Ukesoppgaver

Statistikk er et metodefag, og det anbefales å jobbe med oppgaver jevnt gjennom semesteret. Å gjøre ukesoppgavene hver uke er en god måte å forberede deg til eksamen, og en viktig læringsaktivitet i emnet.

Gruppetimene er et fantastisk tilbud hvor du få individuell veiledning i oppgaveløsning.

Ukenummeret viser til hvilken uke det er tiltenkt at man kan få hjelp til å gjøre de respektive ukesoppgavene i gruppetimene. Legg merke til at det er fem mulige gruppetimer tirsdag - fredag (se Timeplan).

Alle ukesoppgaver som ikke er gjengitt i sin helhet er oppgitt som oppgavenummer i læreboka (10de utgave).


Uka 46 

Fra læreboka, løs for hånd:
Section 11.1: Check-in 11.1, 11.2 (side 566-567)

Fra kapittelet om logistisk regresjon (lenke kap 14):
14.11,14.13, 14.14 (side 14-19 og 14-20) 

Tidligere eksamensoppgaver:
Eksamen 2009 oppgave 2
Eksamen 2015 oppgave 3

Oppgaver
Løsningsforslag


Uka 45 

Fra læreboka, løs for hånd:
Section 10.1: Check-in 10.6, 10.7 (side 531)

Tidligere eksamensoppgaver:
Høst 2012 oppgave 3 og Høst 2018 oppgave 4

Oppgaver
Løsningsforslag


Uka 44 

Fra læreboka, løs ved hjelp av R:
Section 7.3: Exercise 7.86 og 7.87 (side 444-445)

Fra læreboka, løs for hånd:
Section 10.1: Check-in 10.3, 10.4, 10.5 (side 523 og 528)

Tidligere eksamensoppgaver:
Oppgave 2 - V-2008 og Oppgave 3 a,b,c - 2015

Oppgaver
Løsningsforslag


Uka 43 

Fra læreboka, løs for hånd:
Section 6.3: Exercises 6.62, 6.76 (side 373-374)
Section 7.1: Exercise 7.6 (side 405-406)

Fra læreboka, løs ved hjelp av R:
Section 7.1: Exercise 7.19 (side 407-408)

Tidligere eksamensoppgaver:
Oppgave 2 - 2015 og Oppgave 1 - 2014

Oppgaver
Løsningsforslag 


Uka 42 

Løs oppgaven ved hjelp av R:

Oppgave 6.30 fra 9de utgave av boka: En datamaskin i en bil har målt hvor langt bilen har kjørt per enhet drivstoff [målt i miles per gallon (mpg)] mellom hver gang tanken ble fylt. Anta at standardavviket til hver måling er kjent og har verdi σ = 3.5 mpg. Målingene var
41.5, 50.7, 36.6, 37.3, 34.2, 45, 48, 43.2, 47.7, 42.2, 43.2, 44.6, 48.4, 46.4, 46.8, 39.2, 37.3, 43.5, 44.3, 43.3  
a) Hva er standardavviket til utvalgsgjennomsnittet?
b) Inspiser målingene for skjevheter og eventuelle andre tegn på at dataene ikke er normalfordelt. Hva er dine tanker rundt å konstruere et konfidensintervall basert på formler for normalfordelinga?
c) Konstruer et 95% konfidensintervall for forventningsverdien μ, gjennomsnittlig kjørelengde per drivstoff-enhet for denne bilen. 

Hint: Bruk følgende R-funksjon til å løse c)

konfidens_intervall = function(x, sigma, level) {  
   n = length(x)  
   z = qnorm(1 - (1 - level) / 2)  
   return(c(mean(x) - (z * sigma / sqrt(n)), mean(x) + (z * sigma / sqrt(n))))

Løs oppgavene for hånd

Section 6.1: Exercises 6.5, 6.9, 6.10, 6.21, 6.24 (side 344-346)

Oppgaver
Løsningsforslag


Uka 40 

Løs disse oppgavene for hånd:

Oppgaver 1, 2, 4-8 og 10 fra midtveis høsten 2009

Section 5.2: Exercises 5.16, 5.17, 5.24 (side 296-297)
Section 5.3: Exercises 5.30, 5.43 (side 320-322)
Chapter 5 Exercises 5.47, 5.63, 5.72, 5.74, 5.76 (side 322-327)

Løs oppgaven ved hjelp av R og forklar resultatene: 

Section 5.2: Exercise 5.15 (side 295-296), pluss tilleggs-deloppgave 'e': gjenta b)-d) for n=100 og noter kommentarene dine   

Oppgaver
Løsningsforslag


Uka 39 

Løs disse oppgavene for hånd:

Oppgave 5 fra midtveis høsten 2008, oppgavene 9, 10 og 17 fra midtveis høsten 2011 og oppgavene 11-12 og 14-15 fra midtveis høsten 2012

Section 4.3: Exercises 4.46, 4.51, 4.54 (side 234-235)
Section 4.4: Exercises 4.58, 4.63, 4.65, 4.67, 4.73, 4.76, 4.77 (side 251-252)
Section 4.5: Exercises 4.90 og 4.91 (løs sammen), 4.94, 4.97, 4.98 (side 266)
Section 5.2: Exercise 5.6 (side 280).

Oppgaver
Løsningsforslag 


Uka 38

Løs disse oppgavene for hånd med mindre annet er angitt
Oppgave 10 fra midtveis våren 2006 og oppgavene 1-4 og 6-10 fra midtveis høsten 2008

Section 3.2: Exercises 3.16, 3.23 (bruk R for å løse (b)), 3.24 (side 176-178)
Section 3.3: Exercises 3.26, 3.32, 3.36 (bruk R for å trekke tilfeldig utvalg) (side 189-190)
Section 4.1: Exercises 4.6 (side 209)
Section 4.2: Exercises 4.17, 4.18, 4.23, 4.27 (side 222-223)

R-hint: Funksjonen «sample(x,n)» trekker et utvalg av n unike enheter fra vektoren x (uten tilbakelegging).

Oppgaver 
Løsningsforslag


Uka 37 

Løs disse oppgavene for hånd: 

Oppgave 1-8 fra Midtveiseksamen Våren 2006
Section 2.1: Exercises: 2.2 (side 76)

Løs disse oppgavene ved hjelp av R og forklar resultatene:

Section 2.2: Exercises: 2.11, 2.12, 2.13 (side 88-89)
Section 2.3: Exercises: 2.32, 2.33 (side 96-97)
Section 2.4: Exercises: 2.50, 2.51 (side 109)

R-hint: 

  • Funksjonen «plot(x,y)» kan blant annet brukes til å lage spredningsplott for x og y
  • Funksjonen «cor(x,y)» returnerer korrelasjonen mellom x og y
  • Funksjonen «lm(y~x)» tilpasser linjen y=a+b*x ved minste kvadraters regresjon
  • Funksjonen «summary()» er ofte nyttig for å oppsummere resultatene fra en funksjon, for eksempel vil «summary( lm( y~x ) )» gi en nyttig oppsummering av resultatene for tilpasningen av minste kvadraters regresjons-linjen y=a+b*x

Oppgaver
Løsningsforslag 


Uka 36 

Løs disse oppgavene ved hjelp av R og forklar resultatene: 

Section 1.2 Exercises: 1.15 (side 22)
Section 1.3 Exercises: 1.33, 1.44, 1.45, 1.56, 1.60 (side 43-46)
Section 1.4 Exercises: 1.103 (side 66) 

Oppgaver 
Løsningsforslag 


Uka 35 

Løs disse oppgavene for hånd:  

Check-in oppgave 1.4 (side 6)
Section 1.1 Exercises: 1.8 (side 8)
Check-in oppgave 1.8 (side 13)
Section 1.3 Exercises: 1.47 (side 45)
 
Oppgave 1.87 fra 9.utgave av læreboka:
"Velg fire tall blant heltallene fra og med 10 til og med 20 slik at
a) Standardavviket deres blir lavest mulig.
b) Standardavviket deres blir høyest mulig.
c) Finnes det andre like gode løsninger på deloppgave a og på deloppgave b, henholdsvis ?"
 
Oppgave 1.120 fra 8.utgave av læreboka:
"Tidligere erfaringer med et gitt innføringsemne i statistikk antyder at poengsummene i faget kommer fra en fordeling som er tilnærmet normal med forventning 72 og standardavvik 10. Ti av studentene i faget fikk poengsummene 62, 93, 54, 76, 73, 98, 64, 55, 80 og 71, hhv, på eksamen.
a) Ved å bruke de oppgitte verdiene for forventning og standardavvik s, standardiser
poengsummene til hver av disse 10 studentene.
b) Retningslinja er å gi karakter A til de studentene med poengsummer i topp 15%
basert på normalfordelinga med forventning 72 og standardavvik 10. Hva er
da grensa for karakter A i form av en standardisert poengsum?
c) Hvilke av de 10 studentene fikk karakter A i dette emnet?"
 

Section 1.4 Exercises: 1.62, 1.63, 1.64, 1.71, 1.73, 1.75, 1.79, 1.82, 1.95 (sider 63-66)

Oppgaver 
Løsningsforslag 

 

 

Publisert 23. aug. 2023 09:07 - Sist endret 22. nov. 2023 09:10