Forslag til prosjekter - løp 2

Her er en liste med forslag til prosjekter til løp 2 i prosjektet. Alle prosjektforslagene er relativt åpne, og gir rom for egne justeringer. Ta kontakt med faglærer for nærmere informasjon. Du kan også definere et helt eget prosjekt, basert på egne interesser, jobb eller studier.

Listen gir bare en svært overfladisk beskrivelse av hver oppgave. Ta kontakt med faglærer hvis du er interessert i en bestemt oppgave. 

  1. Demo av Newton's metode. Lag et GUI som demonstrerer Newton's metode for å løse ikke-lineære likninger på formen f(x) = 0, som beskrevet i oppgavene 6.4, 11.5 og 11.9 i boka "Python scripting for computational science". I boka beskrives bruk av gnuplot som plotteprogram, men verktøy som f.eks. matplotlib kan brukes. 

  2. Finn avhengigheter i script. Et vanlig problem med moderne applikasjoner er at de bygger på en mengde biblioteker som en bruker kanskje ikke har. Spesielt krever script Python ofte en rekke moduler/pakker. Lag et verktøy som leser et Python-script og rekursivt finner avhengigheter av moduler/pakker. 
  3. Lag en værmeldingstjeneste (utvidet pent.no). I dag har man en rekke værmeldinger på web, og ofte vil man sammeligne varselet fra ulike tjenester. Lag et script som henter inn værsider (for et aktuelt geografisk område) fra ulike tjenester, trekker ut værinformasjonen i hver side og kombinerer alt i en kompakt webside (uten reklame og linker til irrelevante saker). Prosjektet bør konsentrere seg om et bestemt geografisk område (f.eks. Oslo), men hvis flere jobber sammen, kan man se om området kan velges av brukeren.

  4. Numerisk metode; baklengs Euler. Implementer en implisitt Eulers metode for å løse ordinære differensiallikninger. Input til programmet skal være en funksjon som spesifiserer høyresiden i likningen, som ODE-løserne i scipy.odeint, og en massematrise som muliggjør løsning av differensial-algebraiske likninger.

  5. Implementer et enkelt spill. Programmer et velkjent spill, enten med GUI eller web-grensesnitt. For å gjøre dette gjennomførbart bør man velge et svært enkelt spill, og heller legge ressurser i god implementasjon og et godt brukergrensesnitt.
  6. Håndtering av masseutsendt mail (spam). Du har en fil med navn og email-adresser linje for linje. Bruk email-modulen i Python til å sende mail til hver adresse. Dette gir normalt mange automatiske svar på grunn av feil mailadresser. Lag et Python-script som henter ut Inbox'en fra gmail etc, finner meldinger om Undelivered message og sletter disse fra mail-listen. 

 

Publisert 27. sep. 2013 16:02 - Sist endret 27. sep. 2013 16:02