HELSEF4400 – Grunnlagstenkning og kunnskapsutvikling i tverrfaglig helseforskning

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Dette emnet tar for seg helsefagenes og helseforskningens grunnlagstenkning og kunnskapsutvikling. Spørsmål knyttet til helse og sykdom debatteres mer enn noen gang, både i offentlig ordskifter og i mer personlige sammenhenger. Ulike teorier om sykdom og helse og hvordan disse kan knyttes til vitenskapsteoretiske og etiske posisjoner vil stå sentralt. Emnet tar også for seg hvordan kunnskap om sykdom og helse utvikles, håndteres og diskuteres gjennom sentrale temaer som evidensbasert medisin, pasient- og brukererfaringer og kunnskapstranslasjon.

Emnet vil ha en undersøkende tilnærming til hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap om sykdom og helse. Gjennom emnet legges det vekt på å lære om, kunne forstå og diskutere helsefagenes og helseforskningens kunnskaps- og teorigrunnlag, og knytte dette til aktuelle sykdoms- og helserelaterte problemstillinger og utfordringer. Emnet rommer ulike tenkemåter som eksisterer i forskning på sykdom og helse, og er således særlig relevant for masteroppgaven.

Hva lærer du?

Kunnskap

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på sykdom og helse
  • forstå sentrale begreper og teorier innen tverrfaglig helseforskning
  • gjøre rede for hvordan vitenskapelig kunnskap om sykdom og helse dannes, utvikles og håndteres i helsefaglige kontekster
  • gjøre rede for sykdoms- og helseteorienes vitenskapsteoretiske forankring
  • gjøre rede for betydningen av etisk refleksjon og etisk argumentasjon i helsefagenes kunnskapshåndtering
  • forstå betydningen av tydelig struktur, logisk argumentasjon og presist språk i akademisk arbeid

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • anvende sentrale begreper og teorier innen tverrfaglig helseforskning
  • diskutere aktuelle helsefaglige- og etiske problemstillinger
  • skrive akademiske tekster
  • analysere aktuelle helsefaglige-, vitenskapsteoretiske- og etiske problemstillinger relatert til sykdom og helse
  • anvende relevante begrep og kunnskap for å belyse, diskutere og formidle faglige synspunkter og argumenter

Generell kompetanse

Du som tar dette emnet vil kunne:

  • reflektere fagkritisk og analytisk over spørsmål knyttet til sykdom og helse
  • reflektere analytisk over etiske spørsmål i helsefagenes kunnskapshåndtering og kunnskapsutvikling

Opptak til emnet

Emnet er forbeholdt programstudenter på Tverrfaglig helseforskning (master – to år).

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.

Overlappende emner

Undervisning

Heldagsundervisning bestående av forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

To-tre dager i uken over seks uker.

Eksamen

Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over 2 uker.

Eksamensoppgaven presenteres mot slutten av undervisningen på emnet og oppgaven gjennomgås sammen med studentene.

Eksamen og sensur ved Det medisinske fakultet.

Eksamensspråk

Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 14:01:52

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
15
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

MED-studieinfo