Veiledning til undervisningen i MAT-INF1100

Her er en oversikt over de ulike undervisningstilbudene og tips til hvordan du kan få best utbytte av dem. Koronasituasjonen gjør at både tilbudene og tipsene stadig må revurderes.

Har du ideer og forslag til undervisningen er det bare å sende epost til en av faglærerne.

Forelesning

Forelesningene er tilbudet der vi ønsker å samle flest mulig for gjennomgang av og diskusjon rundt nytt stoff. Faglærer gir en oversikt over stoffet for å sette det i sammenheng og belyse kjernetemaene i emnet. Hver gang forsøker vi å tilrettelegge for korte diskusjoner studentene i mellom — det ligger mye læring i å snakke om matematikk med andre.

I starten av semesteret vil forelesningene på mandag og tirsdag være delt.

Fredagsforelesningen

Forelesningen på fredag 0915-1000 ønsker vi skal være et felles tilbud til alle. Om det blir fysisk eller digitalt avhenger av hvor mange som følger undervisningen. Innholdet vil kunne variere noe: Noen ganger er det kanskje behov for å plukke opp temaer vi ikke fikk belyst godt på mandag eller tirsdag, andre ganger kan det være mer aktuelt med diskusjoner eller at faglærer svarer på spørsmål.

Grupper

Gruppene er et tilbud der et mindre antall studenter kan møtes sammen med en lærer. På de fysiske gruppene vil det være maksimalt rundt 15-20 studenter for å ivareta smittevern, mens det på de digitale gruppene ikke er noen eksplisitt øvre grense.

På gruppen kan du arbeide med oppgavene i semesterplanen sammen med andre studenter, eventuelt få hjelp med oppgavene av en lærer.

Til hver uke vil vi i tillegg forberede et eget ark med noen oppgaver til den første gruppetimen (i tillegg til oppgavene som er gitt på semesterplanen). De første oppgavene vil være oppgaver som egner seg til diskusjon mellom 2-4 studenter, og som er ment å stimulere til refleksjon rundt sentrale begreper. Oppgavene deles ikke ut på forhånd siden det er et poeng at ingen skal ha forberedt seg spesielt til disse oppgavene.

Vi oppfordrer studentene sterkt til å være aktive og jobbe sammen med medstudenter på gruppene. Vi vet at dette som regel bidrar til økt læring samtidig som det styrker det sosiale miljøet rundt studiene.

Spesielt om digitale grupper

Digitale grupper er en utfordring fordi det er vanskeligere å få til diskusjonene i mindre grupper. Vil vil derfor oppmuntre til at dere sitter sammen med noen få medstudenter når dere deltar på digitale grupper. Om det ikke er mulig vil vi oppfordre dere til å være aktive i «breakout rooms» eller lignende — som vi allerede har nevnt flere ganger er det å diskutere matematikk med andre en av de beste aktivitetene for læring!

Snublegruppe

Det er satt opp en snublegruppe (fysisk) tirsdag fra 1615-18. Dette er ment å være et tilbud der studentene kan stille spørsmål rundt pensum. Med andre ord vil det vanligvis ikke være noe planlagt innhold fra lærers side. Vi avlyser dette tilbudet inntil vi ser hvordan resten av undervisningstilbudet fungerer.

Av Knut Mørken, Michael Floater
Publisert 23. aug. 2020 20:32 - Sist endret 23. aug. 2020 20:32