Duppio

En del katteeiere opplever at kattene deres gjør ting de ikke får lov til å gjøre, gjerne på steder hvor de ikke får lov til å være. Dette har vi forsøkt å finne en løsning på, slik at hverdagen til de med energiske katter kanskje kan bli litt lettere. 

Bilde av prosjekgruppen

Målgruppe

Vår målgruppe er personer med katt, og vårt tema er kontroll. Etter kartleggelse av behov ser vi at mange katteeiere opplever at deres katter gjør som de selv vil, uansett hvor mange ganger en eier sier nei. Vi benyttet oss av semistrukturerte intervju som datainnsamlingsmetode, og fikk ut fra disse belyst noen potensielle problemstillinger som denne målgruppen har. En del av disse problemstillingene var lite aktuelle i forbindelse med en Arduino-løsning, men et par muligheter gjenstod som det kunne være fordelaktig å jobbe videre med.  

 

Problemstilling

Ut fra innsamling av data så vi at mange personer med katt har problemer med at kattene gjør ting de ikke har lov til, og hopper opp på flater hvor de ikke har lov til å være. Det har blitt opplyst om katter som knuser glass som står på bord og benker, som spiser på planter, som drar ut søppel, og som hopper opp på bord og benker for å spise noe de ikke har lov til å spise. I motsetning til hunder, er det vanskelig å dressere katter til å følge regler og adlyde kommandoer. For å løse denne problemstillingen må vi derfor vurdere hjelpemidler. Konseptet baserer seg på å skremme katten bort fra området hvor den ikke får være. Dette vil også kunne varsle eieren om at katten befinner seg på et sted den ikke skal være, slik at dersom katten ikke skremmes bort av lyden, kan eieren selv komme og ta kontroll. 

 

Prototyper og løsning

Vi har kommet fram til et produkt som er ment å skremme vekk katten fra et gitt sted, ved å spille av brå, skremmende lyder når det registrerer bevegelse innenfor angitt område. Basert på disse spesifikasjonene utformet vi først to lavoppløselige prototyper. Disse bildene var ment til å manifestere våre ideer om produktets rolle og "look-and-feel," i tillegg til at de skulle presenteres for brukere i en spørreundersøkelse, hvor brukerne selv kunne fortelle oss hvilken prototyp de foretrakk og hvorfor. 

     

Etter at prototypen var blitt valgt, gikk vi videre i arbeidet med å utarbeide en mer håndfast versjon. Her begynte vi først med å skissere opp mål og dimensjoner på papir, som siden ble overført til papp, klippet ut og teipet sammen. 

Etter å ha sjekket at dimensjoner og målinger i papirprototypen fungerte med dimensjonene på LCD-skjerm, høyttaler, sensor og knapper, var tiden kommet for å lage den endelige prototypen. Den ble tegnet opp i Autocad 360 og 3D-printet i hvit plast. Før montering av komponenter fikk den et lag maling, så den ville se litt bedre ut. 

Den ferdige prototypen vi har i dag er en enkel boks som består av ulike komponenter som jobber sammen. På toppen har vi en knapp for å skru boksen av og på, en pushbutton for å kunne velge blant ulike alarmtoner, og et potensiometer for å kunne justere volumet på alarmen. På forsiden finner vi en bevegelsessensor, en LCD-skjerm og en høyttaler. LCD-skjermen gir en liten hilsen når boksen skrus på, indikerer hvilken alarmtone som er valgt, og informerer dersom sensoren registrerer bevegelse. Når sensoren registrerer bevegelse sendes det samtidig signal til høyttaleren om å spille av det valgte lydsporet. Dette fører til at en ubehagelig høy alarm går av hver gang noe beveger seg innenfor sensorens rekkevidde. Ideelt sett skal dette skremme vekk katten slik at den fjerner seg fra plassen hvor den ikke skal være, men i vår testing møtte vi en katt som ikke lot seg plage nevneverdig av alarmen. Om dette er fordi lydene ikke var høye og skremmende nok, eller om katten var usedvanlig tøff, vites ikke. 

Publisert 28. jan. 2017 17:02 - Sist endret 30. mai 2017 22:04