@end

Klasserommet er et variert og utfordrende miljø for både elever og lærere. Med den nye fraværsgrensen er det blitt ekstra viktig for både elever og lærere at fraværsføringen blir gjort på en god og sikker måte. Derfor ønsker vi i @end å finne en god løsning på problematikken som oppstår når det skal registreres fravær på daglig basis i ulike klasseromssituasjoner.

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Benjamin Myrstad, Jonas Roppestad Olsen, Jonathan Bjønnes og Bjørn Henrik Harr

Målgruppe

Vår målgruppe er elever i den videregående skolen.

Problemstilling

Rett etter vi valgte målgruppen, visste vi at vi ønsket å jobbe med "utfordringer i klasserommet", men vi visste ikke hvilke problemområder dette var. Etter å gjennomført observasjon av tre skoletimer, og to intervjurunder kom vi frem til at flere elever i dag opplever problemer rundt hvordan fraværsføringen gjøres i dag. I tillegg tar registreringen på starten av timen i hvertfall 5 - 10 minutter i følge elevene selv. Vi stilte oss derfor spørsmålet “Hvordan kan vi gjøre registreringen av tilstedeværelse raskere og tryggere?”

Datainnsamling

Vi har brukt:

  • Semi-strukturerte intervjuer
    • Med elever og lærere
  • Observasjon
  • Intervju med probes
    • Med elever

Konsept

Det grunnleggende konseptet vårt er å skape en løsning der elever selv kan registrere tilstedeværelse i klasserommet. Dette har vi gjort ved å konstruere en løsning der elevene får en brikke som de kan bruke til å registrere seg med når de kommer inn i klassen. Gjennom RFID-teknologi kan eleven skanne seg inn og få tilbakemelding på om de er registrerte og til hvilken time de er registrert.

Iterasjoner

 

Første iterasjon av prototyper

 

1)
RFID-chip på elevenes telefoner, og skannere på pultene. Registrerer elevens tilstedeværelse, samtidig elevene ikke kan ta i bruk tlf i undervisningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)
Elevene legger baller, evt gjenstander som mobil i sin boks. En sensor i hver boks registrerer elevens tilstedeværelse.

 

3)
Elevene har en “wearable” med en RFID-chip i. I dørkarmene inn i hvert klasserom er det en skanner i dørkarmen som registrerer når elevene er i timen, og når de går.
4)
En RFID-skanner-modul på innsiden av døren der elevene “skanner seg inn” når de kommer til hver time. For å forhindre at elever bruker hverandres kort, vil denne prototypen av og til be eleven taste inn sin kode.

 

5)
En RFID-skanner-modul på innsiden av døren der elevene “skanner seg inn” når de kommer til hver time. Gir feedback i form av en LED, som lyser rødt eller grønt.
6)
En RFID-skanner-modul på innsiden av døren der elevene “skanner seg inn” når de kommer til hver time. Denne prototypen har tre individuelle LED-pærer (rød, gul, grønn), som lyser ift. om eleven er registrert eller ikke.

 

Andre iterasjon av prototyper


7)
Denne prototypen gir feedback via et lcd-display som viser elevens navn, og at de er registrert. I tillegg vil det lyse grønt eller rødt bak papiret (NeoPixel-ring)

 


8)
Denne prototypen gir feedback via et OLED-display som viser en hake dersom eleven er registrert, eller et kryss dersom noe gikk galt.

 


9)
Denne prototypen gir eleven feedback via to LED-pærer (en grønt led lyser når eleven registrert, en rød led lyser dersom noe er galt)

 

Ferdig prototype

Selve prototypen er laget av treverk og et støperør. Støperøret hjalp oss med å lettere skape den runde formen, uten måtte bruke lang tid på å skjære andre materialer.

Vår endelige prototype baserer seg sterkt på informasjonen vi tilegnet oss om “look-and-feel”. Den skulle la elevene skanne kortet ved å legge det på modulen og gi feedback i form av lys som skinner ut på sidene. I tillegg skulle den ha en skjerm som, dersom eleven registreres, viser elevens navn og at de er registrert. Dersom eleven ikke registreres av systemet, viser skjermen at en feil oppstod. Boksen i seg selv ble utformet rund og med hull på sidene som lys kunne skinne ut av.

Emneord: informatikk, INF1510
Publisert 23. jan. 2017 17:14 - Sist endret 31. mai 2017 14:39