Målgruppe
Vår målgruppe er elever i den videregående skolen.
Problemstilling
Rett etter vi valgte målgruppen, visste vi at vi ønsket å jobbe med "utfordringer i klasserommet", men vi visste ikke hvilke problemområder dette var. Etter å gjennomført observasjon av tre skoletimer, og to intervjurunder kom vi frem til at flere elever i dag opplever problemer rundt hvordan fraværsføringen gjøres i dag. I tillegg tar registreringen på starten av timen i hvertfall 5 - 10 minutter i følge elevene selv. Vi stilte oss derfor spørsmålet “Hvordan kan vi gjøre registreringen av tilstedeværelse raskere og tryggere?”
Datainnsamling
Vi har brukt:
- Semi-strukturerte intervjuer
- Med elever og lærere
- Observasjon
- Intervju med probes
- Med elever
Konsept
Det grunnleggende konseptet vårt er å skape en løsning der elever selv kan registrere tilstedeværelse i klasserommet. Dette har vi gjort ved å konstruere en løsning der elevene får en brikke som de kan bruke til å registrere seg med når de kommer inn i klassen. Gjennom RFID-teknologi kan eleven skanne seg inn og få tilbakemelding på om de er registrerte og til hvilken time de er registrert.
Iterasjoner
Første iterasjon av prototyper
Andre iterasjon av prototyper
Ferdig prototype
Vår endelige prototype baserer seg sterkt på informasjonen vi tilegnet oss om “look-and-feel”. Den skulle la elevene skanne kortet ved å legge det på modulen og gi feedback i form av lys som skinner ut på sidene. I tillegg skulle den ha en skjerm som, dersom eleven registreres, viser elevens navn og at de er registrert. Dersom eleven ikke registreres av systemet, viser skjermen at en feil oppstod. Boksen i seg selv ble utformet rund og med hull på sidene som lys kunne skinne ut av.