FHE5010 – Komplekse intervensjoner og implementering
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet gir kandidaten innsikt i kunnskapsgrunnlaget for komplekse intervensjoner i tverrsektorielt folkehelsearbeid. Kunnskap om teorier og metoder for utvikling, evaluering og implementering av komplekse intervensjoner vil være sentralt i emnet. Det vil anlegges et kritisk perspektiv på forskning på intervensjoner som angår i folkehelsearbeid på ulike nivå, arenaer og for ulike populasjoner, grupper eller individer. Det vil gis innføring i hvordan ulike vitenskapelige metoder og design kan brukes for å evaluere komplekse intervensjoner. Emnet vil gi studenten kunnskap om begreper og teori som kan brukes til å bidra til innovasjon i folkehelsearbeid.
Hva lærer du?
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- redegjøre for utvikling, evaluering og implementering av komplekse intervensjoner
- redegjøre for utvikling og bruk av teori for utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner
- beskrive ulike vitenskapelige design og metoder og hvordan de utfyller hverandre for å evaluere komplekse intervensjoner i folkehelsearbeid
- redegjøre for kompleksiteten i folkehelseintervensjoner på ulike nivå i samfunnet
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til virkningsmekanismer i komplekse intervensjoner
- kritisk vurdere hvilke forskningsspørsmål som bør besvares med kvalitativ og kvantitativ metode samt hvordan metodene utfyller hverandre i evaluering av komplekse intervensjoner
- anvende utvalgte teorier og modeller for utvikling, evaluering og implementering av folkehelseintervensjoner
- kritisk vurdere faktorer som kan fremme implementering av intervensjoner som bidrar til bærekraftige helsetjenester
- kritisk vurdere kvaliteten av intervensjoner og programmer som har til hensikt å fremme folkehelse på samfunnsnivå
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- sammenstille kunnskapsgrunnlaget som er tilgjengelig til bruk for utvikling, evaluering og implementering av komplekse intervensjoner på ulike nivå
- reflektere over og formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både til fagpersoner innenfor området og til allmennheten
- reflektere over relevante forskningsetiske problemstillinger i evaluering av komplekse intervensjoner
- bidra til forbedring, bærekraft og innovasjon i folkehelsearbeidet gjennom evaluering og implementering av komplekse intervensjoner
Opptak til emnet
Emnet er forbeholdt programstudenter på Folkehelsevitenskap og epidemiologi (master – to år)
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
- Studenter ved masterprogrammet i Folkehelsevitenskap og epidemiologi har fortrinn
- Det er satt av 10 plasser til andre masterstudenter ved Institutt for helse og samfunn. Hvis det er flere enn 10 søkere fra denne gruppen, gjelder førstemann-til-mølla prinsippet
Anbefalte forkunnskaper
- FHE4000 – Innføring i folkehelse, epidemiologi og bærekraft
- HELSEF4410 – Introduction to Qualitative Methods
- INTHE4020 – Introduction to Quantitative Methods
- HELSEF4420 – Fordypning i kvalitativ metode eller
- HELSEF4430 – Fordypning i kvantitativ metode
Undervisning
- Forelesninger, seminarer og selvstudie
- Det er lagt opp til studentaktiv undervisning.
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Hjemmeeksamen.
Tidligere sensorveiledninger og eksamensoppgaver ved Det medisinske fakultet.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.