Sensorveiledning for muntlig eksamen i TEK4110, høst 2019

Studenten vurderes etter sin generelle forståelse av emnet: lysets egenskaper, prinsipper for avbildning og virkemåte til noen optiske instrumenter. Første del av eksamen er en problemløsingsoppgave i geometrisk optikk, slik som de oppgavene som ble gjennomarbeidet i øvingstimene. Studenten tildeles en oppgave og får 15 min for å forberede seg. Etter det får studenten 30 min til å presentere oppgavens løsning, muntlig og med enkle skisser etter behov. Et ark med de grunnleggende  formlene for avbildning vil bli delt ut til studenten, og blir lagt ut på semestersiden før eksamen. Det er forutsatt at studenten kan forklare i hvilken sammenheng disse gjelder og er i stand til å bruke disse formlene riktig. De siste 20 minuttene av eksamen blir en konvensjonell muntlig eksamen med spørsmål knyttet til lysets egenskaper. Eksaminatorene har ansvar for å holde tiden, og må gå videre selv om studenten ikke er helt ferdig med presentasjon av første del. Det som er viktig for vurderingen er i hvilken grad studenten demonstrerer forståelse og oversikt over fagstoffet. De to delene av emnet vurderes med lik vekt.​ For masterstudenter vil den obligatoriske oppgaven være del av vurderingen.

The student will be assessed by the general understanding of the course topics: the properties of light, the principles of imaging, and the function of some optical instruments. The first part of the exam is a problem solving exercise in geometrical optics, similar to the exercises in the lectures. The student is assigned a problem and has 15 minutes to prepare. Then the student has 30 minutes to present the solution, orally or aided by simple sketches as needed. A a sheet with the basic formulas of imaging will be handed out, and will be published on line before the exam. The student should understand the context in which the formulas are valid, and should be able to apply the formulas correctly. The last 20 minutes will be a conventional oral exam with questions related to the properties of light. The examiners will keep track of time, and may have to move on even if the presentation of the first part is not completely finished. The assessment is mainly based on the student's understanding and overview of the course material. The two parts of the course are weighted equally. For master students, the​ obligatory assignment report will be part of the basis for assessment.

Generelle retningslinjer:

A             Fremragende    Fremragende prestasjon der kandidaten viser meget god oversikt over emnet. Presentasjonen viser at kandidaten både behersker begrepene, anvendelsene og det tekniske apparatet, og at han/hun har meget god oversikt over de tematiske sammenhengene. Innenfor pensumets rammer fremstår kandidaten som en fullverdig samtalepartner for eksaminator og sensor. Fremstillingen er klar, presis og velorganisert med korrekt bruk av fagterminologi. Noen mindre unøyaktigheter kan tillates.

B             Meget god          Meget god prestasjon der kandidaten viser oversikt og innsikt. Kandidaten kan på en meget god måte gjøre rede for sentrale begreper, anvendelser og argumenter, og hun/han kan presentere viktige temaområder på en måte som viser at med noen mindre unntak er pensum fordøyet og bearbeidet. Fremstillingen er klar og presis med riktig bruk av fagterminologi.

C             God       Gjennomsnittlig prestasjon der kandidaten viser god forståelse av sentrale deler av kurset. Kandidaten kan gjøre rede for hovedtrekkene i de fleste sentrale begreper, anvendelser, og argumenter, men presentasjonen viser tegn på manglende oversikt og/eller selvstendighet. Fremstillingen er grei å forstå, men kan ha en del formelle mangler.

D             Nokså god           Prestasjon under gjennomsnittet der kandidaten viser god kjennskap til de sentralene delene av emnet, men har vanskelig for å presentere begreper, anvendelser og argumenter på en fullverdig måte. Kandidaten viser tydelige tegn på manglende oversikt. Fremstillingen er forståelig, men unøyaktig og med formelle mangler.

E              Tilstrekkelig        Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Presentasjonen viser at kandidaten har kjennskap til grunnleggende begreper, anvendelser og teknikker fra flere deler av kurset, men har vanskelig for å beskrive argumenter og sammenhenger utover det aller mest grunnleggende. Fremstillingen er stort sett forståelig, men røper klare feil og misforståelser.

F              Ikke bestått        Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene. Presentasjonen viser manglende kjennskap til sentrale teknikker, begreper og anvendelser, eller manglende evne til å beskrive innholdet i og sammenhengen mellom sentrale deler av pensum. Presentasjoner som bare viser beherskelse av en avgrenset del av emnet, vil normalt havne i denne kategorien.

Publisert 29. nov. 2019 22:11 - Sist endret 29. nov. 2019 22:11