Hubbub

Vårt mål er å gjøre kollektivtransport mer tilgjengelig for synshemmede.

Tema og målgruppe

Vår målgruppe er synshemmede, og vi har valgt å ta for oss temaet kollektivtransport. 

Problemstilling

Ifølge en undersøkelse gjort for Norges Blindeforbund møter mange synshemmede utfordringer i sammenheng med bruk av kollektivtransport og nesten 7 av 10 synshemmede oppgir at de blir sittende hjemme mer enn de ønsker. Vi mener at offentlig transport burde være tilgjengelig for alle, og problemstillingen vår er derfor: Hvordan kan vi gjøre det lettere for synshemmede å benytte seg av kollektivtransport på egenhånd?

Datainnsamlingsmetode

I første runde med datainnsamling intervjuet vi to personer fra målgruppen vår.  I tillegg brukte vi rapporter og ressurser for å lære mer om brukerne våre, og om eksisterende problemer med kollektivtransport. Vi kartla også eksisterende hjelpemidler, særlig knyttet til kollektivtransport.

- Semi-strukturert intervju

- Intervju med domeneekspert

- Ipsos undersøkelse 2016 for Norges Blindeforbund

 

Problemområder

Etter å ha kodet intervjuene og kartlagt funnene med affinitydiagram har vi identifisert en rekke problemområder:

-Stoppe bussen/riktig buss
-Hunden er i veien inne på bussen
-Tog og bane: vanskelig å finne/åpne dørene
-Gå på riktig buss
-Hva er høyre og venstre på tog/bane
-Bytte transportmiddel
-Finne bussholdeplassen

Det var særlig to problemområder som kom tydeligst frem under intervju og analyse, og som vi valgte å fokusere på videre i designdelen: Stoppe bussen/riktig buss og gå på riktig buss. Brukene sa at det var disse problemområdene som skapte mest utrygghet og frustrasjon i bruk av kollektivtransport. 

 

Ideer

Tampen brenner - Svarer på problemområdet om navigering fra holdeplassen til riktig buss. Her vil det brukes enten lyd eller vibrasjoner for å gi feedback til brukeren. Prototypen kan også brukes sammen med opplesning av sanntidsinformasjonen på Ruter-appen om det er ønskelig.

"Jeg skal på" - Svarer på problemområdet om å stoppe bussen, og om å gå på riktig buss. Etter ønsket om et "menneskelig element" fra brukerintervju er prototypen basert på enkel toveiskommunikasjon mellom bussjåfør og bruker. 

Etter å ha evaluert begge prototypene med brukere, kom vi frem til at "Jeg skal på" var den prototypen brukerne likte best. Underveis lagde vi tre ulike varianter til brukergrensesnitt basert på evalueringer og samarbeidsaktiviteter med brukerne. Etterpå kartla vi fordeler og ulemper ved disse og evaluerte de med brukerne.

Endelig design

Til slutt i designprosessen endte vi opp med en høyoppløselig prototype til "Jeg skal på". Hver bussholdeplass har en boks med en knapp for hver buss som går fra holdeplassen. For å hindre misbruk av løsningen må brukeren først autorisere seg med reisekortet (via Ruter kort). Når brukeren har dratt kortet sitt lager boksen en kort pipelyd for å gi feedback på at kortet er godkjent. Med godkjent kort kan brukeren da lete etter ønsket buss ved å lese punktskriften på platen tilhørende knappen, og trykker så på knapp for å tilkalle ønsket buss. Dersom brukeren skulle velge feil buss eller ombestemme seg drar brukeren kortet sitt på nytt og trykker på angre-knappen.

Ved hjelp av en Arduino med Wi-Fi-modul sendes beskjeden til mottakerenheten på bussen. Mottakerenheten, nok en Arduino med Wi-Fi, gir sjåføren en enkel beskjed, f.eks. i form av en LED som lyser opp dersom bussen er bestilt. I tillegg aktiveres høyttalerannonsering når bussen stopper på holdeplassen brukeren venter på.

Det som i tillegg adresserer behovet om et "menneskelig element" er at bussjåføren blir klar over at en synshemmet person skal på, og dermed tar ekstra hensyn. På ruter der passasjerer på holdeplassen må vinke inn bussen for at den skal stoppe kan "Jeg skal på" gi beskjed om at sjåføren skal stoppe. Sjåføren vil forhåpentligvis kjøre helt frem til holdeplassen, og passe på at den synshemmede passasjeren kommer på. Høyttalerannonseringen vil samtidig sikre at brukeren vet at riktig buss har stoppet, og hjelpe brukeren med å finne frem til bussen. Vi håper at produktet kan hjelpe brukerne til å føle seg trygg på at bussen ikke kommer til å kjøre fra dem, ved å gi brukerne en direkte kommunikasjonskanal med bussjåføren.

 

 

 

 

Publisert 30. jan. 2017 11:01 - Sist endret 14. aug. 2020 08:54