Ukeoppgave uken 12. til 17. september 2007 Oppgave 1 --------- (Trening med enum-klasser.) Her er en klasse som skal representere en sjakkbrikke: class Brikke { Brikketype type; Farge farge; Brikke (Brikketype b, Farge f) { type = b; farge = f; } char merke () { char c = type.merke(); if (farge == Farge.Hvit) c = Character.toLowerCase(c); return c; } } Den bygger på de to enum-klassene Brikketype og Farge. Skriv dem. Hint. Legg merke til at Brikketype skal ha en metode `merke´ som returnere en av disse bokstavene: KDLSTB (for konge, dronning etc). Oppgave 2 --------- Her er et lite Java-program som leser en linje fra tastaturet og skriver ut sifrene og bokstavene a-z. Skriv et RusC-program som gjør det samme. import easyIO.*; class Alfanum { public static void main (String arg[]) { In tastatur = new In(); char c; c = tastatur.inChar(); while (c != '\n') { if ('A'<=c && c<='Z' || Character.isDigit(c)) { System.out.print(c); } else if ('a'<=c && c<='z') { System.out.print(Character.toUpperCase(c)); } c = tastatur.inChar(); } System.out.println(); } } Oppgave 3 --------- Skriv Raskas-kode for disse enkle operasjonene: 1. En instruksjon som ikke gjør noenting. 2. Øker register R1 med 1. 3. Bytter om innholdet av register R1 og R11. 4. R1 = «1 om R1 inneholder et siffer 0-9; ellers 0». 5. R1 = «1 om R1 inneholder an bokstav A-Z eller a-z; ellers 0».