25. oktober (1. time): IT og ledelse

Lars Groth

Kort oppsummering:

IT har ikke forandret mennesket. Menneskets mest grunnleggende egenskaper endrer seg svært langsomt, såpass langsomt at vi fortsatt kan lese Sun Tzu, Konfutse, Platon, Kongespeilet og Machiavelli med stort utbytte. Sun Tzus (544-496 f.kr.) “Krigens kunst” er faktisk pliktig lesning for ansatte i CIA. Det betyr at alt vi har lært gjennom historie og forskning om mennesker og ledelse fortsatt er gyldig kunnskap. Selv i IT-prosjekter er det ledelse og organisasjon som er nøkkelen for å lykkes – det er sjelden at det er teknologien som skaper problemene.

IT er mye mer enn mobiltelefoner, nettbrett og apper. Det er i serverrommene vi finner de applikasjonene som er bærende for IT-bruken i næringsliv og forvaltning. Skjermbilder og funksjonalitet i applikasjoner som SAP er derfor mye mer sentrale enn appene på IPhone.

Hovedutfordringen med IT er ledelse, ikke teknologi. Organisasjoner – spesielt store organisasjoner – er komplekse systemer i seg selv, og kompleksiteten blir ikke mindre når vi dytter store og komplekse datasystemer inn i dem. For å lykkes med systembruken er det derfor ikke selve teknologien som er det sentrale, men styringen og bruken av den. Selv når vi tilsynelatende opererer på teknisk nivå, som ved etablering av samvirke mellom systemer eller ved utforming av systemarkitektur, involverer det gjerne problemstillinger som i bunn og grunn dreier seg om organisasjon og ledelse. Det er derfor forbløffende at man kan være interessert i utvikling av datasystemer som skal brukes i arbeidsprosesser i næringsliv og forvaltning uten samtidig å være interessert i organisasjon og ledelse – like forbløffende som at organisasjonsforskere i helt minimal grad interesserer seg for informasjonsteknologi. Utvikling og anvendelse av informasjonsteknologi i organisasjoner er per definisjon et tverrfaglig område.

Ledelse dreier seg om å få ting gjort gjennom andre mennesker. Ledelse dreier seg om det samme som på Sun Tzus og Platons tid – det dreier seg om å forstå oppgavene, prioritere dem fornuftig, velge gode medarbeidere og inspirere dem til å gjøre sin del av den totalen man skal levere.

Publisert 16. okt. 2011 17:15 - Sist endret 7. feb. 2020 16:00
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere