vil da lyse rødt for å indikere at SOS er registrert. I tillegg vil kompassets himmelretninger begynne å blinke og man ser “SOS” på display.
En av/på knapp bak
En stropp for å stramme og feste.