Påmelding
Søknadsfrist 9. september 2024
Søk opptak i EVUweb
Søknader blir behandlet og besvart etter søknadsfrist
Emneansvarlig
Kristin Braa
Kristin underviser blant annet innen forskningsmetoder, forskningsstrategier og forskningsdesign.
Marit Oppen
Marit har jobbet som økonom i flere organisasjoner, og har forelest i kvantitativ metode siden 2004.
Kort om emnet
Emnet gir en grundig innføring i muligheter og begrensninger ved ulike typer forskningsstrategier og forskningsdesign.
Emnet er en fortsettelse av ITEVU4040 – Gjennomføring av prosjekter i egen virksomhet/ITLED4041 og skal tas som det siste emnet før studentene søker om opptak til masteroppgaven i IT og ledelse.
Emnet er en del av Master i Digitalisering og ledelse.
Hva lærer du?
Etter å ha fullført emnet vil studenten:
- ha en dypere forståelse av egenarten ved kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, og hvilke implikasjoner dette har måten å arbeide med det empiriske materialet
- ha en dypere forståelse av de sentrale metodiske valgene som må gjøres i forskning, og hvilken betydning disse valgene kan ha for troverdigheten av studiene. Dette vil i stor grad også kobles direkte til gjennomføring av egne studier i forbindelse med masteroppgaven
- kunne lese empiriske studier kritisk og diskutere hvorvidt metodene som har blitt anvendt har vært velegnet
- kunne formulere gode forskningsspørsmål (problemstillinger) og tilhørende forventninger (hypoteser) på basis av etablert kunnskap (teori og tidligere forskning)
- kunne velge hensiktsmessige fremgangsmåter for å innhente og analysere data
- kunne rapportere funn på en troverdig måte, herunder kritisk reflektere rundt hvor mye funnene kan generaliseres
- kunne redegjøre for styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign (kvalitativ og kvantitativ)
- ha fått en grunnleggende forståelse av hvordan kvalitativ og kvantitativ metode skal fremstilles i en masteroppgave
- ha forbedret sin evne til å kritisk vurdere resultater ved ulike forskningsdesign
- ha forbedret sin evne til å orientere seg blant ulike metoder, og velge den metoden som er best egnet for å belyse problemstillingen
- ha forbedret sin evne til å være seg bevist akademiske og etiske prinsipper for åpenhet, upartiskhet, presisjon, konsistens, etterprøvbarhet og etterrettelighet. Dette innebærer også å kjenne betydningen av å være åpen for kritikk og forskjellen på dokumenterbar kunnskap og meningsytring
Opptak til emnet
Søk opptak i EVUweb
- Lenken ovenfor tar deg til opptaksportalen EVUweb.
- Velg «Universitetet i Oslo» som institusjon.
- Klikk på knappen «Registrer søknad».
- Logg inn med ID-porten, Feide eller eIDAS.
- Endre eventuelle brukeropplysninger og opprett bruker.
- Følg instruksjonene i søknadsskjemaet og fullfør.
Obligatoriske forkunnskaper
Generell studiekompetanse
Minimum to års relevant yrkeserfaring
Overlappende emner
Undervisning
Undervisningen består av en tredagers samling. Det beregnes fire timer forelesninger og tre timer studentaktiviteter pr. dag. Underveis skal studentene finne frem til problemstillingen for egen masteroppgave, utarbeide et forskningsdesign, en plan for datainnsamlingen og for hvilke metoder som skal benyttes.
Til første samling skal studentene utarbeide et tre siders notat hvor den første halvparten inneholder refleksjoner rundt metodiske utfordringer studenten har møtt i forbindelse med de ulike prosjektoppgavene. Den siste halvparten inneholder et utkast til problemstilling og et forslag til forskningsdesign. Dette notatet skal distribueres i grupper, og studentene skal opponere på andres utkast til forskningsdesign for å sammen hjelpe hverandre til å utvikle mer solide forskningsdesign.
Eksamen
Prosjektrapport. Prosjektarbeid underveis må være godkjent før avsluttende eksamen.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Studenter som dokumenterer gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan ta utsatt eksamen i starten av neste semester.
Det tilbys ikke ny eksamen til studenter som har trukket seg under ordinær eksamen, eller som ikke har bestått.
Mer om eksamen ved UiO
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.