FHE4200 – Helsepedagogikk og helsekommunikasjon
Kort om emnet
Emnet fokuserer på hvordan helsefremmende og forebyggende arbeid fremmer helsekompetanse, helse og livskvalitet i befolkningen. Kompetanse i helsepedagogikk og helsekommunikasjon er grunnleggende for å møte behovene for informasjon, veiledning, undervisning og rådgivning om helse. Slik kompetanse er også nødvendig for å gjennomføre FNs bærekraftmål og for rettferdig fordeling og utnyttelse av helseressurser. Emnet tar for seg hvordan formidle helseinformasjon på en god måte i ulike situasjoner og ulike kulturelle kontekster, på forskjellige arenaer, variasjon i alder og med individuelle forutsetninger for læring og helseatferd.
Hva lærer du?
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- Redegjøre for sentrale teoretiske og anvendte perspektiver knyttet til helsepedagogikk og helsekommunikasjon.
- Redegjøre for helsepedagogiske tilnærminger.
- Forstå betydningen av sosiale, kulturelle og strukturelle faktorer som affiserer helseatferd, og ulike hemmende og fremmende faktorer for folkehelse i en mangfoldig befolkning.
- Redegjøre for sentrale, metodiske tilnærminger til å utforske helsepedagogikk og helsekommunikasjon.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- Benytte helsepedagogiske strategier i kommunikasjon - og helseopplysningsarbeid for å fremme helsekompetanse, helse og livskvalitet i befolkningen og helsetjenesten.
- Vurdere sosiale, kulturelle og strukturelle faktorers betydning for helseatferd og identifisere hemmende og fremmende faktorer.
- Forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder.
- Arbeide kunnskapsbasert og målrettet med å styrke helsekompetanse hos personer som lever med helseutfordringer i alle deler av befolkningen.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak i folkehelsearbeid og helsetjenesten.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- Anvende prinsipper, teorier og verktøy for helsekommunikasjon og helsepedagogisk arbeid i videreutvikling av folkehelsearbeid utenfor og innenfor helse- og omsorgstjenesten.
- Bidra til faglig, kritisk og konstruktiv debatt om betydningen av helsekommunikasjon og helsepedagogikk
- Bidra kritisk og konstruktivt i å videreutvikle helsepedagogikk og helsekommunikasjon.
Opptak til emnet
Emnet er forbeholdt programstudenter på Folkehelsevitenskap og epidemiologi (master – to år) og Tverrfaglig helseforskning (master – to år)
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
- Studenter ved masterprogrammet i Folkehelsevitenskap og epidemiologi har fortrinn.
- Det er satt av 10 plasser til studenter ved Tverrfaglig helseforskning. Hvis det er flere enn 10 søkere fra Tverrfaglig helseforskning, gjelder førstemann-til-mølla prinsippet.
Anbefalte forkunnskaper
FHE4000 – Innføring i folkehelse, epidemiologi og bærekraft
Undervisning
- Forelesninger, seminarer og selvstudie.
- Det er lagt opp til studentaktiv undervisning.
Eksamen
Muntlig presentasjon, gruppe. Det skal skrives et sammendrag (300 ord +/- 10% eks referanseliste) og en presentasjon som leveres to dager før presentasjonen holdes.
Tidligere sensorveiledninger og eksamensoppgaver ved Det medisinske fakultet.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.