Fokus på læring
Vår prototype har et todelt mål: den skal fungere både som en utstilling og som en visjon av fremtidens klasserom. Dagens teknologi i klasserommene kontrolleres i stor grad av elevene, og man ser at uten streng kontroll blir elevene utsatt for distraksjoner som ikke relateres til fagene. Vår prototype skal forene elev, lærer og pensum i teknologien, og samtidig bidra til fokus på undervisningen.
Bærekraftig design
Vi har et håp om at fremtidens designere ikke bare tenker nytt, men også vet å ta vare på det som allerede er laget. I vårt materialvalg har vi derfor lagt vekt på bærekraftig design, hvor vi har brukt en original skolepult fra 1950-tallet som vi har pusset opp. Fremtiden er ikke bare teknologisk; tradisjonelle aktiviteter som tegning, maling og skriving vil ikke forsvinne med det første. Vårt design tar derfor vare på muligheten for å jobbe analogt såvel som digitalt.
Morgendagens utfordringer med dagens teknologi
Under pulten er det nedfelt en skjerm (iPad) som kan vippes opp. Denne skjermen håndterer kun ett program/tema av gangen, som aktiveres gjennom RFID teknologi implementert i små bøker for å skape en interaksjon i utstillingen. Dette bidrar også til å illustrere broen mellom det gamle og det nye; bøker vil nok aldri forsvinne som tradisjonelt medium, men kan brukes på nye måter og samhandle med moderne teknologi.
"Dette var kjempekult!"