Sensorveiledning TEK4120, vår 2019

I muntlige eksamen får kandidaten utlevert et ark med 5 hovedspørsmål. Hvert hovedspørsmål inneholder 2 eller 3 delspørsmål med underpunkter.

Kandidaten skal velge å svare på 4 av de 5 oppgitte hovedspørsmålene. Kandidaten kan benytte noe tid til å lese gjennom og forberede seg etter at spørsmålene er gitt. Kandidaten kan velge hvilken rekkefølge spørsmålene besvares. Kandidaten får tilgang til papir og skrivesaker som kan brukes som hjelp i besvarelsen.

Total eksamenstid pr kandidat er 45 minutter. Faglærer vil passe tiden. Kandidaten oppfordres imidlertid til å være bevisst på tidsbruken slik at alle de 4 valgte hovedspørsmålene blir besvart.

Hjelpemidler er ikke tillatt.

Vektlegging

Det legges mest vekt på at kandidaten forstår de ulike problemstillingene, sammenhengene og konseptene kvalitativt. Kandidaten må imidlertid kunne redegjøre for de ulike detaljene som etterspørres i oppgaven.

Hvert hovedspørsmål teller like mye i den totale vurderinga (25 %). Eventuelle svar på supplerende spørsmål teller ikke i totalvurderinga, men er ment å hjelpe kandidaten videre i besvarelsen.

Selve presentasjonen som kandidaten gir er underordnet, så lenge faglærer og sensor er enige om at oppgaven er besvart tilstrekkelig.

 

Generell beskrivelse av muntlig vurdering         

A             Fremragende    Fremragende prestasjon der kandidaten viser meget god oversikt over emnet. Presentasjonen viser at kandidaten både behersker begrepene, anvendelsene og det tekniske apparatet, og at han/hun har meget god oversikt over de tematiske sammenhengene. Innenfor pensumets rammer fremstår kandidaten som en fullverdig samtalepartner for eksaminator og sensor. Fremstillingen er klar, presis og velorganisert med korrekt bruk av fagterminologi. Noen mindre unøyaktigheter kan tillates.

B             Meget god          Meget god prestasjon der kandidaten viser oversikt og innsikt. Kandidaten kan på en meget god måte gjøre rede for sentrale begreper, anvendelser og argumenter, og hun/han kan presentere viktige temaområder på en måte som viser at med noen mindre unntak er pensum fordøyet og bearbeidet. Fremstillingen er klar og presis med riktig bruk av fagterminologi.

C             God       Gjennomsnittlig prestasjon der kandidaten viser god forståelse av sentrale deler av kurset. Kandidaten kan gjøre rede for hovedtrekkene i de fleste sentrale begreper, anvendelser, og argumenter, men presentasjonen viser tegn på manglende oversikt og/eller selvstendighet. Fremstillingen er grei å forstå, men kan ha en del formelle mangler.

D             Nokså god           Prestasjon under gjennomsnittet der kandidaten viser god kjennskap til de sentralene delene av emnet, men har vanskelig for å presentere begreper, anvendelser og argumenter på en fullverdig måte. Kandidaten viser tydelige tegn på manglende oversikt. Fremstillingen er forståelig, men unøyaktig og med formelle mangler.

E             Tilstrekkelig        Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Presentasjonen viser at kandidaten har kjennskap til grunnleggende begreper, anvendelser og teknikker fra flere deler av kurset, men har vanskelig for å beskrive argumenter og sammenhenger utover det aller mest grunnleggende. Fremstillingen er stort sett forståelig, men røper klare feil og misforståelser.

F             Ikke bestått        Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene. Presentasjonen viser manglende kjennskap til sentrale teknikker, begreper og anvendelser, eller manglende evne til å beskrive innholdet i og sammenhengen mellom sentrale deler av pensum. Presentasjoner som bare viser beherskelse av en avgrenset del av emnet, vil normalt havne i denne kategorien.

Publisert 4. juni 2019 10:19 - Sist endret 4. juni 2019 10:19