Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
29.08.2006Jo Herstad  Lille auditorium  Generelt om kurset, forventninger og ønsker, introduksjon i HCI, Kapittel 1  HCI-læreboka sitt nettsted. Merk, her ligger også lysarkene for hvert kapittel. 
05.09.2006Jo Herstad    Kapittel 2 og 3  Forståelse av interaksjon - og forståelse av brukere er temaet for denne sesjonen. Se artikkelen Interface: an evolving concept av J. Grudin for inspirasjon.  
12.09.2006Alma Culén    Kapittel 3.4 og litt til  Information Visualization pdf 
19.09.2006Alma Culén    Fortsettelse om Info Vis + Kapittel 4   Litt till om info vis + Chapter 4 slides 
26.09.2006Alma Culén    Kapittel 5. Foilene fra boka.   Første projektet gis ut. Her er beskrivelsen på engelsk, og her på norsk. Levering 13.oktober 2006. Norsk bruksanvisning, English instruction manual 
03.10.2006undervisningsfri       
10.10.2006Alma Culén     Kapittel 6 og 7  Powerpoint fra boken. Se websiden from Royal College of Art for presentasjonsideer. Den 13.10 lever oppgavene til gruppelærere i pdf. 
17.10.2006Jo Herstad    Resten av kapittel 7, samt om NordiCHI 2006  Takk for alle innleveringene av del 1 av prosjektet.

Nedenfor følger noen retningsliner for de neste innleveringene.

1. Struktur:

Prosjektrapportene skal inneholde følgende tre seksjoner:

  • Brukerforståelse
  • Evaluering
  • Prototype/design

2. Kopling til litteratur:

Det skal være minst fem konkrete referanser til pensum. Det oppfordres også til å ta med referanser til artikler og bøker som er utenfor pensum.

3. Omfang:

Siste leveranse (den kumulative sluttrapporten) skal være på maksimum 15 sider. De som har ønske om å levere mere kan gjøre dette i ett eller flere vedlegg.

4. Prototyper/design:

Kravet til prototypen er at den skal være testbar. Det vil si at det skal være mulig å gjennomføre evalueringer ved hjelp av prototypene. 

24.10.2006Jo Herstad    Kapittel 8   
31.10.2006Jo Herstad    Kapittel 9, 10  En gruppelærerens enda mer detaljert beskrivelse av den andre innlevering:I første oblig beskrev du hvordan du vil bruke kunnskapene du tilegnet deg i kap 1-6, i prosessen videre. Nå skal du gjøre nettopp dette.

Uansett hvilket prosjekt du har valgt, har du gjort deg en del tanker om brukere, mulige brukssituasjoner, scenarioer etc. Denne gangen ønsker vi at du gjør følgende:

1) Bruk minst en av teknikkene - den du mener er best egnet innenfor rammene av ditt prosjekt - for datainnsamling beskrevet i kap 7, for å oppnå en bedre forståelse av kravene til ditt sluttprodukt (webguide/nytt UI/gadget). 2) Lag minst to low-fi prototyper av forskjellige konseptuelle design, se kap 8. 3) Test disse på minst to potensielle brukere. Begrunn valget av brukere og testmetode. Beskriv funnene dine. 4) Lag en hi-fi prototype av det endelige produktet, basert på det du har funnet så langt.

Du behøver ikke gjøre dette veldig vanskelig om du ikke vil -- det er ganske enkelt snakk om å oppnå en forståelse av hva brukeren trenger/ønsker, komme opp med noen idéer basert på disse ønskene, teste idéene og deretter lage et mer gjennomarbeidet forslag. Det gjennomarbeidede forslaget kommer du til å få bruk for i neste oblig - det skal testes/evalueres og endres basert på evalueringen.

Et viktig poeng her er: BRUK BOKEN! Hvis du lurer på hvilken teknikk du skal velge for datainnsamling -- les kap 7. Når du har valgt teknikk skriver du hvorfor du valgte nettopp denne, basert på beskrivelsen av fordeler og ulemper i boken. Det samme gjelder for alt annet; ta de valgene du tar basert på det boken (og annen litteratur) sier, og sørg deretter for at du skriver både om valget og begrunnelsen for valget,med referanser. Eksempel: "For å oppnå en bedre forståelse av X har jeg valgt å bruke teknikk Y, ettersom denne gir en god forståelse av Z innenfor rammene av Æ (Preece, Rogers, Sharp 2002)". Det er satt som eksplisitt krav at du har med minst fem referanser til litteraturen i denne obligen.

Når det gjelder lengde: sluttrapporten, alt inkludert, skal være på 15 sider pluss vedlegg. Det vil si at en passende lengde for denne obligen er 5-10 sider, avhengig av hvor mye jobb du legger i det. Hvordan du fordeler innholdet mellom hovedrapport og vedlegg er opp til deg -- noen av dere liker å skrive mye, og vil dermed legge alle prototyper, testutskrifter, analyser osv i vedlegg, mens andre sannsynligvis vil skrive veldig lite og fylle opp med figurer midt i teksten. Det vi ser etter, er om du faktisk har lest boken, og skjønt hvordan du skal bruke det som står der.

Husk å strukturere teksten under overskriftene

  • brukerforståelse
  • prototype/design
  • evaluering
  
07.11.2006Jo Herstad    Kapittel 11, 12  Andre innlevering (fredag, 10.11.). 
14.11.2006Alma Culén     Kapittel 13, 14   
21.11.2006Jo Herstad    Kapittel 15, samt oppsummering + video om tid  En spørreundersøkelse fra Sintef 
28.11.2006Alma Culén     Forberedelse for eksamen, oppsummering  Tredje innlevering (tirsdag 28.11 klokka 15:00, til gruppelærere). 
Publisert 23. aug. 2006 13:49 - Sist endret 28. nov. 2006 13:40