INF3190/4190 L�sningsforslag 6: Diverse fra kap.1-4

1. Kommunikasjonsformer

Gi en kort definisjon p� f�lgende begrep:

  • a)

linjesvitsjing er en teknikk som tradisjonelt har v�rt brukt i telefonnettet, men som n� ogs� benyttes til dataoverf�ring. Tre faser inng�r i kommunikasjonen: 1. oppsett av linje mellom avsender og mottaker vha. fysiske eller elektroniske svitsjer 2. overf�ring / transmisjon 3. nedkobling av linje. Fordelen ved linjesvitsjing er at man f�r en egen "fysisk" forbindelse reservert til den prosessen som foretok oppsettet, men p� bekostning av � ha uutnyttet ressurs i nettet n�r denne prosessen ikke benytter linja.

pakkesvitsjing inneb�rer at data som skal overf�res, f�rst deles opp i pakker som s� sendes ut p� de fysiske linjene. Hver pakke inneholder 'hode' og 'hale' i tillegg til informasjonsb�rende data. Hvilken sti pakken skal ta gjennom nettet, bestemmes av adresseinformasjonen som ligger i den enkelte pakkens hode. I hver svitsj mellom avsender og mottaker foretas et valg ang�ende hvilken retning pakken skal sendes basert p� analyse av hode og den generelle �yeblikkstilstanden i nettet. Ulike pakker kan dermed f�lge ulike stier gjennom nettet mellom samme avsender og mottaker. Fordelen med pakkesvitsjing er at flere prosesser kan dele den samme fysiske linjen i nettet, og dermed utnytte ressursene bedre. I tillegg �pner pakkesvitsjing muligheten for � rute utenom linker eller noder som er nede eller overbelastet. Passer bra for asynkron trafikk.

  • b)

synkron overf�ring (transmisjon) vil si at pakkene ankommer mottaker i samme takt som de leveres av sender, dvs at forsinkelsen er konstant mens overf�ringen foreg�r. eks tale- og video-overf�ring

asynkron overf�ring vil si at forsinkelsen varierer og at avsender og mottaker ikke er i takt. Pakkesvitsjing impliserer asynkron overf�ring, og her kan ogs� rekkef�lgen av pakkene innbyrdes endres underveis fordi de muligens f�lger ulike stier, og pakkene m� dermed sorteres ved mottak. eks filoverf�ring, interaktiv kommunikasjon etc

  • c)

i>forbindelsesfri (datagram) overf�ring kan sammenlignes med � sende et brev i det vanlige postsystemet. En pakke (datagram) utstyres med en fullstendig adresse som gj�r det mulig � rute pakken frem til mottaker uten at det settes opp noen forbindelse p� forh�nd

forbindelsesorientert overf�ring kan sammenlignes med det � koble opp en telefonsamtale eller en TCP-forbindelse: Oppkobling - bruk - nedkobling

  • d)

multipleksing i telenett vil si � gj�re bruk av noder i nettet (s�kalte multipleksere) for � muliggj�re for flere linjer med lav bitrate � dele en linje med h�y bitrate. Dataoverf�ringskapasiteten p� den sistenevnte linja er st�rre enn eller lik summenav bitratene for hver av lavkapasitetslinjene.

2. Typer av nettverk

  • a) Gj�r rede for forskjellen mellom punkt-til-punkt nett og kringkastingsnett.

Punkt-til-punkt nett: muliggj�r dataoverf�ring mellom �n avsender og �n mottaker om gangen. Nettet best�r av mange forbindelser mellom individuelle par av maskiner. For � komme fra kilde til destinasjon kan en pakke i denne typen nett m�tte g� innom mange mellomliggende maskiner (svitsjer). Det er viktig � finne en optimal rute gjennom nettet. Siden det her dreier seg om sender-mottaker par, kalles denne typen overf�ring gjerne 'unicast'.

Kringkastingsnett har gjerne en felles kommunikasjonskanal som deles av alle maskinene p� nettet. N�r en maskin sender en pakke ut p� nettet, vil denne derfor mottas av alle de andre maskinene, men kun den eller de maskinene pakken er adressert til, vil lese den inn i sin hukommelse. Pakker som ikke er adressert til en bestemt maskin, blir ignorert av den maskinen. Denne typen nett muliggj�r to nyttige kommunikasjonsm�ter, nemlig 'kringkasting' (broadcast) og 'multikasting' (multicast). I det f�rste tilfellet vil en pakke som blir sendt ut p� nettet bli plukket opp og prosessert av samtlige maskiner i nettet, mens i det andre tilfellet er det kun et subsett av maskinene som vil gj�re dette.

  • b) Hva kjennetegner Internet og hvilke funksjoner m� dette nettet kunne h�ndtere?

For det f�rste best�r Internet av en meget stor samling autonome nett, dvs nett som i utgangspunktet er laget for � betjene en gruppe brukere (eks lokalnettet ved UiO). Hvert av disse (sub-)nettene fungerer uavhengig av hverandre, men er sammenknyttet vha. ulike typer langdistansenett eller rene h�yhastighets forbindelser. Internettprotokollen (IP) binder alle de autonome nettene sammen til Internet ved � bl.a. tilby universell adressering. Sentrale funksjoner som m� h�ndteres er bl.a. ruting p� Internet-niv� mellom subnett (globale IP-adr), ruting p� subnett-niv� mellom "lokale" maskiner (lokale subnett-adr), fragmentering og re-assemblering.

  • c) Beskriv de mest vanlige LAN topologiene

Bus : alle maskinene er koblet til en line�r kabel, dvs uten sammenkoblede ender. Benyttes for Ethernet-baserte lokalnet, hvor protokollen tar h�yde for at det vil oppst� kollosjoner p� kabelen n�r to eller flere maskiner fors�ker sende samtidig.

Ring : kabelen maskinene er tilkoblet utgj�r en sluttet ring. LAN protokoller som benytter ring-topologier har sikre mekanismer som hindrer at kollisjoner oppst�r (eks Token ring, FDDI)

Stjerne : Maskinene er tilknyttet en felles enhet /svitsj) som s�rger for at data kan sendes til riktig mottaker (maskin eller nett) hvis denne ogs� er tilkoblet svitsjen (eks Ethernet svitsj).

3. Adressering og ruting

  • a) Nevn de forskjellige typene adressering, og gi eksempler p� applikasjoner hvor de benyttes

Unikast, adresse til en enkelt maskin (MSN)
Kringkasting, fellesadresse for alle maskiner i nettet (melding til alle)
Multikast. gruppe-kringkasting / gruppe-adr (mailingliste, deltagere i videokonferanse)

  • b) Hvilke n�dvendige egenskaper b�r en nettverksadresse ha?

En nettverksadresse b�r ha stort nok adresserom og gi en entydig identifikasjon av maskiner tilknyttet nettet. Som oftest vil hierarkisk ordenede adresser v�re � foretrekke. Videre b�r det v�re mulig med dynamisk tilordning av adresser for enkelt vedlikehold av nettet. Adressestrukturen og navneh�ndteringen b�r ogs� muliggj�re bruk av domener, som feks i Internet. Til sist b�r en slik adresse kunne bli representert ved et alias som er lett � huske, eks ifi.uio.no, og navneoppslag b�r da kunne foretas effektivt.

  • c) Hva ligger i begrepet 'ruting' ?

Ruting er en funksjon som utf�res av svitsjene (ruterne) i et datanett. I grove trekk inneb�rer denne funksjonen at svitsjen leser mottager-adressen i pakkehodene som ankommer, og bestemmer ut fra denne hvilken retning pakken skal videresendes (velger fysisk link). Det finnes b�de dynamiske og statiske strategier for � foreta dette valget.

4. Ytelse (performance)

  • a) Forklar begrepene 'b�ndbredde' (bandwidth) og 'gjennomstr�mning' (throughput)

'B�ndbredde' benyttes ulikt avhengig av om det er snakk om analoge eller digitale systemer. I det f�rste tilfellet m�les b�ndbredde i Hertz (Hz), eks har en analog telefonlinje ca 3kHz b�ndbredde. N�r det gjelder digitale systemer, refererer b�ndbredde vanligvis kapasiteten til en link m�lt i bit per sekund (bps), ogs� kalt bitrate, overf�ringshastighet, transmisjonsrate etc.

'Gjennomstr�mning' er den faktiske datamengden som kan overf�res p� en link pr sekund (bit/s). Teoretisk maksimal b�ndbredde er ofte uoppn�elig pga. pakketap, flere brukere, maskin med for lav eksekverings kapasitet i forhold til �nsket senderate , etc.

  • b) Hvor oppst�r forsinkelse (delay) n�r en pakke sendes mellom to endemaskiner?

Forsinkelsen oppst�r flere steder: Protokollstakken i avsendermaskinen; unng� kopiering av pakker mellom lagenes buffer, bruk pekere som flyttes. Propagasjonstid; overf�ringsmediet introduserer forsinkelse i form av tiden det tar elektroner � forflytte seg i en kobberledning / fotoner i en fiber. Prosesseringstid; tiden pakken holdes tilbake i mellomliggende noder mens hode analyseres og det ventes p� ledig linje videre. Utsendingstid; avhengig av kapasitet p� linken (eks 1Mbps linje, 10kb pakke gir 10ms utsendingstid for � dytte alle bit ut p� linja. Retransmisjon av feilretting; av pakker ved feilsituasjoner, inkl. evt omruting av pakker ved nodefeil.

  • c) Gj�r rede for begrepet 'tjenestekvalitet' (QoS). Hvilke elementer kan inng�?

Viktige parametre er: overf�ringskapasitet, ende-til-ende forsinkelse, variasjon i forsinkelsen (jitter), akseptabelt pakketap

5. Protokoller

  • a) Gi en definisjon av begrepet 'protokoll' :

En protokoll er regler for kommunikasjon mellom prosesser.

  • b) Hva er hensikten med � benytte lagdelte protokoller (design og anvendelse) ?

Lagdelingen er en m�te � abstrahere systemet p�, og gj�r det lettere � organisere de oppgavene protokollstakken skal inneha. Hvert lag har sine dedikerte oppgaver, og tilsammen vil disse gj�re det mulig � tilby kompliserte tjenester. Fra et gitt lags perspektiv, er det kun laget direkte over og under som er av betydning: det brukes tjenester fra laget under (bygger p�), og det tilbys tjenester til laget over. I tillegg m� et lag kunne samarbeide/ kommunisere med tilsvarende lag p� andre maskiner (piers). Lagdelte protokoller skal i prinsippet v�re modul�re, dvs at man kan skifte ut en protokoll eller et lag i stakken med et annet uten endringer i omliggende lag, noe som krever veldefinerte grensesnitt mellom lagene. I virkelighetens implementasjoner gj�res det mange snarveier i protokollstakken for � oppn� bedre ytelse.

  • c) Skisser OSI modellen og TCP/IP modellen. Hva best�r forskjellen mellom dem i? Hvorfor er de ulike?

Se figur 1-20 og 1-21 i Tanenbaum Grensesnittet mellom lagene inkluderer s�kalte SAP'er (Service Access Point), Siden et lag tilbyr tjenester til laget over, og disse tjenestene leveres via SAP, tegnes SAP inn i modellen p� toppen av det tilh�rende laget, gjerne ogs� med en bufferk� med meldinger som skal leveres. Tjenestebruker er det laget som benytter tjenestene, og man kan gjerne sammenligne dette med prosedyrekall med tilh�rende returverdier: feks vil transportlaget kalle en funksjon i nettverkslaget for � sende en pakke, og returen fra funksjonskallet er meldingene som kommer tilbake fra den kommuniserende motparten.

Den st�rste forskjellen ligger i at TCP/IP modellen ikke har egne lag for de funksjonene OSI modellen har skilt ut i Sesjons- og Presentasjonslag. Nettverkslaget er dessuten ikke formelt delt i tre lag, men IETF har spesifisert protokoller som behandler alle disse lagene. OSI er teoretisk og mer et rammeverk for diskusjon ang kommunikasjon i og med at den spesifiserer kravene til alle lag. OSI modellen er sjelden implementert i sin helhet, bl.a. pga ytelsesproblemer. De to modellene ble laget av to ulike organisasjoner (ISO og IETF/ARPA) med sine ulike syn p� hvor mange lag et kommunikasjonssystem b�r best� av, og hva slags funksjonalitet hvert lag skal inneholde. Med tiden har modellene n�rmet seg hverandre noe.

  • d) Hvor i OSI modellen finner vi f�lgende element:

tjenstekvalitet (QoS): brukes ofte om hvilken garanti et nettverk har for � sende pakker, i form av flytkontroll, retransmittering, b�ndbredde, forsinkelse / gjennomsnittlig forsinkelse. Ansvaret for dette ligger i de 4 nederste lagene av OSI modellen, med hovedvekt p� transportlaget. Tjenestekvaliteten har en verdi�kning oppover i stakken (summerer tjenesterne).

samtaleunivers beskriver hvilke datastrukturer som skal utveksles mellom entitetene p� applikasjonslaget samt hvilke operasjoner som skal utf�res p� disse dataene ved motta. Beskrivelsen er abstrakt, og blir f�rst konkret n�r datastruktur og operasjoner lineariseres og kodes for utveksling mellom endesystemer. N�dvendig for kommuniserende systemer � ha en felles forst�else.

protokoll spesifiserer de regler som gjelder for kommunikasjonen mellom entiteter p� samme lag i to systemer som kommuniserer med hverandre. Det kan finnes mange forskjellige implementasjoner av en og samme protokollspesifikasjon. Finnes p� alle lag.

grensesnitt beskriver eksempelvis skillet mellom lag i modellen (tjenestegrensesnitt), eller skillet mellom to entiteter som kommuniserer p� samme lag i ulike systemer (protokollgrensesnitt).

  • e) Hva er forskjellen p� en "De jure" og en "De facto" standard? Nevn eksempler p� begge

"De jure" betyr vedtatt, i denne sammenheng en standard bestemt av en autorisert, internasjonal standardiserings komit� (ISO, ITU). "De facto" betyr at standarden har blitt til gjennom utbredt bruk, ofte spesifisert av industrikonsortia eller uformelle organisasjoner som IETF (og er mindre tidkrevende enn byr�kratiets De jure, alts� finnes det mange standarder av denne typen)

6. Litt av hvert

a)      En ulempe med noen kringkastingsnett er den kapasiteten som sl�ses bort n�r multiple vertsmaskiner pr�ver � aksessere kanalen samtidig. Anta et enkelt eksempel der tiden deles inn i diskrete �slots�, der n vertsmaskiner pr�ver � benytte kanalen med sannsynlighet p i l�pet av hvert slot. Hvilken br�kdel av slot�ene sl�ses bort pga. kollisjoner?

Vi skiller mellom n + 2 hendelser. Hendelsene 1 til n inneb�rer at tilsvarende vertsmaskin med hell pr�ver � bruke kanalen, dvs. uten at kollisjon oppst�r. Sannsynligheten for hver av disse hendelsene er p(1-p)n-1. Hendelsen n + 1 er en ledig kanal, med sannsynlighet (1-p)n. Hendelsen n + 2 er en kollisjon. Siden disse n + 2 hendelsene representerer alle mulighetene, m� summen av deres sannsynligheter v�re 1. Sannsynligheten for en kollisjon, som er lik br�kdelen av slot�er som sl�ses bort, er da 1-np(1-p)n-1-(1-p)n.

b)      N�r en fil overf�res mellom to datamaskiner, har man to mulige kvitterings-strategier. I det f�rste tilfellet, deles fila opp i pakker som kvitteres individuelt av mottaker; filoverf�ringen som s�dan blir imidlertid ikke kvittert for. I det andre tilfellet, kvitteres ikke pakker individuelt, men hele fila kvitteres n�r den har ankommet. Diskut�r disse to tiln�rmingene.

Hvis nettet tenderer til � miste pakker, er det best � kvittere for hver enkelt, slik at mistede pakker kan retransmitteres. Hvis nettet derimot er meget p�litelig, vil det � sende kvittering p� slutten av hele overf�ringen spare b�ndbredde i det normale tilfellet (men dette krever at hele fila retransmitteres selv om bare en eneste pakke mistes).

c)      Et bilde er 1024 x 768 piksler med 3 bytes/piksel.Anta at bildet ikke er komprimert. Hvor lang tid tar det � overf�re det over en 56 kbps modem-forbindelse?

Bildet er 1024*768*3 bytes eller 2.359.296 bytes. Dette er 18.874.368 bit. Ved en hastighet p� 56.000 bit/s, tar det omtrent 337s � overf�re bildet.

d)      Tr�dl�se nett er lette � installere, hvilket gj�r dem billige fordi installasjon av nett vanligvis koster mer enn utstyret. Likevel har de ogs� noen ulemper. Nevn to av dem.

En ulempe er sikkerheten. Enhver person, som tilfeldigvis er i bygningen, kan lytte p� nettet. En annen ulempe er p�litelighet. Tr�dl�se nett introduserer vanligvis mange feil. Et tredje potensielt problem er levetiden for batterier, siden de fleste tr�dl�se innretninger er mobile.

e)      Nevn to fordeler og to ulemper ved � ha internasjonale standarder for nettverks-protokoller.

En fordel er at hvis alle bruker standarden, kan alle snake med alle. En annen fordel er at utstrakt bruk av enhver standard vil gi brukerne av de resulterende produktene en �konomisk gevinst, slik som f.eks. er tilfellet med VLSI chip�er. En ulempe er at de politiske kompromissene som m� gj�res for � komme fram til internasjonale standarder, ofte leder til teknisk d�rlige standarder. En annen ulempe er at, n�r en standard er tatt i utstrakt bruk, er den vanskelig � endre, ogs� selv om bedre teknikker eller metoder oppdages. Dessuten kan den allerede v�re foreldet n�r den blir vedtatt.

f)       Hva er forskjellen, hvis noen, mellom demodulator delen av et modem og koder delen av en codec?

En koder mottar et vilk�rlig analogt signal og genererer et digitalt signal fra det. En demodulator mottar en modulert sinus-b�lge og genererer et digitalt signal.

g)      PPP er mye basert p� HDLC, som benytter bit stuffing for � unng� at tilfeldige flag bytes inne i datadelen skal skape forvirring. Gi minst en �rsak til at PPP bruker byte stuffing isteden.

PPP ble designet for � bli implementert i programvare, ikke i maskinvare slik som HDLC nesten alltid er (nettverkskort). I en programvare-implementasjon er det mye enklere � jobbe med bytes enn med individuelle bit. I tillegg ble PPP opprinnelig designet for � bli brukt sammen med modemer, og disse mottar og overf�rer data i enheter p� 1 byte ikke 1 bit.

h)      Hva er det minste overhead�en ved � sende en IP-pakke n�r PPP brukes? Her skal du bare regne med overhead�en som introduseres av PPP selv, og ikke IP-hode overhead.

Det minste en ramme kan ha, er to flag-bytes, en protokoll-byte og to sjekksum-bytes, alts� totalt fem overhead bytes pr. ramme.

7. Oppgaver fra Tanenbaum kap. 1

Oppgave 14

Meldinger og byte str�mmer er forskjellig. I en str�m av meldinger holder nettverket rede p� grensene mellom meldinger. I en byte str�m gj�r det det ikke. F.eks. anta at en prosess skriver 1024 bytes ut p� en forbindelse og s� ytterligere 1024 bytes. Mottageren leser da 2048 bytes. Med en meldingsstr�m vil mottakeren f� to meldinger a 1024 bytes.

Oppgave 15

Forhandlinger har � gj�re med � f� begge sider til � bli enige om noen parameter eller verdier som skal benyttes under kommunikasjonen eks maksimum pakkest�rrelse.

Oppgave 18

a) Data link laget
b) Nettverkslaget

Oppgave 19

Rammer innkapsler pakker. N�r en pakke ankommer linklaget vil alt (hode, data, etc) bli innlemmet som datafeltet i rammen. Hele pakken legges i en "konvolutt" (rammen).

Oppgave 20

Med n lag og h bytes addert pr lag er det totale antallet bytes i hodet pr melding nh, slik at det feltet som g�r med til headere er hn. Den totale meldingsst�rrelsen er M + nh, slik at den delen av b�ndbredden som sl�ses bort i headere er hn / (M+hm)

Oppgave 27

Lyshastigheten i en koakskabel er omtrent 200.000 km/s, som er 200 m/microsec. Ved 10 Mbps tar det 0.1 microsec � overf�re et bit. S�ledes varer bitet0.1 microsec i tid og i l�pet av denne tiden vil det bevege seg 20 meter. Et bit er s�ledes 20 meter langt her.

Oppgave 29

Tenk p� "the hidden terminal problem". Anta et tr�dl�st nett med fem stasjoner. A til E, slik at hver av dem bare er innenfor rekkevidden av sin n�rmeste nabo. Da kan A snakke til B samtidig som D snakker til E. Tr�dl�se nett har en potensiell parallell funksjonalitet, og i dette henseende avviker det fra Ethernet.