Obligatorisk oppmøte og viktig informasjon.

Velkommen til KJM1111! Vi på kurset gleder oss til et morsomt, entusiastisk og lærerikt semester!

Her er viktig informasjon ved semesterstart:

Forelesninger

Det er stor usikkerhet rundt smittesituasjonen i Oslo, og derfor vanskelig å planlegge undervisningen frem i tid. I utgangspunktet blir det digitale forelesninger, og fysisk oppmøte på laboratorie-øvelsene. Tillater smittesituasjonen det, blir det ordinære fysiske forelesninger i auditoriet. Gjennom januar blir det digitale forelesninger, så gjøres en ny vurdering. Følg derfor nøye med på canvas for oppdatert. Lenken under brukes til alle forelesninger som skjer digitalt under kurset.

Lenke til Zoom-forelesninger: https://uio.zoom.us/j/69071706744

Når forelesningene gjøres digitalt, gjøres de "live" på oppsatte tidspunkter (mandager kl 10.15-12.00 og onsdager 10.15-11.00). Det vil ikke bli gjort opptak på forelesningene. Du må derfor møte opp, for å få dem med deg. Vi viser til epost fra undervisningsleder Steven om hvorfor det ikke er opptak.

Hvis vi kan ha forelesninger i auditoriet i løpet av semesteret (som vi håper på) vil disse forelesningene bli tilgjengelige som podcaster etterpå.

Obligatorisk oppmøte

Det er obligatorisk oppmøte til første forelesning. På grunn av korona-restriksjonen vil forelesning gå digitalt over Zoom. Den digitale forelesningen begynner 10.15 (Mandag 17.1). Ditt oppmøte til denne timen vil bli registrert digitalt, og din tilstedeværelse er påkrevet for at du skal få laboratorieplass i kurset. Lenken under brukes til alle Zoom-forelesninger gjennom kurset.

Lenke: https://uio.zoom.us/j/69071706744

De av dere som ikke møter opp for å bli registrert risikerer å miste laboratorieplassene deres! Studenter som er på eventuell venteliste er også oppfordret til å møte opp til første forelesning.

Dersom du har problemer med digitalt oppmøte - ta kontakt med instituttets studieadministrasjon snarest.

Det vil bli gitt informasjon om kurset, pensum, korona-tiltak med mer.

Aktive grupper

Vi tilbyr tre aktive grupper hver uke gjennom semesteret. Hver gruppe ledes av en flink gruppeleder. Du går på den gruppen (eller gruppene) som du selv ønsker.  De samme oppgavene blir gjennomgått i hver gruppe, og disse legges ut her på canvas en uke i forveien. Vi anbefaler sterkt at du jevnlig går på gruppene for å få maks utbytte av kurset. Det er også fullt mulig å gjennomgå teori på gruppeøvelsene. Det blir fysisk oppmøte på gruppene, så lenge korona-tiltakene tillater det. Hvis ikke blir det digitalt. Gruppene begynner opp i uke 5.

Pensum:

Vi har to pensumbøker i kurset, du velger selv hvilken du vil bruke. En oversikt over hva som er definert pensum i hver bok er lagt ut her på Canvas. Begge bøkene er tilgjengelig på Akademika og i de fleste nettbokhandlere.

Pensum 1: Diesen og Sandtorv, Organisk kjemi, 2019, Universitetsforlaget. Denne boken er på norsk og anbefales studenter som ikke skal gå videre på organisk 2.

Pensum: 2 John E. McMurry: Organic Chemistry, 9th Edition, 2016. Cengage Learning. Denne boken er på engelsk og anbefales studenter som går videre på organisk 2 (KJM3200) . Pensumboken i organisk 2 er også McMurry.

Merk følgende angående McMurry: Andre utgaver av læreboka av samme forfatter bør unngås. De studenter som ikke følger denne anbefalingen gjør dette helt på eget ansvar og vil påføre seg selv vesentlig ekstraarbeide! Det er mye lurere å bruke tiden på selve innholdet i kurset.

Anbefalt støttelitteratur:

Alexander H. Sandtorv: Reaksjoner og mekanismer i organisk kjemi, 2019. Universitetsforlaget. Kort oversikt over de fleste aktuelle reaksjoner og mekanismer i kurset.

I tillegg til lærebok, anbefales det at dere anskaffer molekylbyggesett.

Publisert 10. jan. 2022 12:32 - Sist endret 10. jan. 2022 12:32