Påmelding
Søknadsfrist 7. oktober 2024
Søk opptak i EVUweb
Søknader blir behandlet og besvart etter søknadsfrist
Emneansvarlige
Kristin Braa
Kristin underviser blant annet innen forskningsmetoder, forskningsstrategier og forskningsdesign.
Marit Oppen
Marit har jobbet som økonom i flere organisasjoner, og har forelest i kvantitativ metode siden 2004.
Kort om emnet
Emnet skal gi en oversikt over sentrale metoder, verktøy og utfordringer for problemutredning og problemløsning i forbindelse med forskning og allment analytisk arbeid. Emnet skal gi studentene tilstrekkelig metodekunnskap for å kunne skrive gode prosjektoppgaver i de andre Etter- og Videreutdannings-emnene, og det anbefales derfor at emnet tas tidlig i studieløpet, gjerne som første emne. ITEVU4040 er en videreføring av ITLED4041, og erstatter sammen med ITLED4050 det tidligere metodeemnet ITLED4040 .
Emnet er en del av Master i Digitalisering og ledelse.
Innholdet i emnet vil være sentrert rundt følgende temaer:
- Kort innføring i vitenskapsteori
- Hva er forskning og hva er utredning?
- Fra idé til problemstilling
- Hva har andre har funnet ut: Om teori og litteratursøk
- Valg av forskningsstrategi
- Valg av design
- Eksperimentelt
- Tverrsnittsundersøkelse
- Longitudinelle undersøkeleser
- Case
- Teknikker for datainnsamling
- Intervjuer
- Observasjon
- Dokumentanalyser
- Spørreundersøkelse
- Eksperiment
- Dataanalyse
- Kvalitativ analyse
- Kvantitativ analyse
- Hvordan presentere funn på en troverdig måte
- Vurdering av kvalitet på egne undersøkelser gjort i forbindelse med prosjektoppgavene
- Vurdering av kvaliteten på studier andre har gjort
- Kobling av egne funn opp mot forskningslitteratur
- Etiske problemstillinger en kan møte ved utføring av studier i forbindelse med prosjektoppgavene
Hva lærer du?
Studentene skal etter å ha tatt emnet:
- ha fått grunnleggende innsikt i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, dvs innsikt i forskningsprosessens faser og design
- ha fått grunnleggende innsikt i de sentrale metodiske utfordringer man møter ved gjennomføring av forsknings- og utredningsprosjekter, herunder hvordan en kan gjennomføre undersøkelser i forbindelse med prosjektoppgavene
- kunne redegjøre for styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign (kvalitativ og kvantitativ)
- ha en grunnleggende forståelse av hvordan en kan vurdere kvaliteten på andres studier
- kunne formulere et forskningsspørsmål (problemstilling) og tilhørende forventninger (hypoteser) på basis av etablert kunnskap (teori og tidligere forskning)
- kunne velge relevante case for å belyse problemstillingen i prosjektoppgavene
- kunne gjennomføre datainnsamling og dataanalyser med et passende omgang for en prosjektoppgave
- kunne presentere relevante funn fra egne studier og vurdere troverdigheten av disse
- ha forbedret sin evne til å kritisk vurdere resultater ved ulike forskningsdesign
- ha forbedret sin evne til å orientere seg blant ulike metoder, og velge den metoden som er best egnet for å besvare problemstillingen
- ha forbedret sin evne til å reflektere over forholdet mellom egne funn og tidligere forskning
- ha forbedret sin evne til å være seg bevisst akademiske og etiske prinsipper for åpenhet, upartiskhet, presisjon, konsistens, etterprøvbarhet og etterettelighet. Dette innebærer også å kjenne betydningen av å være åpen for kritikk og forskjellen på dokumenterbar kunnskap og meningsytring
Opptak til emnet
Søk opptak i EVUweb
- Lenken ovenfor tar deg til opptaksportalen EVUweb.
- Velg «Universitetet i Oslo» som institusjon.
- Klikk på knappen «Registrer søknad».
- Logg inn med ID-porten, Feide eller eIDAS.
- Endre eventuelle brukeropplysninger og opprett bruker.
- Følg instruksjonene i søknadsskjemaet og fullfør.
Obligatoriske forkunnskaper
Generell studiekompetanse
Minimum to års relevant yrkeserfaring
Overlappende emner
Undervisning
Undervisningen består av en tredagers samling. Det beregnes i snitt fire timer forelesninger og tre timer studentaktiviteter pr. dag.
Eksamen
Dette emnet har skriftlig digital eksamen (4 timer) som normalt avholdes i Silurveien rundt seks uker etter siste undervisningsdag.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.