NoName

NoName presenterer Silentbox, en enkel løsning for folk som bor sammen i kollektiv. 

Bilde av prosjektgruppen

Fra venstre: Lukas Vannini, Frida Aung, Silje Kvillum, Tore Flobergseter, Nadya Gileva

Tema og målgruppe

Vår målgruppe er folk som bor sammen i kollektiv i alderen 18-26 år. Området vi har fokusert på er Oslo. 

I datainnsamlingen vår fant vi to større problemer: vasking av leilighet og bråk som plager de andre beboerne. Vi valgte å gå videre med temaet "bråk".

 

Problemstilling

Et problem i kollektiv er at folk ofte har forskjellige rutiner. Disse rutinene krasjer i flere tilfeller, noe som kan føre til irritasjon mellom personer og mangel på blant annet søvn. 

 

Datainnsamling

Vi startet med en enkel survey på nettet. Denne metoden brukte vi for å samle inn kvantitativ data som vi senere kunne bruke til å generere en intervjuguide. 

Intervjuguiden ble pilottestet før bruk. Intervjuguiden besto av åpne spørsmål med mulighet for å legge til/trekke fra spørsmål (semi-strukturert). Vi intervjuet flere folk i målgruppen og transkriberte deretter intervjuene. Det gjorde at alle fikk lest gjennom hverandres intervjuer.

Vi hadde også observasjon som metode for å undersøke om situasjonen virkelig var slik som det ble fremstilt i intervjuene.

Etter datainnsamlingen hadde vi noen runder med brainstorming og vi lagde også et affinnity-diagram.

Da vi hadde laget noen low-fidelity prototyper, holdt vi to fokusgrupper for å få innspill fra potensielle brukere. 

Idéer

Idéene vi kom frem til var:

- Et spill for vasking av hus, hvor deltakerne får poeng for å vaske

- En device for å kunne kontrollere støynivå i leiligheten

- En scanner for å scanne inn mat for å sjekke hvem som eier produktet

 

Vi valgte å gå for idé nr. 2 - En device for å kontrollere støynivå

 

Prototyper - Low fidelity

I den første prototypingsfasen startet vi med å lage storyboard og noen enkle skisser. Deretter gikk vi videre med utforming av selve prototypen. Vi lagde tre enkle papp-løsninger.

Alle løsningene skulle fungere slik at en bruker hadde mulighet til å sende en klage, for så at systemet sender klagen til det rommet støyet kom fra.

Knapp - Denne skal fungere slik at brukeren som ønsker å klage på at det er for mye støy trykker knappen. Deretter vil den som bråker motta en "klage" i form av blinkende lys.

Snor - Dette var en annen type løsning, men her skal klageren trekke i snoren istedet for å trykke en knapp.

Kube - Denne skulle fungere slik at brukeren flyttet på boksen for å klage.

 

Prototype - High fidelity

Løsningen vi kom frem til var en boks med to knapper. En gul knapp for en "mild" klage og en rød knapp for en "hard" klage. Rundt boksen er det plassert røde LED lys som blinker dersom man mottar en klage. Vi valgte også å implementere en piezo i hver boks som gir lyd som klage, i tillegg til lysene. For mild klage er det et pip, for hard klage er det tre pip.

Publisert 30. jan. 2017 10:51 - Sist endret 31. mai 2017 14:28