Eksamen og gjennomf�ring av INF3330/4330 H05

Karakterene i emnet er best�tt/ikke-best�tt. Det tilbys fire alternative l�p for � gjennomf�re emnet:
  1. L�p 1: Mappe-eksamen med 80% av alle ukeoppgaver. Det gis 64 oppgaver. Av disse m� 51 (=80%) godkjennes ved oppm�te p� gruppene. Oppgavene 3.15, 6.17, 11.10, B.4, B.8, B.11, B.12 30/11 - 2/12 danner til sammen et prosjekt og alle disse m� v�re med i mappen - det betyr at dette er et slags hjemmeprosjekt/hjemmeeksamen med tilh�rende oppm�teplikt p� en av gruppene 30/11 - 2/12. En mindre del av studentene trekkes ut til muntlig midtveis-eksamen. Alle m� opp til en enkel avsluttende skriftlig eksamen.

  2. L�p 2: Mappe-eksamen med 40% av alle ukeoppgaver + prosjektoppgave. Av de totalt 64 oppgavene kreves 26 (=40%) oppgaver godkjent ved oppm�te p� gruppene. I tillegg m� man gjennomf�re en prosjektoppgave av ca 65 timers omfang (= 8 arbeidsdager). Temaet for prosjektoppgaven er valgfritt, studentene kan arbeide i grupper p� inntil tre, og prosjektet m� v�re godkjent av gruppel�rer/foreleser innen 1. desember (NB: merk at denne fristen er endret som f�lge av at fakultetet forlanger at alle obliger m� v�re godkjent senest 14 dager f�r eksamen - eksamen ble fastsatt en god stund ut i dette semesteret). En mindre del av studentene trekkes ut til muntlig midtveis-eksamen. Alle m� opp til en enkel avsluttende skriftlig eksamen.

  3. L�p 3: Mappe-eksamen med et m�nedsprosjekt. Det kreves gjennomf�ring av prosjekt med omfang ca 160 timer (= 1 m�neds arbeid). Prosjektforslag m� innleveres til kursledelsen innen 15. september, og prosjektrapport m� v�re godkjent innen 10. november. Prosjektet presenteres i plenum p� siste forelesning. Man m� opp til avsluttende skriftlig eksamen. (Dette l�pet er tiltenkt de som har gode kunneskaper om programmering, generelt og scripting i Perl og Python spesielt, slik at det er noe meningsl�st � gj�re et stort antall enkle oppgaver. I stedet kan man gj�re et omfattende programmeringsprosjekt, gjerne knyttet til jobb eller master/phd-oppgave.)

  4. L�p 4: Mappe-eksamen med tre obliger. Dette er et tradisjonelt kursopplegg med tre st�rre obligatoriske oppgaver, prosjektoppgave som i l�p 2, pluss muntlig midtveis-eksamen og en avsluttende skriftlig eksamen. Prosjektoppgaven m� v�re innlevert og godkjent innen 10. november, og den skal presenteres i plenum p� siste forelesning (ca 10 min). L�pet er ment for dem som med god grunn ikke har anledning til � m�te p� gruppeundervisningen jevnlig (typisk at man bor langt fra Oslo eller at arbeidsgiver ikke gir tillatelse til � m�te p� noen av gruppetimene). Foreleser godkjenner hvem som f�r anledning til � f�lge dette l�pet p� grunnlag av skriflig s�knad med n�dvendig dokumentasjon (f.eks. brev fra arbeidsgiver).
Det er bare l�p 3 og 4 som krever individuell godkjenning av foreleser i starten av kurset. Man kan alts� velge fritt mellom l�p 1 og 2 mens kurset g�r. Hvis man sikter p� l�p 1, m� man v�re n�ye med � gj�re oppgaver tidlig i kurset (dette er pedagogisk lurt uansett, dessuten �ker oppgavemengden og vanskelighetsgraden betydelig mot slutten av kurset). De som g�r glipp av for mange grupper, kan hoppe over fra l�p 1 til l�p 2.

Krav til eget arbeid

Det er underforst�tt at hver oppgave som inng�r i mappen er utf�rt og innskrevet av studenten selv. Dette er i tr�d med Ifi's regler om obligatorisk hjemmearbeid. Dersom en besvarelse er sv�rt lik en annen students besvarelse (og oppgaven ikke er sv�rt enkel/kort eller at det er bare en naturlig m�te � skrive programmet p�), skal navn p� samarbeidspartnere skrives �verst i filen.

Vi oppfordrer til samarbeid og diskusjon rundt oppgavene, men en m� alltid kunne forklare og forsvare alle sider av en besvarelse. Hvis gruppel�rer er i tvil om dette er oppfylt (selv i bare en oppgave), kan gruppel�rer be studenten i etterkant av timen, eller s� fort det lar seg arrangere, redegj�re for den aktuelle oppgaven. Dersom redegj�relsen fortsatt etterlater tvil om tilstrekkelige kunnskaper, kalles studenten inn til en kontroll av obliger. Her vil to fagl�rere v�re til stede og be studenten forklare et vilk�rlig sett av oppgavene som til da skal inng� i studentens mappe. Enhver oppgave som ikke forklares tilfredstillende vil underkjennes og kan ikke inng� i mappen.

Innlevering av oppgaver

NB: Reglene her er endret 19/9 2005. N� skal oppgavene for alle som f�lger l�p 1 og 2, leveres elektronisk hver uke p� http://www.ifi.uio.no/~inf3330/upload. Klokken 16.00 p� fredag stenges denne siden for innlevering av ukens oppgaver (unntak er f�rste uke - de oppgavene kan leveres innen 23. september kl 16). For � f� godkjent m� alts� en oppgave f�rst v�re godkjent p� en gruppetime og dermed v�re elektronisk innlevert i tide.

Siden vi n� fortl�pende samler inn oppgaver, er det ikke n�dvendig � sende inn en tarball med hele mappen til slutt i kurset.

Prosjektoppgave

Forslag til prosjektoppgave (gjerne presist formulert i en epost) m� godkjennes av gruppel�rer. Prosjektet best�r av Merk at timelisten er spesielt viktig dersom programmer ikke fungerer tilfredsstillende; du kan gjennom den overbevise gruppel�rer om at du har gjort en tilstrekkelig innsats for � f� godkjent prosjektet. Timelisten skal vise ca 65 timer arbeid (= 8 dager) for gjennomsnittstudenten. Dette er under forutsetning av at relevante temaer, som er forelest i kurset, er ford�yet p� forh�nd (du kan alts� ikke sette opp fem dager til � lese om GUI-programmering og s� lage en enkel GUI p� en dag og deretter bruke to dager til demo og dokumentasjon). Tilsvarende vil studenter med solid programmeringserfaring i Perl/Python kunne gjennomf�re et godt nok prosjekt p� et par-tre dager.

Filer og dokumenter som inng�r i prosjektet lagres i en logisk og ryddig katalogstruktur, og en tarfil med katalogtreet sendes til gruppel�rer for godkjenning.

Prosjektet m� ha en viss bredde av elementer fra Python eller Perl. Det betyr at programmer normalt skal ha GUI- eller Web-grensesnitt med mindre det er gode grunner for noe annet. Prosjektet er for�vrig en glimrende anledning for � l�re om moduler som ikke er tema i kurset.

Vi anbefaler � sette av de to f�rste ukene i november til prosjektet. Da burde man ha gjort de fleste av oppgavene i mappen og ha et godt grunnlag for prosjektet. Samtidig blir man ferdig f�r den intensive eksamensperioden. Siste frist for godkjenning 1. desember - lever inn i god tid f�r denne fristen slik at du har litt tid til � forbedre prosjektet hvis dette ikke godkjennes i f�rste runde.

Det har v�rt innlevert en mengde sv�rt imponerende prosjekter i kurset - noen ganger er det nesten magisk for mye studenter kan f� til p� noen f� dager. De fleste l�rer veldig mye av prosjektet og hever modningsgraden av stoffet i kurset (dette ser vi p� muntlig eksamen). Det anbefales derfor sterkt � satse p� l�p 2!

Muntlig og skriftlig eksamen

Form�let med b�de muntlig midtveis og avsluttende skriftlig eksamen er � kontrollere at studenten behersker helt grunnleggende kunnskaper i kurset. Oppgavene vil v�re klare p� forh�nd (de blir en videre utvikling av tidligere oppgaver til muntlig eksamen H99-H04, pluss evt. noen av ukeoppgavene). For dem som har jobbet selvstendig med oppgaver og evt. prosjekt, vil eksamen kreve lite forberedelser.

Noen f� studenter kan komme opp til muntlig midtveis-eksamen. En del av disse vil v�re vilk�rlig valgt ut mens andre vil bli valgt ut p� grunnlag av mistanke om ureglementert oppf�rsel p� gruppene (dvs brudd p� noen av reglene p� denne siden).

M�nedsprosjekt

M�nedsprosjektet er f�rst og fremst et tilbud til studenter om � gj�re noe mer omfattende (og gjerne mer avansert) enn det som tilbys gjennom oppgavene i kurset og evt. en kort 8-dagers prosjektoppgave. Omfanget av m�nedsprosjektet er 160 timer (4 uker a 40 timer). Prosjektet skal gjennomf�res som et profesjonelt industriprosjekt, dvs. at det skal v�re prosjektforslag, timelister, dokumentasjon/rapport og presentasjon. Kvaliteten m� v�re p� et profesjonelt niv� ("ting m� virke og se pent ut"). Programvaren m� utvikles hovedsaklig i Perl og/eller Python, men man er fri til � plukke opp moduler og andre verkt�y man kan eller vil sette seg inn i (som eksempel kan vi nevne et glimrende m�nedsprosjekt fra h�sten 2001 der det ble utviklet et Python script som sendte data frem og tilbake mellom ulike Microsoft applikasjoner og automatiserte en tidligere manuell l�nnsutbetalings-prosess i staten).

Prosjektforslag og prosjektrapport m/programvare innleveringsfrister - se over. Prosjektrapporten skal foreligge som Web-sider og inneholde prosjektforslag, motivasjon, beskrivelse, demonstrasjoner, programvare, timeregnskap, erfaringer mm. Studenten presenterer sitt prosjekt i plenum p� siste forelesning, som et godt forberedt, profesjonelt foredrag p� 15 min. Det skal f�res et timeregnskap over gjennomf�ringen av prosjektet til hjelp for godkjenningsprosessen. Studenten m� opp til muntlig eksamen.

Jeg fullf�rte nesten i fjor, hva gj�r jeg i �r?

Du m� for alle oppgavene du gjennomf�rte i fjor fremvise papirkopier med karakterer p�f�rt av de som rettet. Dette m� gis til gruppel�rer som kontrollerer oppgavene opp mot hva som ble elektronisk registrert som godkjent i fjor. Delta p� nok grupper i �r slik at du kan levere en komplett mappe. For alle nye: Pass p� � ta vare p� de papirkopien av de godkjente oppgavene!

Hva skal man s� velge?

Med mindre man er i en spesiell situasjon, f.eks. i arbeidslivet, som p�tvinger l�p 4, st�r valget mellom l�p 1, 2 og 3. M�nedsprosjektet i l�p 3 krever forholdsvis mye oversikt over scripting i Perl/Python f�r 1. oktober (pga. innleveringsfristen for prosjektforslaget) s� dette l�pet krever egentlig at man har god kjennskap om Perl/Python p� forh�nd. Fordelen med m�nedsprosjektet er at man f�r anledning til � gjennomf�re et st�rre programmeringsprosjekt innen sitt eget interesseomr�de (det er f� andre muligheter til dette f�r masteroppgave - og ikke alltid da heller!). For de fleste studenter st�r valget derfor mellom l�p 1 og 2. Faglig sett vet vi at 8-dagers prosjektet gir stort l�ringsutbytte, s� l�p 2 er utvilsomt hva vi anbefaler. Hovedproblemet med prosjektet er at det naturlig nok m� uf�res mot slutten av undervisningsperioden, og arbeidet kan komme i konflikt med eksamensforberedelser i andre kurs. Man f�r selvf�lgelig st�rst fleksibilitet ved � tenke l�p 1 i starten, slik at man gj�r oppgavene hver uke, og s� utsetter valget til senere i semesteret.