Ukesoppgaver

Statistikk er et metodefag, og jeg anbefaler deg å jobbe med oppgaver jevnt gjennom semesteret. Å gjøre ukesoppgavene hver uke er en svært god måte å forberede deg til eksamen, og en viktig læringsaktivitet i emnet.

Gruppetimene er et uvurderlig tilbud, og her kan du få individuell veiledning i oppgaveløsning.

Ukenummeret viser til hvilken uke det er tiltenkt at man kan få hjelp til å gjøre de respektive ukesoppgavene i gruppetimene. Legg merke til at det er gruppetimer både tirsdager, onsdager og fredager (se Timeplan).

Alle ukesoppgaver som ikke er gjengitt i sin helhet er oppgitt som oppgavenummer i læreboka (10de utgave).


Uke 46

Check in-oppgaver fra læreboka

Check in 11.1, Check in 11.2

Fra kapittelet om logistisk regresjon (lenke kap 14):

14.11,14.13, 14.14

I tillegg:

Vis at gjennomsnittet faktisk er en maximum likelihood-estimator for forventninga i en Normalfordeling, basert på n uavhengige, identisk fordelte observasjoner x1,x2,..,xn, NB! Da trenger du formelen for tetthetsfunksjonen til normalfordelinga, som du finner i læreboka eller på Wikipedia-sida om normalfordelinga. La for enkelthets skyld standardavviket være kjent.

Tidligere eksamensoppgaver:

Eksamen 2009 oppgave 2,
Eksamen 2015 oppgave 3,
Eksamen 2016 oppgave 3 (relatert til kap 11) og
Eksamen 2018 oppgave 3 (relatert til kap 14)

Løsningsforslag uke 46


Uke 45

Check in-oppgaver fra læreboka, løs for hånd:

Check in 10.6, Check in 10.7

Fra læreboka, løs ved hjelp av R:

10.44, 10.48

Tidligere eksamensoppgaver:

Høst 2012 oppgave 3 og Høst 2018 oppgave 4

Løsningsforslag uke 45


Uke 44

Fra læreboka, løs ved hjelp av R:

7.86, 7.87

Fra oppgaveark, løs for hånd:

7.71 og 7.86 fra 9de utgave av læreboka

Check in-oppgaver fra læreboka, løs for hånd:

Check in 10.3, Check in 10.4, Check in 10.5.

Tidligere eksamensoppgaver:

H-2004 oppgave 2, V-2006 deloppgavene 2 a,b,cV-2008 oppgave 2, 2015 oppgave 3 a,b,c

Minner om at funksjonen t.test() kan benyttes både for en populasjon, eksempelvis t.test(data_utvalg) eller t.test(data_utvalg, mu=verdi), og for to populasjoner t.test(data_utvalg1,data_utvalg2).

Løsningsforslag uke 44


Uke 43

Fra læreboka, løs for hånd:

Check in-oppgave 6.13 og Check in-oppgave 6.20
Oppgaver til slutt i delkapitlene: 6.42, 6.62, 6.67, 6.76, 7.6, 7.20

Fra læreboka, løs ved hjelp av R:

7.19, 7.29,

Bruk R til å løse:

Oppgave 6.60 og 6.75 fra oppgaveark

Tidligere eksamensoppgaver:

Oppgave 2 - 2015 og Oppgave 1 - 2014

En R-kommando for hypotesetest eller konfidensintervall (angi nivå med conf.level) når standardavviket er kjent:
install.packages("BSDA") # installerer programpakka
library("BSDA") # åpner/laster programpakka
z.test(diff, sigma.x = sigma)  # utfører testen med data i vektoren diff

En R-kommando for konfidensintervall og hypotesetest når standardavviket også skal estimeres fra data: t.test(diff, conf.level = 0.95)

Løsningsforslag uke 43


Uke 42

Bruk R til å løse:

Oppgave 6.30 fra oppgaveark

Fra læreboka, løs for hånd:

6.5, 6.9, 6.10, 6.21, 6.24

Løsningsforslag uke 42


Uke 40

Fra læreboka, bruk R i stedet for Tabell B:

Oppg 5.15, pluss tilleggs-deloppgave 'e': gjenta b)-d) for n=100 og noter kommentarene dine

Fra læreboka, løs for hånd:

5.16, 5.17, 5.23, 5.24, 5.30, 5.43, 5.47, 5.63, 5.72, 5.74, 5.76

Løs for hånd:

Tre deloppgaver fra 9de utgave av læreboka

Oppgaver fra midtveiseksamen H2009

1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 og 10

Løsningsforslag uke 40


Uke 39

Fra læreboka, løs for hånd:

4.42, 4.44, 4.46, 4.51, 4.54, 4.58, 4.62, 4.63, 4.65, 4.67, 4.73, 4.76, 4.77, 4.90*, 4.91, 4.94,  4.97, 4.98, 5.2, 5.6
* tips: det kan være nyttig å tegne et Venn-diagram for å hjelpe intuisjonen

Fra oppgaveark, løs ved hjelp av R:

3.93 ** og 3.94 **

** Det tilhørende datasettet finnes her, og kan leses inn i R ved hjelp av kommandoene:
url = 'https://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/STK1000/h18/csdata.txt'
data = read.csv(url, sep = '\t', dec = ',')

Oppgaver fra tidligere midtveiseksamener:

Oppgave 5 fra midtveis høsten 2008, oppgavene 9, 10, 15 og 17 fra midtveis høsten 2011 og oppgavene 11-15 fra midtveis høsten 2012

Løsningsforslag uke 39


Uke 38

Fra læreboka, løs for hånd:

3.16, 3.24, 3.26, 3.30, 3.32, 4.6, 4.10, 4.17, 4.18, 4.20, 4.23, 4.27

Oppgaver fra tidligere midtveiseksamener:

Oppgave 10 fra midtveis våren 2006 og oppgavene 1-10 fra midtveis høsten 2008

Fra læreboka, løs ved hjelp av R:

3.17 (bruk R for å løse (c)), 3.23 (bruk R for randomisering i (b)), 3.35* (bruk R for å trekke tilfeldig utvalg), 3.36 (bruk R for å trekke tilfeldig utvalg)

  • R-hint: Funksjonen «sample(x,n)» trekker et utvalg av n unike enheter fra vektoren x (uten tilbakelegging).
  • * "Datasettet" til oppgave 3.35 ligger ikke på nettsida til boka, men her:
    https://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/STK1000/data/data_oppg_3-59.txt
    • Du kan for eksempel laste det inn i R ved først å lagre lenka i variabelen lenke:
      lenke= 'https://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/STK1000/data/data_oppg_3-59.txt'
    • og så laste inn navnelista (datasettet) i variabelen data med kommandoen
      data = scan(lenke, what='character')

Løsningsforslag uke 38


Uke 37

Løs for hånd (Midtveis-oppgaver og Section Exercises fra boka):

Oppgave 2.2, 2.38, 2.39 (Du kan gjøre 2.39 i R om du foretrekker)
Oppgave 1-8 fra Midtveiseksamen  Våren 2006

Løs vha R og forklar (Alle: Section Exercises):

Oppgave 2.11, 2.12,  2.22,  2.32,  2.34, 2.50,  2.58,  2.64, 2.65, 2.66

Oppgave 2.33 fra 9.de utgave av læreboka: Repeter stegene i ukesoppgave 2.22 med en log-transformasjon av antallene som responsvariabel

R-hint: 

  • Funksjonen «plot(x,y)» kan blant annet brukes å lage spredningsplott for x og y
  • Funksjonen «cor(x,y)» returnerer korrelasjonen mellom x og y
  • Funksjonen «lm(y~x)» tilpasser linjen y=b0+b1*x ved minste kvadraters regresjon
  • Funksjonen «summary()» er ofte nyttig for å oppsummere resultatene fra en funksjon, for eksempel vil «summary( lm( y~x ) )» gi en nyttig oppsummering av resultatene for tilpasningen av minste kvadraters regresjons-linjen y=b0+b1*x
  • For å legge til en enkelt ekstra observasjon med verdier y=25 og x=35 til datasettet fra oppgave 2.64 kan du for eksempel bruke kommandoene:
    • data=read.csv('../ips10e_csv_data_sets/ips10e_ch2_csv_data_sets/EX02-064GENDATA.csv')
      n <- dim(data)[1]
      data[n+1,"y"] = 25
      data[n+1,"x"] = 35

Løsningsforslag uke 37


Uke 36

Alle oppgaver: løs ved hjelp av R, og forklar

Section 1.2 Exercises: 1.15
Section 1.3 Exercises: 1.33, 1.44, 1.45, 1.56, 1.60
Section 1.4 Exercises: 1.103


Uke 35

Alle oppgaver: løs for hånd:

Check-in oppgave 1.4 (side 6)
Section 1.1 Exercises: 1.8 (side 7)
Check-in oppgave 1.8 (side 13)
Section 1.3 Exercises: 1.47
 
Oppgave 1.87 fra 9.utgave av læreboka:
"Velg fire tall blant heltallene fra og med 10 til og med 20 slik at
a) Standardavviket deres blir lavest mulig.
b) Standardavviket deres blir høyest mulig.
c) Finnes det andre like gode løsninger på deloppgave a og på deloppgave b, henholdsvis ?"
 
Oppgave 1.120 fra 8.utgave av læreboka:
"Tidligere erfaringer med et gitt
innføringsemne i statistikk antyder at poengsummene i faget kommer fra en fordeling
som er tilnærmet normal med forventning 72 og standardavvik 10. Ti av studentene i
faget fikk poengsummene 62, 93, 54, 76, 73, 98, 64, 55, 80 og 71, hhv, på eksamen.
a. Ved å bruke de oppgitte verdiene for forventning og standardavvik s, standardiser
poengsummene til hver av disse 10 studentene.
b. Retningslinja er å gi karakter A til de studentene med poengsummer i topp 15%
basert på normalfordelinga med forventning 72 og standardavvik 10. Hva er
da grensa for karakter A i form av en standardisert poengsum?
c. Hvilke av de 10 studentene fikk karakter A i dette emnet?"
 
Section 1.4 Exercises: 1.62, 1.63, 1.64, 1.71, 1.73, 1.75, 1.79, 1.82, 1.95
 
Publisert 7. juli 2022 07:54 - Sist endret 23. aug. 2023 09:01