Evaluering av KJM1000

(forelesninger, laboratoriekurs og gruppe- og klasseundervisning).

Antall inviterte til evalueringen 237: antall svar 48, svarprosent: 20 %. Konklusjonene som følger er kun basert på de svar fra evalueringsskjemaet. går i 1. semester av bachelorprogrammet i Biologi, i Geofag og naturressurser eller i Kjemi. Studentene er overveiende fornøyde med informasjonene de får om emnet. Nettsider, classfronter, e-post, medstudenter og muntlig informasjon på forelesninger/gruppeundervisning, peker seg ut som positive informasjonskilder. Det betyr at det er mange informasjonskanaler, og studenter ønsker dobbelt- eller trippelinformasjon, for eksempel både i classfronter, pr. e-post og på semestersiden. Det er uhensiktsmessig.

Den typiske KJM1000-student

Forelesningene får spesielt positiv evaluering. Halvparten av studentene mener at arbeidsmengden på emnet er litt for stor til alt for stor, med mange obligatoriske aktiviteter. Forslag til ting som kan gå ut er: temaoppgaven, obligatoriske innleveringer og innleveringer av gruppeoppgaver på samme uke. Støtteforelesninger/orakeltjeneste ble etterlyst (men kun av to studenter). Total arbeidsmengde brukt på emnet pr uke fordeles overveiende på 5-10 timer, 10-15 timer og 15-20 timer. Andelen på 15-20 timer/uke synker i andre halvdel av semesteret. Underveisevalueringene ble trukket frem som motiverende med å jobbe med stoffet i første del av semesteret, men obligatoriske innleveringer gjør at studenter hovedsakelig jobber med stoffet etter undervisningen.

Evalueringen av gruppe- og klasseundervisningen varierer fra svært godt (25,5 %) til svært dårlig (12,8 %), og er antagelig avhengig av den enkelte gruppelærers innsats.

Tilbakemelding fra laboratorieøvelsene gjenspeiler ulike bakgrunnskunnskaper i laboratoriearbeid: 33% har ikke 2KJ fra videregående skole, 32% har 3KJ fra videregående skole. Tilbakemelding om dårlig opplæring i grunnleggende laboratorieteknikk, kommer antagelig fra studenter uten 2KJ.

Mange (43,5 %) ønsker at laboratorieøvelsene skal gås igjennom før start, og påpeker at det er tid til det.

Emneansvarlige har i ettertid hatt evalueringsmøter med gruppelærere og laboratorielærere, samt med studieadministrasjonen. Følgende tiltak blir iverksatt fra og med høsten 2005:

  1. Noen laboratorieoppgaver blir revurdert med tanke på læringsutbytte. Etter samråd med programrådsledere for studieprogrammer der KJM1000 inngår vil antall laboratorieoppgaver blir redusert til 4 eller 5. Laboratorielærernes forpliktelser blir tydeliggjort ved en arbeidsinstruks. De må være bevisst at målgruppen for emnet er studenter med 2KJ eller mindre, fra Videregående skole.
  2. Underveiseksamen, som fungerer som en opptaksprøve til laboratoriekurset, beholdes.
  3. Antall parallelle kollokviegrupper blir redusert fra 9 til 7. Undervisningsressurser frigjøres da til en dobbelttime med støtteundervisning/uke. Hvis det fins ledige lærekrefter, vil det også bli tilbud om en turbogruppe for de dyktigste.
  4. Det nedsettes en komité som gjennomgår og reviderer alle ukentlige kollokvieoppgaver.
  5. Temaoppgaven (en uke) fjernes. Tiden som frigjøres benyttes til repetisjon før eksamen
  6. Antall øvrige obligatoriske innleveringer økes fra 2 til 3 eller 4.
  7. På semestersiden må det opplyses om at studentene forplikter seg til ukentlig å holde seg oppdatert via classfronter og pr e-post. Det vil bli innførte en obligatorisk oppgave med innlevering via classfronter ved semesterstart.
  8. Det vil ikke bli ført fravær, men studentene kan velge om de vil eller ikke vil delta på en forpliktende måte i kollokvieundervisningen. Studentene vil bli klart informert om at de ved å ikke delta statistisk har ca 80 % sjanse for å stryke til eksamen.
  9. Studenters ansvar og plikter tydeliggjøres ved første forelesning. Frister for godkjennelser blir innskjerpet.